Hur vet jag att kamphonan är redo?
Jag har tre kampfiskar.
Två CT hanar, en multicolor och en cambodian, och en PK hona multicolor, ska försöka odla fram CTPK fiskar 
Honan har jag tänkt matcha ihop med min multicolor hane. Men han har inte riktigt lika fullt utvecklade och vackra fenor som cambodian hanen så det måste vänta ett tag.
Problemet är att jag tror att jag kan ha råkat mata upp honan av misstag. Hon ser tjockare ut och äggledaren ser mycket större ut nu än för bara en vecka sen.
Hon har inga lekränder vad jag lyckas se iaf, så hon kanske inte är lekredo ändå?
Hur vet jag att honan är romstinn? Om hon är romstinn, måste jag låta henne leka då för att undvika romförstoppning?
Om jag måste låta henne leka för att undvika romförstoppning vilken hane ska hon leka med då? den fullt utvecklade jätte vackra cambodianen eller den lite mer veka multicolor hanen som honan faktiskt är tänkt till?
Världens sämsta bild ever jag vet, men man ser nästan att det är en fisk iaf och så har jag ringat in tjockis magen så den kanske syns bättre
minavitas.wix.com/kennel
Du måste ha igång minst 3 kullar av ct+pk samtidigt om du vill försöka få fram CTPK. Det går inte efter bara en generation utan snarare kanske 5-7 generationer, så du bör ha igång många kullar samtidigt så det inte blir inavel, sen måste du mactcha paren rätt allt efter som. Så, läs på ordentligt om genetik på bra sidor och fråga uppfödare som har fått fram CTPK innan för själv försöker.
Ang om honan är lekredo eller inte.. Lekränder visar bara honan när hon ser en hane, det gör hon oavsett om hon är pinnsmal eller romstinn. Det är bara en reaktion på hanen. Så länge honan är fet om magen så kan du para henne. Hon bör bara minst lika bred över magen som hennes huvud är brett. Oftast om en hona är proppad med rom och inte får para sig så brukar honan släppa rom, hon kan även försöka rädda sina obefruktade ägg genom att själv göra ett skumbo men det är intet att bry sig om. Du kan ju också sluta mata henne några dagar och se om magen börjar minska.
Tack.
Jag har försökt o hitta information om hur man ska skapa CTPK men inte hittat någonting alls, jag har hittat flera som velat försöka och som jag sökt information men ingen som lyckats hitta informationen.
Jag har inte utrymme för att ta alla kullar samtidigt men tänker ta flera kullar med ganska kort mellanrum så att fiskarna i generation ett är ungefär lika gammla när det blir dags för generation två.
Jag har räknat med att det kommer ta flera generationer innan jag fått fram det jag är ute efter. För att undvika inavel så mycket jag kan med litet avelsmaterial så ska jag försöka skriva nån typ av stamtavla, som se ut ungefär så som en hundstamtavla ser ut.
Jag vet att det ska finnas ett program man sätter in i datorn som sätter ihop allt åt en så det blir en bra stamtavla men lyckas inte hitta den..
Men jag behöver helt klart mer info om att skapa CTPK än vad jag har just nu innan jag börjar försöka. Jag vet tex inte hur jag ska välja avels material ifrån generation ett, ska jag ta fiskarna med mest ct eller med mest pk och fortsätta avla på eller ska jag bara blanda från de olika kullarna och hoppas på att jag väljer rätt.. Eller ska jag ta in rena CT eller PK igen?
Ja du ser ju jag kan ingenting, så att hon släpper rommen om hon inte får paras var goda nyheter, jag behöver mer tid.
Och apropå lekränderna, vet inte hur jag tänkte där, klart hon inte visar sina lekränder för tetrorna 
Om nån råkar ha en bra sida med Kampfisk genetik och en liten steg för steg guide till hur man skapar CTPK så länka gärna den här så blir jag väldigt tacksam
minavitas.wix.com/kennel
Hade helt klart jagat Lindzen med frågor, hon är lite som ett vandrande uppslagsverk när det gäller kampisar! Påläst och kunnig!
www.bettas4all.nl är ett superbra internationellt formut med många stora uppfödare från runt om i världen, främst europa. Där finns det många som har fått fram sjukt snygga CTPK, så fråga där så kommer du få svar på en gång.
Dock så bör du nog använda dig av halfmoon plakat (HMPK) och inte vanligt traditional plakat (PK) när du försöker få fram CTPK.
Jag kan i stort sett ingenting om just CTPK genetik, men du får tänka på att varje kull tar ungefär 6-7 mån innan de är fullvuxna och det är även då du ser deras bra och dåliga gener fullt ut. Vid den åldern vet du vilka så kan para. Ska du sedan efter första kullen försöka ta en ny som du ska para med senare så kommer den första kullen vara över 1 år och då är det nog för sent att para.
Så jag tycke verkligen du ska läsa på tills du kan genetiken fullt ut, för CTPK är nåt så nytt (fenformen kanske bara har funnits i max 1 år) att även de stora uppfödarna som har odlat i flera flera år har svårt att få fram det och framförallt få det bra. Det är inte ens i närheten av lätt för en nybörjare.
#3 Jag har förstått det efter att ha läst lite trådar och blev därför jätte glad att hon var den första som svarade :)
#4 Tack så mycket ska helt klart kika in där.
Nej vänta med att försöka få fram nästa generation tills första kullen är runt ett år låter ju inte jätte bra, så det får väl bli till att försöka med två kullar samtidigt men för det behöver jag en till hona, som tydligen ska vara HMPK, vilket inte känns jätte lätt att hitta bara så där.
Jag har förstått att det ska vara svårt att föda upp CTPK, enda sättet att få tag på en är ju att importera i dagsläget.
Jag läser och läser och läser men kampfiskgenetik känns som rena djungeln för mig som är van vid hundgenetik.
Jag kanske får lägga mina CTPK planer på hyllan ett tag och bara hobbyodla ett tag tills jag lär mig ordentligt hur allt funkar.
minavitas.wix.com/kennel
Ja, det är nog bäst om du experimenterar lite på några kullar ett tag innan du ger dig in på det mäst avancerade ;) Kampfiskars genetik är precis som du säger, minst sagt rena djungeln, det lilla jag kan är bara ett skrap på ytan. HMPK finns i dagsläget inte alls i Sverige just för att plakat inte säljer, alla som inte kan kampfiskar tror hanarna är honor och därför är de ointressanta..
Det blir iaf till att använda CT och PK när jag odlar sen kommer jag förmodligen inte få fram det jag vill men kanske en o annan snygg fisk iaf.
Känns lite onödigt att importera HMPK fiskar för att odla fram CTPK, då kan jag göra det enklare för mig själv o importera ett gäng CTPK på en gång och använda dom i odlingen istället..
Typiskt att just dom fiskarna som jag tycker är finast inte finns i sverige.
Rena PK, möjligt med VT inblandning verkar inte vara svårt att få tag på iaf, finns på nästan varenda djuraffär och säljs som honor, blir bara lite små krångligt att försöka skilja ur hanarna från honorna när man står i affären..
minavitas.wix.com/kennel