Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 10162 ggr
dragonstar
0

Att odla och sälja

Jag satt och diskuterade här hemma om fiskar och att vissa föder upp fiskar och säljer och att man i vissa fall kan få rätt mycket pengar för dem.

Jag har läge varit intreserad av att odla både fisk och avla andra djur men hitills inte gjort mer än att få några gyppis att föröka sig.

Nu undrar jag lite vad ni har för tankar kring att odla opch tjäna pengar.

HUr är det med Carpar har hört att man kan få in tärr mycket på dem. vore ju inet fy skam att ha ett kar unga karpar hemma under en perjod.

Och när det kommer till andra fiskar. Vad för fiskar är lätta och roliga att ha som avelsfiskar? Vad kan man få sålt lätt. Är itne ute efter massor med pengar men varför inte få hobbyn att gå runt lite lättare.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

tesselituss
4

Allt med odling av "nått" anser jag e vansinnigt om man inte är intresserad av en specifik art o har kunskap om den. Så skall du odla på nått så hitta den fisken du tycker är fin intressant o läs på allt du kan om dem. sedan kikar du efter en snygg grupp av den arten o hoppas på de bästa. men tjäna pengar eller får de att gå runt gör man inte om man inte har mkt baljer att ha fkera grupper i. :) Men visst alla pengar man får in är väl ett plus. :)

Kram /Tess

Lindzen
3

Jag odlar kampfiskar. Men jag tror det aldrig kan bli något som man tjänar på då man som hobbyodlare bara kanske har tid och plats för 1-2 kullar samtidigt. Det krävs en hel del tid och akvarium, för tillfället så har jag 8 kar varav 6 jag använder.

Däremot om man tittar på uppfödarna i Thailand som har x antal cement bassänger/tunnor, tusentals små flaskor åt unga hanar och en minst lika många "kar" på ca 10-15 L åt hanar/honor så går det aldrig att mäta sig med dom om man bor i Sverige. De lever på att odla, men det tror jag aldrig går här.

Så att odla kampfiskar gör jag bara för att det är kul, en utmaning att få fram dom till vuxna och just att det finns så sjukt många olika färgvarianter och fenformer som man kan leka med ;) Sen när man väl ska sälja dom (om man vill tjäna) så gäller det att det är rätt fenform och färg som folk vill köpa.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

GuUuLd
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Odla och tjäna pengar på odling är svårt! För att kunna få "mycket" pengar för fisk, så måste man välja arter som även är dyra i inköp till att börja med t.ex Diskus & l-malar. Vill man då köpa vuxen fisk direkt så kostar ju det en del, köper man unga ex. kostar det att dra upp dem till vuxen/lekmogen storlek om man ens klara av att göra det.

Sen ska man få dem att leka & det är inte det lättaste med alla arter eftersom de ställer olika krav. Klarar man inte av att få dem att leka blir de inga yngel och då får man inte in en krona, då kostar bara fiskarna eftersom de fortfarande måste matas.

Leker dem, så kan vissa yngel vara svåra att dra upp. Ynglen kan dö, de kan bli missbildade osv. och det gör att man fortfarande inte får in några pengar. Klarar man av att dra upp ynglen till säljbar storlek så är det jättebra, dock kostar ju maten under hela uppväxten och vissa arter kanske behöver ca. 1år för att komma upp i säljbar storlek t.ex. då kostar det en del under tiden.

Utrymme och många akvarier är ett måste, har man inte tillräckligt med utrymme växer ynglen långsamt pga. det eftersom det blir större konkurrens om mat om alla går i samma t.ex.

De flesta som odlar fisk gör det inte för att tjäna pengar på det, för då måste man odla i väldigt stor omfattning. De flesta går nog inte ens +-0 på odling, man går snarare minus. De flesta gör det för att det är en liten utmaning. Klarar man av att uppfylla de kraven arten kräver för att leka? hittar man det rätta fodret till ynglen så de överlever? osv.

Vi försöker odla en del l-malar & corys och det är inte det enklaste, i dagsläget klarar vi nästan av att finansiera fiskmaten genom vår odling men mer än så är det inte.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

tesselituss
0

Väldigt bra formulerat #3 :) är de en 007 på bilden? :)

Kram /Tess

tesselituss
0

Snor en fråga till dig #3 ang odling av corys. vilka har du lyckats odla? Jag är så sjukt sugen på venezuela black men ingen som vill ta hem dem eller vet vilka de e. :( svårodlade tydligen…

Kram /Tess

GuUuLd
0

#4 Tack! Nej det är en L201 hypancistrus sp. :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

#5 Vi har än sålänge bara lyckats med sterbai & venezuela black, dock blev det bara ett yngel av venezuela black (eftersom vi bara hann plocka 4 romkorn och några var inte befruktade) och efter den leken så har de inte lekt något mer :(

//GuUuLd, 

-IE Photography-

tesselituss
0

#6 okioki :) de såg ut som mina 007 så ville mest kolla om de var en sådan eller om de finns mer liknande o de gör de då :) häftigt med alla dessa malar! :) Ja jag har fattat de som de att de e lite knussligt med odling på corys… jag har inte lyckats fånga in några ägg alls från mina sterbaii. de lekte ju hela tiden innan men nu var de längesedan sist.

Kram /Tess

GuUuLd
0

#8 Ja det är lite pill med corys, yngeln är ganska känsliga, rommen möglar lätt osv. :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

dragonstar
0

Tack för svaren. =) aj ajg ser itne odlinge osm en inkosmt i så fal.. Det är en hobby och hobbys kostar pengar och tid. Men det vore ju kul om jag kan sälja och där ingenom får man ju en lite självbekräftelse på att avlen går bra så att säga.

Är fodervärd åt en katt som nu ska ha sin andra kull i sitt hem och där gäller ju samams ask. De pengar som komemr in för förra kullen sparas till att bekosta nästa kulsl vaksineringar mat, parnign och annat. Så det går ju runt men inte mer.

Vilka här inne odlar? vad odlar ni? Hur? och Så självkart visda gärna bilder =)

tesselituss
0

Jag odlar inget än men köpt grupper för förhoppningsvis få ut lite lekpar när de blir äldre, Diskus alltså. Har även grupper av olika lmalar som kanske kan bli något lekpar av :) Men de e långsiktiga planer :)

Kram /Tess

dragonstar
1

Har köpt ett 20 tal äppelsnäckor hälften råsa hälften vita som ajg hoppas kunna få fram lite ägg av. Sen har jag Körsbärsräkor som förökat sig rätt bra.

Funderar på att föröka sälja av några men har inte kommit så långt ennu. Vet inte om någon är intreserad av mina blekfisar och vet inte vad ajg ska ta för dem heller.

Har bett djurafären beställa ett par Tanganika Snäcklekare åt mig. Hoppas kunan få dom att leka då dom har så intresant betende =)

GuUuLd
0

Odlar mest L-malar (har bara fått yngel på L038, L174, L201 & L340 än) och lite corydoras (endast fått yngel på sterbai & venezuela black än) samt räkor (vanliga körsbär, gula, sakura, gröna, white pearl, tigerräkor & crystal red)

Sen har vi även börjat försöka odla lite udda levandefödare :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

dragonstar
0

Vad spännadne =)

Har funderat någon ny räka. vad för räka skulle du hälst välja?

GuUuLd
0

Vilken räka? Det beror väl på lite, Crystal red/black & tiger räkor är lite känsligare än t.ex körsbär, gula, white pealt, blue pearl & gröna.. Så det beror ju helt på om man vill ha de lite lättare eller de lite känsligare..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

dragonstar
0

De som är ltie lättare är nog bättre för mig. Blou perl låter intresant.

Ska kolla lite mer om den på Reedbees =)

Stoodyear
0

Jag har flera planer i luften, vill lyckas med målet olika kontinenter. Ska försöka med mina fjärilar (Amerika), som tyvärr är konstaterat för små än (BÄBISAR:D), jag göder dem så gott ja kan och de visar tendenser till att bli ett kanontajt par! Stora förhoppningar.

Sedan så har jag Honungsgurami (Asien) som går i odlingsakvarium men än så länge utan framgång, eftersom det finns lite halvkass fakta om just honungarna så försöker jag något i stil med kampfisk odling. Det borde inte skilja sig avsevärt mycket och så prövar jag mig fram. Har dock fått en ganska virrig/kass hane, hans skumbon är nästan patetiska. Hoppas på att övning ger färdighet! De blir väldigt lätt stressade och det skapar svårigheter, när jag till exempel sänker vattennivån får dem panik osv… Har har haft dvärgguramis som lekt (hade dock den ggn inga planer på att dra upp yngeln) men de ska tydligen vara avsevärt lättare att odla. Tips, mottages gärna om någon prövat dem!

Paletter (Afrika) har ja redan odlat, men hur kul var det… Går ju av sig självt. Värre än guppys dom där ;)

Lindzen
0

Ang honungguramisarna. Har du nåt filter på? Isf, stäng av det helt (och ta bort det) och gör istället nåt vattenbyte varannan dag tills hanen börjat bygga skmbo (sluta byta vatten då). Medans du gör det så låt honan gå i ett annat kar, gärna så hon kan se hanen då och då om karen står nära varandra, och mata samtidigt upp henne riktigt ordentligt nån vecka. Sen om hanen har byggt ett rejält skumbo så prova sätta ner honan, låt hon få ligga i ett glas eller liknande som är genomskinligt några timmar innan du släpper ut henne bara. Du behöver heller inte nödvändigtvis sänka nivån åt guramis, de är så snabba och bra på att ta hand om sina yngel ändå så de hinner oftast inte falla ner på bottnen. Glöm heller inte att ha extremt mycket växter (typ igenväxt), speciellt växter som går ända upp till ytan och flytväxter, då kommer nog hanen känna sig mycket tryggare och mer hemma. Om han fortfarande blir skärrad om du kommer nära så lägg en filt över karet så han inte ser ut. Ha också dämpat ljus. Om du får tag på torkade mandelblad så är det också jättebra, de ökar leklusten.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Stoodyear
0

Filter avstängt! Mängder med växter och flytväxter! Även mangroverötter som når ytan! Mandelblad har jag flera i!

Har provat att flytta bort honan och sedan ha henne inom synhåll, men han bryr sig inte direkt. Något skumbo har det inte blivit heller, lite bubblor i hörnet, men seriöst knappt så det räknas! Kan man ha honan i en "yngelburk" nedsänkt i karet så han ser henne tydligare än bredvid? Ljuset är dämpat och jag torv i karet. PH på 6,5 och ganska mjukt vatten. Han bygger mest under natten och sen får det förfalla under dagen (vill fortfarande inte kalla det skumbo men, de få bubblorna som finns där iaf…) Annat är kampisarna det som gör kanonfina bon ;)

Men ditt råd är att tabort honan tills han lyckats med "något…" och sedan placera henne i på distans. Har inte riktigt orkat vänta på honom eftersom det inte verkar bli något vettigt haha :P