Kräva pengar tillbaka?
För ca 1 månad sedan fick jag ett akvarium på ca 50-60L & efter ca 1 vecka bar det av till djuraffären för att köpa fiskar osv. Köpte 10 guppys, 1 mal, 1 ål & en annan stor vit fisk. En efter en utav guppisarna har nu försvunnit & sista dog igår. För 2 veckor sedan åkte vi tillbaka och köpte 10st Mollys, idag lever 4st. Ibörjan när guppisarna dog så tänkte jag inte så mycket på det då dem sa att några stcken kunde dö ibörjan. Men när fisk efter fisk dog så har jag börjat fundera & fick för några dagar sedan en anonym kommentar på min blogg om att min vita fisk var en cyklid!!!
Jag kan ju tycka som såhär att visst, vi borde kanske ha kollat vad det var för arter som vi köpte & hur dem var tilsammans. Men frågade han som hjälpte oss med fiskarna ett flertal gånger om alla gick tilsammans osvosv och han sa att alla utom kampfiskarna gjorde det.
Så som sagt, jag kan tycka att vi borde ha läst lite mer, men när man går till en djuraffär och vill ha hjälp så borde man väll få det?
Nu är min fråga om ni tror att vi hade kunnat få pengar tillbaka eller fiskar utav det värdet som cykliden käkat upp? Det ligger på runt 400kr. Vad tror ni? Hade dem smällt dörren på oss eller tror ni att dem hade gjort bra för sig? Vi har inga kvitton kvar osv.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Du kan nog inte skylla allt på cikliden, det beror helt på vilken art du har. Jag skulle nog tro att du med största säkerhet har fått nitritförgifning pga att du har haft så mycket fiskar på dessutom så kort tid.. Du kan aldrig ha så mycket fiskar som du har köpt i ett 50-60 L kar.. Aldrig. Det skulle vara jättebra om du kunde få fram de riktiga namnen på malen, ålen och cikliden så kan an hjälpa dig ytterligare för det finns hundratals olika arter bara under "mal".
Du skulle MAX kunna ha 6-7 platys/guppys + kanske 1-2 ottocinklusar (ingen annan "mal" kan du ha i det lilla karet då alla blir för stora). Ålen som du menar är troligtvis en khulii och dom blir över 10 cm och skulle behöva iaf minst 120 L.
Du bör läsa på riktigt ordentligt innan du skaffar fiskar och då ska du absolut inte vända dig till djuraffärerna. Det finns inga krav hos dom att vara kunniga om det dom säljer. Skulle nog kunna säga att 95% av alla djuraffärers personal kan inget annat än namnet på fiskarna och hur man enkelt startar upp ett akvarium..
Vänd dig istället till erfarna uppfödare eller tex forum som denna om du vill ha bra och sann hjälp. Djuraffärerna vill bara sälja oavsett vad fiskarna har för krav.