Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 1167 ggr
[dynamitella]
0

När är äppelsnäckorna leveransklara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej :) För tre dagar sen kläcktes min första kull med gula äppelsnäckor, och idag kläcktes den kvarstående (också gula).

Jag tänkte redan nu lägg ut en intresse-annons för att kolla hur många som är intresserade av att köpa när de är färdigvuxna. De som inte blir sålda har diverse djuraffärer i närheten erbjudit sig att köpa upp.

Min fråga är. Ungefär hur gamla brukar era snäckor vara när de säljs? Någonstans mellan ärt-storlek och körsbär brukar väl vara normal storlek? Så hur långt tid brukar det ta? :) Så fort mina snäcklingar blir några dagar till så ska de få börja äta broccoli och gurka dagligen, så att de alltid har tillgång till grönsaker.

Så om vi utgår ifrån att de kommer ha non-stop tillgång till mat, och 25.5 gradigt vatten, hur många veckor tror ni det tar innan de är stora som en ärta?

Tacksam för svar :)

LykkeLii
0

Nu är denna tråd några månader, men jag är nyfiken på vad svaret är på frågan.

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

[dynamitella]
0

Alla snäckorna är vuxna nu och har fått egna ungar :)

Det tog mellan en och två månader innan snäckorna var uppe i blåbär-hallon storlek, och därmed leveransklara.

LykkeLii
0

Åh, vad roligt!

Oj, trodde de skulle bli leveransklar snabbare. Men det känns skönt nu och veta när man kan släppa iväg dem. Tack för hjälpen!

[Sarah E]
0

GladJag hoppar in då med en annan fråga på temat snäcklingar: Hur många snäckor blir det i en kull?

[dynamitella]
0

Jag fick alltid mellan 100 och 300 i varje kull till att börja med. (Sen överlever kanske inte 20 stycken till vuxen ålder).

Av någon anledning la de gula alltid större klasar.

[Sarah E]
0

Oh my! Då ska jag genast ta bort en av de två klasarna mina har lagt! Mina kommer bli blandning mellan blå/vit eller vit/vit, lite osäker faktiskt.

Men om gula ger 100-300, hur många blir det då från mina på ett ungefär? Klasarna är kanske 2x1 cm.

LykkeLii
0

Vår första klase var 4x1½cm och det är prickigt i hela akvariet (30l) nu av massa gula små snäckor.

Vet inte hur många det blir hos dig, men om du räknar med ca. 80-100 så är du beredd.

[dynamitella]
0

Nej, en klase på 2x1 cm blir mellan 40 och 100 snäckor. Inte mer än så :) Så låt du de sitta. (Vita och blåa är lättsålda).

Det som är kul, är att om man korsar en gul och en blå, så får man både gula, blå, vita och ljusgula avkommor :) Superkul om man inte har vita, men vill ha.

[Sarah E]
0

Puh! Det var ju skönt att höra att jag inte behöver vänta mig flera hundra Glad

Ska bli spännande! Tack för upplysande info!

Ketang
0

#8 Men om man korsar färger, blir dom inte sämre i skalet då? Har även hört att färgerna blir mycket sämre efter ett par generationer efter blandade färger.

[dynamitella]
0

Inte vad jag vet. 80% av alla mina snäckor har varit av blandsort.

Om du korsar lila och gult, och blått och rosa, och på det viset, så kan du förstöra färgerna. Saken är den att färgen vit kom mest troligen genom att man korsade en gul och en blå. Och en blå kom genom att man korsade en gul och en lila osv. Förstår du?

Så det som är negativt, är väl i så fall att du inte vet vilken avkomma du kommer få om du själv odlar sen.

Jag, själv, fick fram Jade, Vit, Blå och citrongul, bara genom att korsa en blå och en gul, och de avkommorna är några av de bästa jag haft.

[Sarah E]
0

Vad blir det av vit och blå då?

[dynamitella]
0

Blå och vit.

-------

Blå = blå fot + vitt skal

Vit = vit fot + vitt skal

-------

Gul = vit fot + gult skal

Jade = blå fot + gult skal

[Sarah E]
0

Hehe, simple as that!

[dynamitella]
0

Japp :)

Men korsar man rosa och lila med någon av färgerna, så kan skalen få skumma färger som brun och oliv.

[Sarah E]
0

Hmm, har även lila-randiga men de är ganska små och jag har inte sett dem ha nåt rajtan-tajtan med de blå och vita…borde jag flytta dem till annat kar kanske? Fast jag kommer nog plocka bort ev nya klasar.

[dynamitella]
0

Nejdå. Färgerna kan ju bli trevliga ändå.

Det är nog gul/lila som jag fasar för :) För du kan inte få en lila med vit fot.

[Sarah E]
0

Jamen isf får de bo kvar där de är. Har förresten just flyttat dem från mitt andra kar med dumma Endlers som bara åt på dom hela tiden…

[dynamitella]
0

Jasså dina Endlers är dumma också?

Mina unga guppys och Endlers är riktigt elaka.

Jag har matat min Kampfisk med de som var värst, och hottat över resten till pappas stora akvarium :) De gick ifrån 7 till 50+ väldigt snabbt. Små odjur :)

[Sarah E]
0

Haha! Ja jag har faktiskt just idag skaffat en kampfisk-hona till deras kar med syftet att de små ska ätas upp, men hon verkar tyvärr alldeles för snäll :P kan ju vara att hon måste få boa in sig först, eller så behöver hon en kumpan som kan hjälpa till med ätandet ;)

[dynamitella]
0

Vilken lyx. Min egon äter snäckor (vuxna äpplen), och alla möjliga fiskar han kommer i kontakt med.

Här om dagen slängde jag ner en guppyhona till honom som sällskap, men han var så elak att hon på 30 sekunder var helt chockad. Jag fick så klart skicka tillbaka henne till säkerheten i det stora akvariet.

Dumma fisk :)

[Kajsa91]
0

Mina lägger aldrig ägg.. :( haha.

[dynamitella]
0

Du kanske har fått oturen att bara fått ett kön:)

Eller så är vattnet för surt, eller så är de inte gamla nog (eller för gamla), eller så har du inte tillräckligt med luftspalt, eller inte rätt temperatur, eller inte rätt sort och mängd mat.

Alla äpplen jag haft som varit könsmogna har lagt minst en klase i månaden. Ibland en gång i veckan eller mer.

.. Så på något vis borde du kunna få bebisar, om du funderar hårt :)