Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1713 ggr
[Kajsa91]
0

Räkor med kampfiskhane?

Kan man ha räkor med en kampfiskhane?

Har ett akvarium med 5 Platy och en kampfiskhane och äppelsnäckor.
Dom funkar bra ihop och allt är bra men är himla sugen på att skaffa räkor.
Det är olika svar överallt, vissa säger att det går, andra inte?

Och även att det inte går ihop med äppelsnäckor eftersom de har en kalksten?

Jag blir förvirrad.. :)

mejamylove
0

Tungan uteja e ganska ny på dehär med kampfiskar men jag tror inte kampfiskar kan gå ihop med räkor men äppelsnäckor går bra, eller det är bara va jag har läst :P

mejamylove
0

kampfiskar tycker om räkor (o då menar ja inte på vänliga sättet) Flört

[dynamitella]
0

Det kommer till 90% inte att fungera med räkor :) räkor är foderdjur i ALLA fiskars ögon. Frågan är bara om de får plats i munnen eller inte.

Om jag var du, och verkligen ville prova, så kan du prova att köpa en eller två VUXNA amano-räkor :) De blir närmare 4-5 cm, och kan kanske överleva.

http://www.redbee.se/content.php/26-Amano-r%C3%A4ka

klon
0

Vad jag har läst i olika trådar, i olika forum, så varierar det mycket på hur olika kampfiskhanar är. En del äter på allt som kommer ner i akvariet, medans andra låter bli så gott som allt. Min kampfiskhane är tydligen väldigt, väldigt snäll, med tanke på att jag har både äppelsnäckor och Körsbärsräkor tillsammans med honom. Dessutom så har det blivit tillökning hos räkorna - och han låter bli de små räklingarna med.

Jag hade inte alls tänkt att chansa med räkorna hos kampfisken, men den som jag köpte av hade räkor hos sin kampfiskhande, så då bestämde jag mig för att prova (jag visste ju trots allt att han lät bli äppelsnäckornas).

Så tyvärr så kan man nog inte säga med säkerhet om det fungerar eller inte fungerar att ha räkor med kampfiskar.

Ketang
0

Jag har körsbärs rökor ihop med Guppy, Ancistrus och svärdbärare. Fungerar jätte bra. Fiskarna bryr sig inte om räkorna. I samma kar bor även äppelsnäckor så jag förstår inte varför man inte kan ha räkor och snäckor ihop?

[dynamitella]
0

Klart man kan ha räkor och snäckor ihop.

Det är ju en fråga om Kampfisk och räkor.

Ketang
0

Det var TS som skrev att räkor inte fungerar med snäckor ;-)

[dynamitella]
0

Jaha. Men det är ju bara för att vissa räkor (crystal red/black i högre graderingar) måste ha mjukt vatten :)

Kalk höjer pH-värdet och gör därmed vattnet hårt.

Ts. Så länge du håller dig till tåligare arter som Körsbärsräkor eller amanos (amanos är bäst, då storleken är en fördel), så är det ingen fara.