Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 841 ggr
[Sarah E]
0

Ge mig ett råd...

..på hur jag ska göra med mina äpelsnäckor. Har haft dem i nån månad drygt och de är såå fina. De flyttade in hos mina endler som jag trodde var snälla fiskar. MEN de terrar snäckorna så fort de rör sig, nafsar till och med in under skalkanten på dem Skrikandes Detta har resulterat i att snäckorna bara gömmer sig i sina skal under de ljusa timmarna och är endast framme på natten när fiskarna sover. Så himla synd eftersom de är så kul att titta på. Ska tillägga att de var framme hela tiden i början innan de lärde sig vilka elaka fiskar jag har. Pga av detta ger jag dem mat när lampan släcks så att de ska få äta ifred iaf.

Nu funderar jag på att provflytta två snäckor till mitt andra kar där det bor 7 rosentetror och 9 kolglödstetror och se om det funkar bättre. Däri bodde förut en posthornsnäcka och den var tetrorna snälla mot.

Ja, vad tror ni? Vad skulle ni göra?

Tack för svar! :)

tesselituss
0

Jag har bara mina stora snäckor med endlers pga av att de nafsar på dem. de större snäckorna e inte lika intressanta tydligen :) mina små går med Diskus corys och neontetror o malar. funkar utmärkt! :)

Kram /Tess

[Sarah E]
0

Aha! Hur stora räknar du som stora då? Mina största är som en brysselkål, ca 3 cm.

Det blir nog en provflytt idag då. Tack för ditt svar! :)

tesselituss
0

Mina e nog större än 3 cm :)

Kram /Tess

[Sarah E]
0

Jahapp! Nu har alla utom 2 (har 6 st) fått flytta faktiskt. De två som är kvar ska jag flytta så fort de behagar komma fram ur sina skrymslen :) Tetrorna är så snälla så.

I deras nya kar finns ganska mycket alger på växterna eftersom jag inte haft ngn algätare där på ett par månader. Grönt ludd typ. Jag vill ju gärna att de ska äta upp algerna. Kan jag helt iskallt låta bli att ge annan mat under några dar? Eller är det taskigt? Vad tycker du?

tesselituss
0

jag ger ju algtablett i mina kar då jag har malar så de får va de behöver, så dock tar de inte  alla alger, men men! Renare i karet än innan i allafall. Men gör rent rutor 3 ggr i veckan då jag byter vatten så de hinner ju inte bildas så mkt på glaset i allafall.

På mina växter har jag inte så mkt alger alls faktist.

Sedan har jag corydoras, Sterbaii och Julii och de e fantastiska på att hålla rent! Så de e ett tips, köp ett gäng sådana! :)

Kram /Tess

[Sarah E]
0

Hmm, jo jag skulle ju behöva nån algätande fisk. Har funderat på tre otocinclus…problemet är att jag bara har två 60-literskar. I det ena finns ju snäckorna + 9 kolglödstetror och 7 rosentetror, så det betraktar jag som fullt. I det andra bor mina endlers, två vuxna honor + massa yngel. Ska ge bort en del av dem så fort de blir lite större. Dit funderar jag på att skaffa en kampfiskhona som kan äta upp lite yngel.

Oj då, nu har jag visst bytt ämne totalt Skäms

tesselituss
0

hade lagt i 5 corysar då de mestadels lever på botten! :)

Kram /Tess

[Sarah E]
0

okej, men hur stora blir dom då? mina kar är ju så små

tesselituss
0

Ca 3-4 cm julii e mindre än sterbaii

Kram /Tess

tesselituss
0

Men vill ha sandbotten!

Kram /Tess