Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1295 ggr
[Em_I_Am]
0

Bara snäckor?

Hej!

Jag är snäcknörd o har en del landlevande snäckor. Men jag tycker det finns så vackra vattenlevande snäckor också så jag är sugen på att skaffa ett gäng. Men jag är inte intresserad av fiskar direkt, så jag undrar om man kan ha ett litet kar med bara snäckor o lite växter? 
Fast snäckorna vill kanske ha fiskar i sin närhet med tanke på föda? Som sagt är jag inte intresserad av att starta upp något större kar med massa fisk men kan i så fall kan tänka mig någon liten, lättskött art. Kanske någon tetra, Guppy eller Guldfisk. Eller kanske en vacker Kampfisk.

Jag är helt ny på det här med vattensnäckor så jag försöker läsa mig till vilka arter jag hade velat ha. Jag är särskilt förtjust i snäckor med lite udda färger som rosa, blå osv så äppelsnäckor o posthorn kanske är bäst? Ju färggrannare desto bättre.

Om man säger att jag vill ha mellan fem o tio av varje art. Hur stort akvarium behöver man då tror ni? Hittar bara info där man har snäckorna ihop med fiskar :-S
Behöver man pump, doppvärmare? Vad mer behövs?

Förstår att det här är sånt jag borde läsa mig till o orkar ingen svara kanske någon vet någon bra sida de kan länka till? :)

flack
0

Zoopets artbeskrivningar för skaldjur/amfibier är bra, med info om olika snäckarter. Hemsidan: Zoopet.com klicka på "artbeskrivningar skaldjur/amfibier" tror jag det står. :)

//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.

[Em_I_Am]
0

Jag kikade o läste de jag kunde läsa (är inte guldmedlem). :) Men jag har fortfarande inte förstått om man kan ha snäckor utan fiskar.

Jag kunde läsa om äppelsnäcka o liten posthorn (men inte den vanliga posthorn) och det verkar som om jag inte behöver doppvärmare. Vanligt rumstempererat vatten verkar duga. Men behöver man pump?

flack
0

Jo man kan ha snäckor utan fisk :)

//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.

MarieEriksson
0

Inget krav att ha fisk med snäckor.

Man räknar 10 liter vatten för varje vuxen äppelsnäcka. Så vill du ha 5 äppelsnäckor är det 50 liter som gäller. Vet inte hur man många liter man rekomenderar till posthorn.

Att ha stillastående vatten är ingen bra ide tycker jag.

Här har du en bra sidan om äppelsnäckor:
http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm

[Em_I_Am]
0

Tack så mycket!

Då kanske jag håller mig till en art bara så slipper jag köpa nytt kar. Har ett 64 liters som hade passat då kanske :)

Såg att det stod att snäckorna lätt blir tröga o inaktiva om man har för kallt vatten. Så det är kanske bäst att ha en doppvärmare också.

Jag håller på att kolla in vilken av de två arterna som verkar ha vackrast o mest variationsrika färger. Äpplena är himla fina :)

[Em_I_Am]
0

Ställde frågan inne på zoonen men frågar här med. Jag har förstått att snäckor behöver luftspalt o att tex äppelsnäckor kryper upp för att lägga sina ägg. Betyder det att man inte kan ha ett kar med sån där plasthuv med inbyggd belysning? Finns det risk att de kryper upp o bränner sig menar jag?

MarieEriksson
0

Jag har med sån plasthuv och ingen har skadat sig.

En fördel med äppelsnäckors äggläggning är att dom lägger sina ägg i "korvar" över ytan så dom lätt kan tas bort om man inte vill ha flera hundra snäckor.

Dra igång karet så det kommer igång med microliv och se vad du har för temperatur utan doppvärmare. Jag har 24 grader i mitt utan doppvärmare och mina äppelsnäckor är aktiva.
Men du kanske inte har lika vart hemma som jag har. Kollade precis på termometern det är 24 grader. Phu…

[Em_I_Am]
0

Åh vad skönt för då har jag nog ett kar som funkar på g :D Bara pump som fattas då. Hrm… Jag har fibromyalgi o fryser vansinnigt hela tiden o här bor tre nakenkatter så vi har gärna ganska varmt inne ;) Lägenhet bor vi i så det blir inte kallt någon gång heller. Då provar jag utan doppis först o ser var vi hamnar. Åh det ska bli sååå roligt med ett akvarium. Hade svurit på att aldrig ha akvarium igen efter att ha tampats med fel värden o massa skit när jag hade små akvarium med fiskar i. Ska jag ha akvarium igen ska jag ha ett stort sa jag för jag tror det är lättare att få till en bra balans i det än ett litet. Men några snäckor som dessutom inte verkar vara allt för kinkiga borde jag nog klara av. Är så vackert att ha akvarium tycker jag. Har flera stående hemma men utan vatten o med landlevande snäckor i så det blir ett välkommet avbrott :)

MarieEriksson
0

Det är nackdelen med små kar. Gäller att hålla noga koll på vattenvärden och byten. Har kar på 16, 50, 100, 200 och 540 liter.
540 liters karet är underbart stabilt.

Viktigt är oxå att ha lagom med invånare så inte vattnet blir överbelastat.

Visst är det vackert med akvarium!!!

[Em_I_Am]
0

Ja det va därför jag tröttnade efter ett tag. Ett himla springande o kontrollerande hela tiden o alltid va det något värde som va för högt eller lågt. Jag gjorde säkert massa fel också men försökte göra "enligt boken" men blev less när det blev nederlag hela tiden. Vill jag ha fiskar igen måste det bli stort kar. Men det är roligt att det finns massa roligt man kan ha i de små också. Va lite sugen på att skaffa lite räkor också, men så återupptäckte jag äppelsnäckorna o blev kär :)

MarieEriksson
0

Går det dåligt så tröttnar man ju, vad det än gäller.

Äppelsnäckor är intressanta djur och roliga att titta på. Kanske är så med posthorn oxå men mina posthornskunskaper är minimala. Vet att dom lägger sina ägg i geleklupar på växter och inredning. Verkar svårare att hålla nere antalet.

Dra igång karet med bottensubstrat, pump/filtet och växter så det hinner komma igång innan du släpper i snäckorna. Och kolla temperaturen oxå, tror inte du behöver någon doppvärmare. Du har redan varmt och lyset avger värme.

[Em_I_Am]
0

Ja så tänker jag med angående att kunna upptäcka o plocka bort ägg. Det finns så fina "äpplen" så jag klarar mig nog utan posthorn :)

Det ska jag göra. Tack för hjälpen!

MarieEriksson
0

Så lite så! Glad

LYCKA TILL!

Gur4m1
0

Du har redan fått svar på din fråga angående fiskar + äpplen :D _Har själv enbart äpplen i ett kar, och det är äpplen som dominerar även i mina "fiskakvarium". Har du inte doppvärmare så msåte du hålla koll så det inte blir för kallt under vintern, är dck bara bra att det inte är för varmt heller. Lycka till! De är jättefina snäckor.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Em_I_Am]
0

Ja jag ska hålla noga koll. Jag kommer köpa en doppvärmare så jag har en redo ifall det behövs.

Tusen tack! :D