Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4986 ggr
JaneDoe
0

Kliande gälar

Har upptäckt att mina fiskar kliar gälarna mot föremål i akvariet, har läst att det kan vara en parasit då.

Alla värden är som de ska i karet och så.

Vilken medicin är den bästa? Har 2 hemma men ingen av dessa tar just parasiter verkar det som.

Vet att ryggradslösa djur är kännsliga mot vissa mediciner o jag har ju räkor och snäckor i karet.
Så det jag tänkte på var om det går o ta ut fiskarna o behandla dem i ett kar utan snäckor och räkor ör bara tanken att försöka få tag på alla sandsnäckor ger mig huvudvärk :).

Eller kommer parasiten vara kvar i vanliga karet ändå så de smittas om när de kommer in dit igen?

Kan räkorna och snäckorna med ha parasiten?

Ja alla tips är välkomna vill inte att mina fiskar/snäckor/räkor ska må dåligt.

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kan också vara nitritförgiftning. Har du kollat nitritet? (använt dropptest när du kollar, teststickor visar ofta fel)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

JaneDoe
0

ja jag har kollat alla värden (dropptests åklart litar inte på stickor) o det ligger bra till.

Gur4m1
0

Generellt ska inte parasiter gå på räkor och snäckorna, men det finns ju aprasiter som kan leva "fritt" ett tag i akvariet så jag skulle försöka ta reda på vilken parasit det handlar om. Finns ju tex iglar- som sitter på både snäckor och fiskar. En del parasiter försvinner av att karet står utn fiskar i några dagar/någon vecka för då bryts cykeln - men andra borde ju ägg kunna överleva? Beror nog på vad för parasit som är på gång i ditt kar. Jag har också ett gäng snäckor och har medicinerat fiskarna i ett eget kar, då detär lättare att flytta på 2-3 fiskar än 100 olika snäckor…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

JaneDoe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har länge suttit o kollat på fiskarna men kan inte så några prickar eller maskar på gälarna.

Dock ser det uts om 2 av Guppy honorna har lite svulln agälar men de har sett ut så från början vad jag kan minnas dte är 2 väldigt stora och grova honor o stora magar med (haft dem i ca 4 veckor inga bebisar än så vet inte om de är feta eller dräktiga).

De är silvriga under "hakan" men de är silvriga på kroppen med så jag tror nog det är normalt.

Nån liten prick på kroppen på en svärdbärare tyckte jag att jags åg men hon är helt ny så jag vet inte om det är hennes pigment bara (haft henne några dagar bara).

Ska gå ner till de fiskkunniga affärerna o prata imorgon har ju 2 mediciner hemma men ingen av dem tar parasiter.

Men sen är ju frågan hur jag ska göra när jag medicnerar om jag ska flytta fiskarna o låta räkor/snäckor vara kvar o om risken finns att sjukdomen/parasiten är kvar i stora och smittar om när jag stoppar tillbax dem.

äppelsnäckorna har precis lagt 3 äggklasar med o vill ju inte riskera nått på dem varken död eller sjukdom.

Kan skicka med den bästa bild jag fått på en av de honorna med "svullna" gälar, går inte o få bätter bilder med den dåliga kameran o med den urusla fotograf som jag är *S*

Gur4m1
0

JAg skulle medicinera fiskarna i ett annat kar- medicineringen lär bli någon typ av kur i flera dagar- under tiden _borde_ problemet i karet försvinna. De flesta sjukdomar kan inte existera utanför/utan fisken i karet, förutom ja- sådant som tex ägg- men det gjälper nog itne medicinerna mot ändå.

Så edicinera dem på en annan plats.

JaneDoe
0

Ja för alla sandsnäcksbebisar är nog omöjligt o få tag på i stora karet.

Mens ka fixa en medicins om tar pararsiter och så imorgon

JaneDoe
0

medicin inhandlad och behandling ingånsatt.

de skulla badas i nått som heter Bactopur direkt så det gör de nu.

Gur4m1
0

Tar dne invärtes eller utvärtes bakterier? :D

JaneDoe
0

står att den behandlar synliga sår/skador

Eliinn
0

Hade samma problem i vårt akvarium, att fiskarna "kliade" sig mot stenar, botten osv. Vi fick Tipset att hälla i lite salt (joddfritt salt) i akvariumet varje gång vi gjorde ett vattenbyte (byter 20% av vattnet) då det annars kan bli en obalans i akvariumet.

Inte säker på att det är samma problem som du har, men det låter som de, och isåfall är det ju en enkel åtgärd istället för att medicinera :) Jag vet inte direkt hur mycket salt vi har i då det är min pappa som sköter det här men det är ju absolut inga jättestora mängder salt. Men vet att visa fiskarter inte mår bra alls utav salt så beror helt på vad du har för fisk.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Gur4m1
0

Salt kan avhjälpa nitratförgiftning lite om jag förstått rätt så det är ju lika gott att försöka hålla god vattenkvalité bara- lite salt stärker också immunförsvar och slemhuden och minskar riskerna för sjukdomar. Men nitrat är fortfarande nitrat och salt eller inte så ska man ju helst ordna så det är balans i akvariet. :D Tex att inte överbelasta akvariet. De flesta fiskar tål mindremängder salt om man tillvänjer detlångsamt- är värre när man ska sluta ha salt tydligen. Brukar handla om 0.5-1% salthalt eller lite, lite mer. Salt är allmänt ingen hit för snäckor……

JaneDoe
0

Salt är inget jag kommer att använd amig av har mycket snäckor tex och soms agt trubbel om man vill sluta det botar ju ändå inget o jag tror inte på o använda i onödan (likadant med medicin osv).

Däremot har jag salttabltter (inte bara salt) köpt i butik som man badar dem i på samam sett som denna medicin och det kommer o göras när de är behandlade dessa 3 dagar då kommer det att badad i salt i 2 dagar.

Hjälper inte detta så kommer jag skaffa medicin för just parasiter för då är dte ju troligtvis det detta handlar om.

JaneDoe
0

De badas nu för andra gången och hoppas det kommer att hjälpa.
De fortsatte i klia sig igår.

Men nu på morgonen när jag tänder lampan ligger de 1 död räka ocn 1 döende, den låg på sidan och ryckte i mun o ben, den dog kort därefter.

O nu när jag fångade in fiskarna för sitt bad kommer ännu en röka fram o lägger sig på sidan o rycker suck.

dessa 3 har haft en annan färg inte den där genomskilnliga färgen som amanos brukar ha utan lite mer grönblå i färgen.

vet inte om det är sjukdom eller om de blev stressade av att jag jagade runt fiskarna för o fånga dem (försökte göra det så lugnt som möjligt).

Blir galen på det här.

an inte gör anågra tester annat än nitriten idag heller för testerna är slut o kan inte få tag på nånga nya förren imorgon.

tesselituss
0

det är troligtvis parasiter.

Usch va tråkigt med räkorna..inget roligt alls när man fått in nått skräp i karet.

Kram /Tess

JaneDoe
0

Då medicinen inte verkar hjälpa köptes idag en medicin för just parasiter ( Waterlife Sterazin) så nu ska jag påbörja denna behandling.

Dock tål inte räkor och snäckor denna medicin så jag får flytta fiskarna under tiden har ett 50 liters som står o puttrar med pump och 2 fiskar i så jag får flytta över de andra dit och behandla.

Blir trångt i det karet de dagar som det tar o ge medicinen men det får gå har en relativt kraftig pump där i (pumpar 300 liter i timmen) så det ska förhoppningsvis gå bra.

4 räkor allt som allt dog men nu verkar inga fler må dåligt.

JaneDoe
0

Funderade på det det där med förvaring av medicinen.

Dets tår svalt o mörkt på förpackningen jag tolkade det inte som att det måste stå i kylen men en bekant hävdar att det är kyl som gäller.

Jag har haft den ståendes i ett skåp (typ skafferi) alltså mörkt men i normal rumsteperatur.

Är medicnen förstörd nu eller?

De kliar sig fortfarande är på dag 5 nu (av 10).

Gur4m1
0

Står det svalt och mörkt så duger nog ett skafferi också :) ÄR så jag öfrvarar allt som det står så på. Annars skulle det stå att den måste stå i kylen tror jag. Rumstemperatur varierar ju och oftast brukar skafferiet kunna vara lite svalare. Men är det nära kylskåpet kan det ju vara rätt varmt där. Men str den mörkt och i rumstemp- inte i direkt solljus, eller över element och dyl så är det nog okej för medicinen.

JaneDoe
0

Bra var rädd att den var förstörd o jag var tvungen o göra om medicineringen.

JaneDoe
0

Nu kommer jag med konstiga frågor men jag vill kolla av allt i mina försök att lösa deras problem.

Har studerat hur deras kliande ser ut och när det förekommer och sett att de liar sig när de är "irriterade" tex nyss strök sig en Guppy honan snabbt mot botten när 2 hanar uppvaktade henne och hon ett bra tag försökt o simma ifrån dem utan att lyckas.

En hane gjorde likadant förut en snabb ruch mot sanden när han konkurrearde mot 3 andra hanar om en hona.

Ynglen gör likadant när de "gnabbas" så gör en denna snabba ruch mot sanden och sen verkar det frid o fröjd.

Mina tankar var om det är just uppvisande av irritation? Men vet inte tillräckligt mycket om fiskbettende för o kunna avgöra detta, det kanske inte finns sånt bettende överhuvudtaget men vills oms agt gå igenom alla möjligheter.

Tänkte även på deras andning, de rör ju på munnen hela tiden, förut mer kraftigt nu inte lika kraftigt (så det verkar vara en förbättring där) alltså de rör munnen men ganska lugnt ändå.

Kan stark vattenström från pumpen påverka detta? alltså att de är "anfådda" helt enkelt? I stora karet vet jag inte hur pass kraftig pumpen är det är en gammal Eheim som jag inte vet namnet på (följde med vid köpet av karet) och den står på full blås just nu och det är ritigt strömt flytväxterna dras ner och fastnar på javamossan p rötterna på botten tex.

Ett tag stog en Guppy hane i utblåset o simmade o kom inte framåt när han stog där så jag antar att blåset e rätt kraftigt.

Pumpen i lilla karet som de går i nu (40 liter) den pumpar 300 liter i timmen så den är ju kraftig, den gå rinte o ställa in så kan inte sänka på den.

Den har inget hål för utblåset som vanliga pumpar utan det är ett "vattenfall" o detta gör faktist hål i sanden på botten så det blir en krater där.

Jag märkte ju att när jag behandlade med första medicinen så slutade de "flåsa" när de varit i badet o inte behövt kämpa mot en ström hela tiden, men började igen efter ett tag tillbax i stora karet.

Gur4m1
0

Kanske är sant att strömmen är lite för hård :> Fiska rosm behöver sådär hård ström är ju enstaka…

guppys är väl mer som platys? de gillar tätbevuxet och därmed säkerligen lite lugnare vatten.

Har sett min platyhona "klia" sig mot sanden när hon blivit upphetsad när hon ska få mat (en riktig gottegris som blir helt vild när jag passerar karet och hon tror att det vankas mat). Kanske symptom på stress?

I samband med bråk inom stimmet eller uppvaktning så utsätts de ju också för stress. Bara en lös teori. Jag har inte mer kunskap än dig angående fiskbeteende ;) Att de flämtar mindre och även kliar sig mer sllan är iaf ett gott tecken.

JaneDoe
0

Ja strömmen är så hård för att pumpen inte går o ställa in så bra längre därför jag köpt en ny pump så då ska dte gå bättre o ställa in den.

Ja det är det jag med funderat på de har ju som sagt varit irriterade och stressade när de kliat sig, men jag utesluter självklart inte sjukdom för det.

Ja jag tycker de känns lite bättre, nu är de på dag 6 och ska få en dos idag sen ska de ha på dag 8 pch sen på dag 10 med sen är det klart o då hoppas jag att de är bättre.

Har fått en teori på ett annat forum om att det kan vara nått i karet som är problemet tex sanden var det nån som trodde.

Jag har inte akvariesand men heller inte blästersand som många har utan tvättad sandlådesand, hade alltid denna till Guldhamstrarna som badsand/kisssand.

Jag har självklart själv tvättat den innan jag stoppade ner den.

Har mängder av sandsnäckor så de rör runt rätt bra där i sanden.

Fick även rådet att plocka ut ena roten, har en windelöw platerad på den och skulle igår plantera en ny på samam rot och när jag då plockade upp roten så luktade den illa, den har en hålighet i sig (som var när jag köpte den) o det rä just där jag har planterat växten o det var mycket skit o så där går inte o slamsuga där.

Men fick det sagt att det var säkrast att ta ut den om det är så att den börjat ruttna.

Men i stora karet (där den finsn) tuffast det på rätt bra at snäckorna och räkorna, äpplena har lagt sin 5e klase inatt så de verkar må bra iaf.

Räkorna stökar runt som vanligt o massor av skräpsnäckor har det blivit sen fiskarna stack tror nog de ändå jälper till o hålla dem nere i antal att de äter äggen på växterna o kanske tom smskar is ig de allra minsta snäckorna för har aldrigs ett så här små och många förut.

JaneDoe
0

Jag gjorde just ett nitrittest i medicineringskaret.

det är ganska högt, så vad ska jag göra nu? vattenbyte i ett kar med medicin antar jag inte är så bra men kan jag hälla i nitrivec i karet?

Gur4m1
0

Tror det är bra att göra vattenbyte om nitrithalten är hög. gör ett litet byte och testa hälla i nitrivec. Hm.

Sen kan ju sandne kanske vara ett problem men sandlåde sand borde ju vara av samma kornstorlek som blästersand eller större? Det yr ju inte runt?

JaneDoe
0

Nej sanden yr inte runt dne ligger fint på botten, ibland kan lite följa med vid slamsugning men annars ligger det där det ska.

Gör ett litet vattenbyte och hoppas att det blir bättre för dem.

JaneDoe
0

Sådär gjort 2 små vattenbyten (ca 5 liter på varje) de liar sig ännu men inte lika ofta o inte lika intensivt,

dessutom har det kommit fler yngel inatt.

JaneDoe
0

Har en fråga om o göra om i karet.

Nån sa ju att h*n trodde det man vara sanden eller så som orsaker kliandet, så jag har tänkt o byta ut sanden i karet mot grus.

men måste jag kasta allt i karet? rötter, växter, grottor osv?

Sen har jag ett gruslager under sanden kan jag använda den om jag tvättar den noga (o hur ska jag tvätta den) eller måste den kastas?

De behandlas alltså i ett litet kar och det är i det stor ajag tänkt göra om, där i går snäckor och räkor för sig själva nu.

JaneDoe
0

Ingen som vet nått om jag måste kasta allt?