Bukvattensot? Behöver svar snabbt!
Nu har det hänt igen, jag misstänker att min Kampfisk har råkat ut för bukvattensot. Men hur vet jag att det verkligen är det?
Det började i Fredags. Otto, som han heter, verkade lite slö, inte så pigg på att äta och reagerade knappt när jag höll upp en spegel. Eftersom jag hade kommit hem väldigt sent antog jag att han bara var trött eller nått (normalt skulle lampan släkts 3 timmar tidigare) och tänkte inte mer på det. Men igår var det ännu värre, Otto hängde bara i ett hörn, ville inte äta och reagerade inte på nånting. Eftersom jag nyligen förlorat en hona i just bukvattensot så var det ju det första jag tänkte på. Så i morgon bitti åker jag ner till djuraffären och köper medicin det första jag gör (hoppas dom har det). Men hur vet jag att det verkligen är det? Idag har han simmat runt lite, mest i panik ser det ut som, men mest hållit sig i sitt hörn. Men så fort som det gick förra gången så tycker jag liksom att det är lite konstigt att han inte har svullnat upp, fått utstående fjäll och hela köret redan nu. Kan det vara något annat? Vad i så fall? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Om jag fattat rätt kan de ha bukvattensot utan att svullna upp.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm.. Har du kollat vattnet? Det skulle ju kunna vara typ högt nitrit. Ligger tempen rätt också? Kan ju vara så att doppvärmaren har fått spunk.
Nej, det är inget fel på doppvärmaren, tempen ligger på 26-27 grader. Nej, har inte kollat vattenvärderna, men har hällt i sånthär nitratminus eller vad det heter…
Jag vet i ärlighetens namn inte vad det är. Men jag åkte ner på djuraffären i morse iaf. Dom hade inte medicinen inne. Men jag måste ha sett fruktansvärt upprörd ut, för han gav mig lite från en burk dom hade liggandes för eget bruk. Tänkte att det fick bära eller brista, nått måste jag ju göra iaf… Och bara 2 timmar efter att jag lagt i tabletterna verkade han faktiskt piggare! Innan jag åkte hemmifrån lackade han t.o.m. ur på sin spegelbild i kastrullen som hade råkat hamna brevid karet och verkade även leta lite smått efter nått att äta. Hoppas bara det håller i sig nu…
Men är det inte så att denhär medicinen sabbar bakteriekulturen? Borde jag ha i sånthär AquaSafe kanske? När kan jag mata honom igen?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Om han verkar okej så kan du säkert mata honom på en gång.. Men var sparsam några dagar för säkerhetsskull. Häll i lite nitrivec istället, det är ju som flytande bakteriekultur, det går aldrig att ta för mycket av det ;)
Fast dom har fortfarande inte Nitrivec på djuraffären. Måste beställa hem det om jag vill ha det vilket skulle ta ungefär en vecka. Men NitrateMinus kanske funkar lika bra? 
//Lamina
Ja, men det tror jag bara tar bort nitritet, alltså det hjälper inte bakteriekulturen.
Hmm… I brist på annat får det nog lov att duga. Lite bakterier verkar det innehålla iaf.
Tror jag ska köpa hem lite stuff som kan vara bra att ha i lager. Men startar en annan tråd om det. :)
//Lamina
Har använt mig av NitrateMinus och det funkar bra. Innehåller i sig inga bakterier men hjälper dem på traven. Man kan ju använda bakteriekultur i kombination med det.
Alltså, jag vet varken ut eller in längre… Otto verkar ha blivit bättre. Han verkade må bättre igår, och även idag simmar han runt lite, men inte lika mycket. Men han återvänder ändå alltid till sitt hörn, hänger där, och reagerar inte på nånting. Vet inte om han har ätit nånting heller, det var mycket matrester på botten i morse. Men jag har för mig att jag såg honom äta lite när jag låg och halvslumrade/nästan hade somnat. Men jag förstår inte, hur kan han verka bli bättre och sen bli sämre igen..?
//Lamina