Mitt akvarium sjuder av liv!
En 2-3 veckor har det gått sen jag "startade upp" mitt 30-liters igen. Sen 1½ vecka tillbaka går där en Kampfisk som jag hämtade hem från Lindzen, Otto Von Arnold heter han.
Men i morse insåg jag att det finns så mycket mer däri än Otto. Förutom en och annan physa och posthornssnäcka finns det en massa annat smått däri. Det finns dom små "hoppande" prickarna som jag kallar just prickar. Vet inte riktigt vad det är, men dom är så otroligt små att jag har fått för mig att dom är encelliga, fast då borde jag väl inte se dom. Dom har något som liknar svans och hoppar fram under vattenytan och längs akvarieväggarna och verkar ibland även hoppa upp ovanför vattenytan utan några bekymmer för ytspänningen. Sen är det maskarna, vita små maskar, ½-1 mm (eller var det cm, minns inte, var nyvaken) långa och tunnare än ett hårstrå. Dom släpar sig fram längs glasväggarna och ser allmänt harmlösa ut. Jag har inget emot gäster i mitt akvarium, t.o.m. skräpsnäckorna är välkomna, men jag kan inte hjälpa att undra vad dessa är för typer. Är det snälla små varelse som är bra för karet eller parasiter som kan skada karet eller fisken?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har också massa småkusar i mina kar som man ser då och då :) Så jag tror inte det är någon fara med dom, det visar säkert att karet mår bra bara. Jag har massa små små loppor som hoppar omkring på ytspänningen varje gång jag öppnar locket :P
Typ vattenloppor, hoppkräftor, cyklops, daphnier, och maskarna är allt möjligt olika som bruka rkomma- olika rundmaskar, plattmaskar och planarier- planarier är mums för guramifiskar (ynglen älskar dem- så länge de inte blivit föööör stora- maskarna alltså- då kan de tydligne bli farliga för yngel :> ). alla dessa djur är vad fiskarna står å noppar på mossor, alger, akvarierutan osv - som lite snacks mellan gångerna när du matar dem :>
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com