Blå fiskar till 90-liters?
Jag och min syster har ett 90-liters hemma som vi tycker börjar bli lite tråkigt… Alltså, det är ju fint och roligt (och framförallt lätt) att sköta. Men vi skulle vilja ha lite andra fiskar. Just nu går det 3 riktigt fint oragea Svärdbärare och 1 guppiehona plus några guppieyngel på en 2-3 månader däri. Utöver det så har vi 1 kuhlii-ål, 3 octo-nånting (malar) och 3 vita äppelsnäckor (eller tja, dom ska vara vita, men är inte så vackra efter förra ägarens behandling). Nu är det så att guppien är även hon orange och det blir väldigt enformigt… Så vi vill slänga i lite andra färger!
På Fredag får vi hem en vit kampfiskhona, men syster vill gärna ha lite färger! Blått säger hon, men inte neon- eller kardinaltetror och inte guppies, dom dör bara hela tiden. -.- Själv kan jag tänka mig något svart, typ Black molly eller Eldstjärt, men syrran vill inte ha Molly och Eldstjärt vet jag inte om det skulle vara någon bra ide (vet inte om dom blir lite stora för karet?). Var ner på djuraffären idag för att se om jag kunde hitta någon blå fisk som skulle passa, men hittade inget. Så jag tänkte jag skulle fråga här om någon har nått tips på fiskar som skulle passa? 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Dvärgguramis eller regnbågsfisk i blått finns ju, och platys :)
//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.
Dvärgguramis låter intressant! Läste att dom är labyrintfiskar, men hittar ingenstans där det står om man kan ha flera ihop..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237&SOK=1 Där står det mesta om dom :)
Om era fiskar dör hela tiden ska ni inte ha fisk. Omoget att säga att ni inte vill ha en sorts fisk för att NI tar död på den. Eldstjärtar är aggressiva fiskar, och ska ha några hundra liter i alla fall, så det är ett smart val att avstå :)
Guramis är bra. De kan gå i grupp. Men sätt inte ner kampfiskar i karet då. Labyrintfiskar är ökända för att slakta varandra.
Annars finns det blåa platys. http://www.zoonen.com/res/user/907356/galleri/2978400/bla_wagtails_norm_se.jpg
#4 Ursäkta? Vad vet du om anledningen till varför fiskarna dör? Jag tar hand om akvariet exemplariskt, ser till att dom får rätt sorts mat, att vattenvärderna är bra och att vattenbyten görs regelbundet. Akvariet frodas! Växterna växer som ogräs och aldrig att vi haft alger eller problem med vattenvärdena! (förutom förra veckan då, när det vart lite fel med matningen
). Fiskarna mår bra och förökar sig som ogräs dom också, men det ska mycket till om man ska få dom vidriga små sönderavlade guppisarna till att överleva! Dom vi fick med akvariet var inte vidare fina, men dom höll sig iaf friska och krya! Annat är det med domdär jättefina exemplaren man köper på djuraffären. Stora fina stjärtar har dom, fina färger och en riktig juvel att ha i akvariet! Men ovasett hur man bär sig åt så dör dom inom en vecka, om inte mindre. Är det då vårat fel, eller är det dom jäkla typerna som har avlat sönder dom så fruktansvärt bara för att få fram fina fiskar?
Tycker du ska tänka efter både en och två gånger innan du öppnar din käft och börjar anklaga folk för saker! Förutom just domdär jättefina guppisarna vi köpte på djuraffären har vi inte haft problem med en enda fisk! Eller jo, kampfisken dog av bukvattensot, trots att jag matade med enbart artemia och svarta mygglarver just för att undvika förstoppning. Och så var det ynglena efter guppisarna vi köpte, snacka om missbildade fiskar! Men det var säker också vårat fel antar jag..? 
Tycker dethär är en bra sajt, har lärt mig massor här! Och dig har jag alltid sett upp till, dynamitella, för din kunskap och dina goda råd. Känner mig fruktansvärt besviken (ledsen faktiskt) att det är ett sånt bemötande jag ska få just här, just av dig, bara för att jag ställde en enkel fråga… Fast å andra sidan borde jag ju ha lärt mig att det är så forum funkar vid dethär laget… 
//Lamina
"Blått säger hon, men inte neon- eller kardinaltetror och inte guppies, dom dör bara hela tiden. -.-".
Hur skulle jag annars uppfatta den meningen? Du borde veta efter att ha varit i forumet så länge att det finns olika stammar av både guppys och kardinaltetror/neontetror. Det GÅR inte att skylla på en ras. Det går att vända sig till privatpersoner med vilt inavlade i stammarna, med underbara gener och kvalité.
Hade du sagt "Blått säger hon, men inte neon- eller kardinaltetror och inte guppies, djuraffärens exemplar har inte bra gener, och är därmed för känsliga", så hade jag SÅ förstått vad du menade!
Jag menade inte att vara elak. Jag vet inte vem du är eller hur bra du är på fiskhållning. Jag vet bara med mig att forumet (som du säger) är fullt av elaka och okunniga människor. Jag antog att du var en av dem baserat endast på den kommentaren.
Jag ber om ursäkt :)
Ja guramis kan det vara lite si och så med. Ibland går det bra med en hona och en hane, ibland går det bra med en hane och flera honor och ibland fungerar inget alls så man får väl ha det i baktanke om man skaffar guramis. Jag har en hona och en hane av mosaikguramis (de blir för stora för att ha i ett 90 L) och de två fungerar väldigt bra ihop. Dock så tror jag hanen har några år på nacken så han är väl heller inte så mycket ute efter att para sig eller dåndera över revir som yngre hanar brukar vela ;)
#6 Haha, sorry, vart bara lite upprörd. Du har rätt, jag kunde varit mer tydlig med den meningen. Å andra sidan så är det som du säger, du vet inte vem jag är och hur jag sköter mitt akvarium. Då kanske det är bättre att fråga än att anta? Det är så lätt att det blir fel, man skriver något som man själv tycker är en självklarhet men som någon annan råkar tolka helt annorlunda. Men som sagt var, ledsen att jag ballade ur sådär. 
Tetror dör inte btw, livskraftigare fiskar har jag aldrig varit med om. Men det kanske bara är jag?
Så nu till ämnet: Så guramis går att ha tillsammans, men det är inte alltid det funkar. Men dom mår inte dåligt av att gå "själva" så att säga? Förstår att det inte är någon bra ide att stoppa i en kampfiskhane i karet om jag har Gurami, men hur är det med honor? Kommer ju som sagt var få en hona till karet i morgon ^.^
Försöker hitta nått om det, men står bara massor om guramis med levandefödare och tetror (och kampfiskhanar). O.o
//Lamina
Min erfarenhet av Dvärggurami är att de ofta är mycket känsliga, värt att tänka på kanske? Någon större Gurami är nog inte så lämpligt med tanke på akvariets storlek, men flera av de större arterna är ju blå annars och tåliga också.
Har du funderat på vanliga Zebrafiskar? Livliga små stimfiskar med blå och vita ränder. De är oftast lätta att få att leka också vilket ju kan vara kul. Rasbora galaxy är ett annat trevligt förslag, de är väldigt små, men väldigt vackra.
Nu minns jag inte om du nämnt något om det, men guppies finns det ju även blå varianter av.
Zebrafiskar har väl svarta ränder?
Börjar bli tveksam angående dvärguramis. Tycker dom är jättefina, men isblå är inte riktigt den färg jag tror skulle passa. Blå platys är ju riktigt coolt, kan man få tag på dom i vanlig djuraffär, eller måste man köpa från privata uppfödare?
Var ner på djuraffären idag, igen, och förälskade mig i Fjärilsciklid "electric blue". Dyra som ***, men riktigt vackra. Frågade om man kan ha dom i 90-liters med Svärdbärare och guppies, och enligt dom gick det bra om guppin är en hona och yngel. Men som alla vet ska man inte lita på vad dom säger, så vad säger ni?
//Lamina
Hm, de är riktigt revirhävdande men de blir ju inte speciellt stora så jag tror de storleksmässigt går bra i ett 90 L. Sen om de ger sig på de andra fiskarna vet ´jag inte riktigt, men jag kan tänka mig att de verkligen gör det om det är en hona och hane med rom.
#10 Nej, zebrafiskar är vit- och blårandiga. 
Det finns ju även lite andra varianter av danior med olika mönster med blått i. Små, livliga och fredliga.
Blå Platy har jag iaf sett i djuraffären flera gånger så det ska nog inte vara så svårt att få tag i. Fjärilciklider är väl ofta väldigt känsliga med kort livslängd. Vissa exemplar kan vara besvärligt aggressiva också om man nu har små långsamma fiskar som Guppy. Men ja, visst är de fina, och de är ju ganska populära att ha i mindre sällskapsakvarier. Men jag förstår inte riktigt resonemanget om att det skulle funka bra om guppyn var hona eller yngel. Varför menade de att det skulle funka bättre tror du?
Så här ser rasbora galaxy ut. Visst är de fina? Men väldigt små.
Denna fisk är jättesnygg: Aplocheilichthys Normani.
Eller på svenska Normans lyktögonfisk/Blå lyktögonfisk. Ögonen är blåa, de lyser verkligen :)

Oj vad jag önskar att akvariet var mitt och lite större, typ 150 liter. Men men…
Fiskarna på bild 2 i #12 var ju riktigt mysiga! <3 Sånna vill jag ha! Men nu är det ju inte vad jag vill som räknas… Tror inte syster vill ha stimfisk.
Alltså, det vart ju lite fel. Jag frågade om dom fungerar med guppies och Svärdbärare och fick till svar att dom kan nafsa guppiefenor. Så jag sa att jag bara har en hona och yngel, och då skulle det nog funka bättre sa dom.
Men jag ska visa henne bilderna och så får vi försöka komma överens om något. ^.^
//Lamina