Vita pricksjukan
Som rubriken lyder har jag fått vita pricksjukan på två av mina mollys i mitt 200l. 
I karet finns också ,halv vuxna yngel, corydora schwartzi, en Kampfisk hane och svärdbärare.
Är det någon av dessa fiskar som inte tål/ är känsliga mot medicin mot vita prick.
Har svårt att hitta info om det på internet, så jag hoppas någon här vet. Är riktigt orolig och vill börja behandla så fort jag bara kan. Har medicinen hemma i mitt lilla "in case of emergancy" fisk-apotek.
Väldigt tacksam för svar!!!
Kör på!
Var inte rädd för att avliva/sätta sjuka fiskar i karantän, för de andra fiskarnas skull. Jag har upplevt det hela som att riktigt infekterade djur segar ner återhämtningstiden hos de andra vid medicinering.
Men det är kanske bara jag som tyckt det? Oavsett vilket, så får de helt enkelt tåla behandlingen! Om de är infekterade av parasiten, så kommer de ju dö av den i slutändan.
Jo det är sant, jag kör på tack för svaret!!
Har precis förlorat halva befolkningen i mitt ena akvarium i vita prick.. Hoppas du lyckas bättre! Håller tummarna!
/ Emma
Nä vad tråkigt =(
Änsålänge går det fint här, har inte förlorat någon och prickarna börjar försvinna så det känns bra. Behandlingen är snart klar.
På burken står det att man ska ta halva dosen om man har yngel i karet (har maaaassa Ancistrus bebbar) så det har jag gjort, men ska man ändå köra samma antal dagar, eller ska man förlänga behandlingen?
Undrar också om man kan förlänga behandlingen.. Har i medicin jag också, och ska filtrera ut den imorgon enligt beskrivningen, men är rädd att sjukdomen ska bryta ut ännu värre då? Endast en fisk ser ut att ha blivit frisk redan.
/ Emma
Ja det är svårt, man är så rädd att det ska bli fel. Har verkligen ingen aning om vad man bör göra.
Hoppas allt löser sig för dig!
Idag finns inga prickar kvar på mina och jag ska behandla en gång till om 3 dagar. Så jag tror jag ska hålla där. Vågar inte andas ut än dock, man vet ju aldrig.