Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2512 ggr
ace
1

Sjuk Segelfenspleco

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderar lite om sonens Segelfenspleco (tror den heter så) men den har ljusa partier över nästan hela kroppen, ser lite ut som en vit hinna. Foten i munnen

Syns ganska bra på bilden även om jag inte fick till skärpan, hela kroppen har stora ytor som ser ut som det i huvudet.

Har bottenfodertablett som den får, gurka har sonen gett och även jag,   läste att man även kan ge dom broccoli så det fick han igår.

Någon som har erfarenhet och som kan se om den har brist på något eller om dom får så där?

Otario
0

Min ser ut så där när den är rädd eller försöker att gömma sig. Tror inte att din är sjuk :)

/ Emma

exitingsvillemo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har du fler än en? Om en fisk är väldigt revirhävdande och dominant så kan den "vekligare" bleka av =)

[Tassy]
0

min segelfenspleco ser också ut sådär när han får på näsan av nån stöddig botia t.ex. Tungan ute verkar vara riktigt stora fegisar dessa.

ace
0

åh vad skönt att den troligen är sjuk, nej , den är ensam herre som segelfenspleco, men det finns en till liten sugmal, pansarmalar, en hona av  kakadua ciklid, några fjärilsciklider och ett litet stim av kardinal tetror.

Kan hända att han är stressad eftersom han flyttade 40 mil hit i somras och han kanske inte trivs riktigt här.

jag hoppas det går över och han får tillbaka färgen så småninngom. Glad

tack för era svar

[Tassy]
0

har du mycket grottor och gömställen åt honom? Vad är den andra sugploppen för filur?

ace
0

#5 den har inte så mycket grottor att gömma sej i, men det är mycket växter. Får kanske fixa en grotta åt honom.

Den andra sugmalen är jag inte säker på vad det är, skäggmunsmal kan den heta.

[Tassy]
0

Grottor och hålor är väldigt bra om man vill ha trygga malar Glad

Jag har också skäggmunsmalar som kan vara rätt så kaxiga mot plecon, och eftersom han är en stor toffel så bleknar han och flyttar på sig, även om han är dubbelt så stor Cool

ace
0

för 5 dagar sedan har plecon fått en grotta och samtidigt har jag rensat bort mangrove rötter (fäller brunt) men har 2 stora spretiga reedmore rötter kvar samt att gamla växtdelar är bort rensade. Den ser ut att trivas bättre nu för den är mer aktiv och ligger inte gömd hela tiden. :-)

tack för alla svar Cool

[Sarah E]
0

Har hört att just mangroove-rötter är bra för dess malars matsmältning, de "gnager" på dem. Rätta mig om jag har fel :)

[Tassy]
0

#9 Stämmer.

ace
0

aj då och jag som slängde ut alla mangrove rött eftersom dom "dammade" ner.. får kanske lägga i en liten bit ändå till den..