Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 989 ggr
DjurTjejerna
0

Nya äppelsnäckor!!

Hej, Fått mina vackra äppelsnäckor.

De är ca 3 månader. När blir de könsmogna?

Vad äter de?

Sen är jag lite orolig för dem de flyter bara runt!!!

Äter de moröter?

Mvh Stephanie

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

DjurTjejerna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dålig bild på dem

Mvh Stephanie

Gur4m1
0

Hej! Ja, en del matar dem emd morötter! :D förväll dem lite innan så blir det tillochmed lättare för dem att äta dem.

Att de flyterär ingen fara, om de precis kommit fram så är de kanske i behov av att vila lite efter sin resa, eller om de blivit "sömniga" avdet kalla vädret. Ge dem några timmar så är de snart i farten och rejsar runt i ditt akvarium! :D

Du kan mata dem med algtabletter /algwaffers, broccoli, zuccini, blomkål,brysselkål, spenat. Glöm inte att fixa så att de har tillgång av kalk :D

De äter även rester av fiskmat. Mina brukar mumsa i sig granulat som fiskarna missat eller skippat. Man kan även skala en rå räka ibland och lägga ner den i några timmar (en halv räka räcker ngo fint till dina 3 snäckor). Precis som fiskar, är det bra att variera kosten men speciellt nu när de växer och behöver mycke kalcium för skalet- så är 2fri tillgång" av tex broccoli bra.

Förväll en bit broccoli och sänk ner den i akvariet med en sten eller en sked. förväller gör man genom att koka snabbt antingen i en kastrull eller i micron i 3-5 minuter. Gärna fryst broccoli men rå går också bra.

Då kan broccolin ligga tills de äter upp den- eller högst 24 timmar, en del säger 2 dygn (men jag upplever att den blir så upplöst och mosig då och smutsar ner karet). Snäckor "föräter" sig inte som fiskar kan råka göra- de slutar när de är mätta och vilar ibland. Har de alltid broccoli så får de i sig bra ämnen och har lltid tillgång av mat, nu då de växer.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

DjurTjejerna
0

Tusen tack.

Mvh Stephanie