Vad är det för fel på henne?
När jag tittade till karet idag såg jag att allt inte stod rätt till med min kampfiskhona, Isabella. Egentligen borde jag ha märkt det tidigare, hon har inte synts till i karet på 2-3 dagar, har hållit sig gömd uppe vid ytan under flytväxterna. Men idag, när jag skulle justera pumpen, hittade jag henne ståendes lodrätt bakom den. Hon är blek, grådaskig (blå normalt), onormalt tjock (vet inte om det kanske är rom eller om det har nått med hennes mående att göra) och fjällen står rakt ut. När jag råkade komma åt henne simmade hon ner på botten och låg där, tippade nästan över på sidan. Sen simmade hon upp igen och stod lodrätt igen, framför pumpen.
Jag är riktigt orolig för henne, vill inte förlora en Kampfisk till! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Sorry, det är bukvattensot, en sjukdom som inte går att behandla när det gått så långt. Du måste avliva henne :( Råkade själv ut för detta med min ancistrusmal för några veckor sen.
Det låter ju uppenbarligen som det när jag läser på (noterade för några dagar sen att hon inte verkade vilja äta, men tänkte inte mer på det) Men herregud, kan inte förstå hur hon kan ha fått det? Och dom andra fiskarna, kommer dom bli smittade? *** alltså, av alla fiskar i karet så måste det vara just hon! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kampfiskar får jättelätt bukvattensot har jag märkt.. Tyvärr så är det nog bäst att avliva henne så hon slipper lida "/
Vad har du gett henne för mat innan du märkte att hon började dra sig undan? Har du slarvat lite med vattenbyte?
Är lite osäker på om det kommer smitta eller ej.
Bukvattensot är numera mer ett "samlingsnamn" för "förstoppning" pga bakterier, infektioner eller parasiter. Något som "sabbar" de inre organen. Glaggellater osv. Det jag har läst är att "bakterierna" som orsakar detta finns i alla (eller väldigt många) fiskar- men de får inga symptom. Sjukdomen bryter ut i samband med dåligt foder, stress och liknande saker osm har negativ inverkan på fiskens immunsystem. Rätt stor chans att det är smittsamt så du borde ta till åtgärder och försöka hitta en medicin mot "vattenbuksot" som behandlar invärtes infektioner/flagellater på fisk.
Beroende på vad som orsakat denna förstoppning är det också svårt att säga säkert om det är smittsamt. Om det beror på felaktig kost så är det troligen inte det. Beror det på parasiter och organismer så är det smittsamt.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag behandlade hela mitt kar då min mal dog pga denna sjuka. Octozin heter medicinen och den ska finnas på de flesta välsorterade zoo-butiker. Jag hade både posthorn och yngel i karet när jag medicinerade och det var inga problem. Men för din kampis-hona är det tyvärr kört :(
Har avlivat henne nu, det sved! 
Jag ger inte mygglarver eftersom ingen tycks vilja ha det. Dom får istället granulatfoder och artemia. Tanken är att dom ska få artemia minst varannan dag. Men det är syster som sköter karet och hon glömmer/orkar inte och ger granulat istället. Så sen jag flyttade för 2-3 veckor sen har det bara blivit 1-2 ggr/vecka när jag haft tid.
För ungefär 2 veckor sen flyttade vi upp karet till övervåningen. Fick tyvärr inte med så mycket vatten, så det vart ett lite för stort vattenbyte. Kan det ha varit det som orsakade det?
//Lamina
Indeed.
Jag har under de senaste månaderna avlivat 5 slöjstjärtar på grund av exakt den sjukdomen. Nu är karet behandlat och fritt från smittade djur.
Men det är så hemskt och onödigt sätt att dö på. Jag hade avlivat henne genast.
Duktig du är Lamina! :) Ine kul att behöva göra, men nödvändigt. Kanske att du ska behandla hela karet…eller åtminstone hålla kolla på de andra och behandla vid minsta tecken på sjukdom. Det går ju att stoppa om man gör det i ett tidigt stadium.
Lycka till! 
Jo, ska skicka ner syrran att köpa medicin på djuraffären så fort det går.
//Lamina