Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 20473 ggr
Amelida
20

Gravid guppy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har förälskat mig i guppysar o skulle vilja odla fram några kullar.

Några frågor som jag skulle vilja ha svar på:

Är min guppyhona gravid?

Hur vet jag när hon ska föda så jag kan förflytta henne till ett annat kar där hon kan föda ifred o så att ynglena kan klara sig?

Tack på förhand MVH Ida

Krille12
0

När matade du honan? Guppyhonor äter upp sina yngel, så du måste köpa en speciell yngelbur. Den har en övre och undre del och mellan är det en platta med öppningar där ynglen åker ner. Men Endlers guppy äter inte sina yngel, så du kan kanske skaffa några Endlers guppy. Jag tycker att Endlers guppy är finare och dom ä mindre, men du måste ha dom i ett eget akvarium om du vill ha överlevande yngel.

Medarbetare på Vetenskap.

Amelida
1

Jag har en yngel bur och jag har ett tomt akvarie som väntar på ynglen. Så de e inget problem.

Problemet är att jag inte vet när hon kommer föda dem så jag kan flytta över henne till födning.

Vill juh inte flytta över henne aldeles för tidigt så hon får vara själv i flera veckor.  Det känns inte så snällt.

birger
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har guppies (vet inte om de ar av nagon särskild sort) som förökar sig i ett akvarium med honor och hannar tillsammans, och 3 honor och 3 hannar i våras har blivit säkert 30 st nu. Det ar möjligt att en del yngel blir uppätna, men många överlever i alla fall.

[dynamitella]
7

1. Fiskar är inte gravida, de är dräktiga.

2. Använd aldrig yngelkassar/burar om du inte absolut måste.

3. Beroende på hur många guppys och växter+antal liter vatten du har, kommer en viss procent av avkomman överleva. Något yngel överlever alltid om du har ordentligt med växter.

4. Guppys och endlers äter enligt mig upp sin avkomma lika ofta.

5. HAR du ett kar så vore det superbra. Det äe bra om du lägger i en hel del växter i det akvariet, och tar vatten ifrån det hon är i nu. Så att honan mår bra i det nya vattnet.

6. Det är bra med ett eget kar för honans skull. Hon lär må bättre att vara ensam i ett par dagar, än att bli våldtagen dagligen när hon redan är dräktig (dedära hannarna ger ju sig inte direkt).

7. Jag skulle säga, vänta i en vecka. Kolla på henne några gånger om dagen. Om hon söker sig till hörnorna i karet, botten eller ytan, eller står och böjer sig åt sidan, så flytta henne genast.

Och slutligen, såhär gör jag:

Låter honorna föda i akvariet. Jag har ca 70% överlevnad hos ynglena. Trots allt jag skrev, så kan du låta henne vara hela tiden.

Men nu fick du ett tydligt tips i alla fall.

Amelida
1

Tack så mycket för tippsen. Ska nog låta dem vara i karet och se fall dem överlever. Jag har massor av växter och behövs det mer så flyttar jag över från det stora karet då jag odlar en massa växter av olika slag.

Tack ännu en gång. Mvh Amel & Ida