Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2493 ggr
Ellenfyrkant
0

Ledsen Äppelsnäcka

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En av mina äpplen verkar inte så pigg på livet… Den låg helt stilla upp och ner för ett par dagar sedan, låg likadant dagen efter så jag dog upp den och luktade på den men den luktade inget så jag kom fram till att den troligtvis var vid lic i alla fall. Igår fick de broccolli-kalas och jag satte dena opigga blåa snäckan på broccollin. Senare samma dag såg jag att den åt och det var första gången jag såg den i rörelse på 2 dygn. Idag ligger h*n där upp och ner igen. Något är ju uppenbarligen fel, resterande 4 snäckor betéer sig inte på det viset. Jag funderar på vad detta kan bero på och har kommit fram till att tempen sjunkit väldigt fort senaste veckorna. Från 29-30 ner till 26-27, detta beror på att vädret och värmen ute sjunkit så. Och det är tydligt hur solen utifrån påverkat mitt akvarium.

Men vad tror ni, är det temp. växlingen som gjort snigeln slö eller har ni någon annan gissning? Det är ju inte kallt i akvariumet, som sagt det ligger på 26-27 grader nu. Funderade över vattnets värden men har int möjlighet att kolla förens om några dagar men inga fiskar verkar påverkade. Vill ju att snigel ska må bra. Rynkar på näsan

Mvh Ellenfyrkant

Gur4m1
0

:D Kan säkert vara så även om 26-27 är en aktiv temperatur fortfarande så kanske "hon" tolkar det så :) Men snäckor har perioder där de bara sitter å  ugglar och filosoferar av en eller annan anledning. Min låg å glöt en morgon…sedan hela dagen…då blev jag lite orolig men jag tror det kommer med åldern. Första månadne jag hade mina så var det full rulle hela tiden.

Ett annat sätt att kolla om de är vid liv är att peta lite på "dörren" eller kanten, är den död så händer inget, eller så är den slapp- och dörren far upp, rör den sig så är den ju vid liv och drar igen dörren.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

klon
0

Jag har dessvärre ingen aning om det är normalt som mina gör, men nu för tiden så verkart många av mina äppelsnäckor vila på dagen. När kvällen kommer - så blir det mer fart. Så gjorde de inte från början, men jag hoppas att allt ändå är som det ska, med tanke på att de sätter fart på kvällen. Jag tänkte att det kanske är samma med din - den kanske också tar det lugnt på dagen och lever upp på kvällen. Dessutom har jag också för mig, som Gur4mi har skrivit, att jag läst att de kan ta det lugnt i en eller flera dagar för att sedan få fart igen.

Gur4m1
0

Mina brummar runt lite hur som helst men på natten är de mer aktiva på ett annat sätt. Tex honorna är aktiva med att "vandra" och söka en plats för sina ägg- upplever jag.

Men ja, ju äldre de blir desto mer vilande har jag noterat, men oftast vilar de mot glasrutan ^_^ gärna tillsammans i en liten samling i ett hörn eller så.

De blir ju bara runt 1-2 år gamla. Men ja, att de ibland inte ör ett skit i ett dygn eller så är inte något att oroa sig för så länge de kommer igång igen :)

MarieEriksson
0

En av mina oroade mig mycket för ett tag sen. Den låg still med stängd dörr i en vecka. Efter det har det varit full fart på den som dom andra.

snailmilla
0

Vila och ide hör till äppelsnäckans normala beteende, vilan kan också vara mycket viktig för snäckan. Därför kan det ibland (oftast/jämt) vara bättre att låta den stilla liggande snäckan vara ifred. Jag vet att det är svårt, man blir orolig tror att den är sjuk, död och så är man där pillar, vrider och vänder på dem. Men då stör man deras process.

Det är nyttigt för snäckan att ta en paus, i vanliga fall gräver de ner sig en bit i bottensubstratet och kan ligga en dag till en månad i värsta fall. Men som sagt inte alls någon fara utan bara jätte bra.

Är skaldörren en bra bit öppen så ska man väl hålla den under uppsikt en dag, äppelsnäckan börjar inte lukta på samma dag som den dör utan det kan ta ett par dygn i vattnet.

En äppelsnäcka som går in i dvala då och då under sitt liv kan bli mycket äldre än om den skulle vart aktiv under hela tiden. De är egentligen nattaktiva djur men vi får ju tänka på att vi styr och ställer lite med dem och att de vänjer och anpassar sig vid livet i "fångenskap".

Min äldsta snäcka dog för en vecka sedan strax över 3år gamal. =)

Med vänlig häslning

Camilla Thunberg

www.appelsnackor.webs.com

Ellenfyrkant
0

Tack! Jag såg snigel i rörelse igårkväll och idag vilandes på en annan plats. Så det är nog ingen fara med den som ni skriver. Tack för info!

Mvh Ellenfyrkant

Ninja
0

Om en äppelsnäcka dör, äter fiskar på den då? Om den hålls tillsammans med fiskar dvs. Lättare att se om den dött då, tänkte jag. Har inte haft någon äppelsnäcka som dött än, och med rätt skötsel är det väl inget jag ska behöva oroa mig för än. Är inte så fasligt längesedan jag köpte mina, men man nojar ju lite över den dödliknande dvalan.

Lamina
0

#7 Ja, det gör dom. Iaf gjorde mina fiskar det -.-

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Gur4m1
0

Snäckans köttdel är ju en stor muskel som håller sig fast i skalet- som lossnar när den dör eller om den av någon anledning skadas så den rycks ut. Tror man *vet* när man ser dem, om man iaktagit sina snäckors beteenden mycket :)

snailmilla
0

Fiskarna börjar småmumsa på snäckan när den vart död något dygn och öppnat skaldörren. Det är precis som den är godare när den vart död ett tag. Kroppen blir mjuk och sleimig, lättare för fiskarna att dra loss bitar. Även andra äppelsnäckor kan äta upp den döda äppelsnäckan. Så när man tar upp en död äppelsnäcka bör man ta sig en extra titt för äppelbebisar brukar vara bra på att krypa in under skalet.

Det spelar egentligen ingen roll om du nydligen köpt äppelsnäckorna, de kan kola vippen efter en vecka eller bara några dagar. Men hoppas du har turen med staka och friska snäckor, men ett liv på minst 1,5år.

Man kan även hitta helt tomma skal ibland, utan att känna någon illaluktande stank i hela lägenheten/huset. Fiskar och andra snäckor gör ett väldigt bra jobb att rensa undan innan det börjar stinka. Så man ska inte behöva vara livrädd för att de ska förpesta vatten osv.

Men det kan vara bra att ha koll !=)

Mvh

Camilla Thunberg

www.appelsnackor.webs.com

hönsanna
0

Jag köpte jättefina friska snäckor för några månader sedan. Det var full fart ett tag och sen hade de en period av "dvala" några dagar. Jag trodde de var döda men när jag petade på "dörren" drog de in den mer så jag förstod att de levde. Efter några dagar var de igång som vanligt. Jag har matat på med broccoli, kalk mm och de har växt bra.

För en vecka sedan gjrode jag ett större vattenbyte på 50% och efter det låg de i "dvala" igen. Jag hoppades att de bara var lite chockade efter vattenbytet och att de skulle komma igång igen, men den här gången gjorde de inte det. Jag petade på dem utan reaktion och nå'n låg och flöt med halvöppen "dörr". Igår tog jag bort dem för de började lukta och fiskarna började äta på nå'n av dem. Jättetråkigt verkligen, för de var så vackra och hade växt så bra.

Så nu undrar jag om snäckorna är känsliga för för stora vattenbyten? Eller kan det ha varit nå't med vattnet? Nå'n som har nå'n liknande erfarenhet?

snailmilla
0

Nu såg jag ditt inlägg här, men har även svarat på ditt mail.

Jag har "tyvärr" inte vart med om något liknande men av mina erfarenheter så är vårt vatten perfekt för både fiskar och snäckor.

Äppelsnäckor lever i naturen ute i sumpmarker, diken, pölar(som ibland torkar ut) och sjöar. De betraktade som en "pest" i dikena runt risfälten då de äter upp riset =) De klarar leriga pölar, smutsiga diken och torka.

MEN

Metaller och koppar är de väldigt känsliga för, så är det gamla kopparrör som vattnet kommer ur dina kranar kan dett vara anledningen.

Fiskar kan även vara känsliga om man rör upp växter och rötter så de skitas tilll på botten, då kan man vara med om stora dödsfall vad jag hört av ett par bekanta som bor en bit bort. Inget jag vart med om själv heller :S

Jag gör många och stora vattenbyten, ibland hela och mina snäckor blir tuurboo vid ett stort vattenbyte.

Kan du komma på någonting annat som kan ha stört dem i ditt kar?

//Camilla www.appelsnackor.webs.com

Ellenfyrkant
0

Idag fick jag ett samtal av min syster som vart och kikat på akvariumet då jag inte är hemma. Hon upptäckte tydligen en annan snäcka denna gång (lilarandig) som bara flöt runt runt med pumpströmmen, halvöppen. Alltså hade den ej stängt "porten" helt. Hon studerade den tydligen en stund innan hon beslutade sig för att ringa då den flöt runt halvöppen som sagt och en av skalarerna var fram och "naffsade" på den. Den andra skalaren och dvärgguramin var tydligen också intresserad av snigeln. Jag trodde först att den var död när hon berättade så jag sa åt henne att lukta på den och peta på "porten". Snigeln reagerade bara lite grand och drog in sig en liten bit, den var alltså inte död. Min syster satte ner den igen, på botten denna gång men den flöt upp och ena skalaren var framme igen. Jag är inte säker på att jag gjorde rätt beslut men snigel hamnade i en glassbytta med hålad plastfolie. Jag tänkte att är den halvdöd nu så kanske den dör av att hamna i glassbyttan (med akvarievatten och grus) men samtidigt dör den en plågsam död istället om den ska flyta runt halvlevande och vara skalargodis. Det är svårt att fatta beslut när man inte ser situationen men nu blev det så. Jag kan ju inte låta bli att fundera på vad som händer med mina sniglar!? Den blåa frågade jag henne om och den låg upp och ner med stängd port på botten, ungefär som när jag såg den sist.

Mvh Ellenfyrkant

Gur4m1
0

Bara låt dne vavra där, Dvärggurami är å naffsar på snäckorna, det gör de på mina med (ångrar att jag skaffade dem -_-- fiskarna alltså) Kan tänka mig att skalarerna också gör det om de upptäckt att det ibland sticker fram "mumsiga" spröt. rejen är att om snigeln är i fara så sluter den portan, den går även i dvala. Att den flyter är ingen fara- de drar ju in luft och kan flyta eller släppa ut luft och ligga på botten. Eftersom den reagerade när hon petade i den så är den inte död- och knappast "halvdöd"- finns inget i beteendet som tyder på det. De lever eller är döda..:D annat är svårt att avgöra då det är naturligt beteende att "chilla" ibland.

Så fiskarna äter inte på den för att den är halvdöd, däremot kanske den leker halvdöd just för att den äter på den- men mest troligt vill den bara "sova", kan vara timmar, dagar eller en vecka.

Ärden död så släpper dörren helt och den reagerar inte alls, men som snailmilla sa- man stör dem bara om man är och petar å dutter med dem när de tar sina välbehövliga pauser och det i sig är skadligt för snäckan. Men det är ett sätt när man är jätteosäker. Men man får ha lite is på nerverna när man har dessa snäckor och inte tro det värsta för då kommer man få pilla å dutta rätt mycket och det är som sagt inte bra alls :)

Ellenfyrkant
0

#14 Saken är det att det börjar kännas lite skumt, begreppet "halvdöd" tog jag då snäckan reagerade mycket långsamt, det fick mig att tro att det var något fel på den, speciellt när jag varken såg situationen men blev ju ännu mer orolig att något var fel då det var snäcka nr 2 med "konstigt" beteende. Vad som gjorde mig orolig var att fiskarna var framme och naffsade på den och den reagerade inte alls. Min erfarenhet av snäckor är att sedan tidigare att de drar ihop sig vid fara, men denna verkade inte ens reagera utan fortsatte flyta omkring och bli "pickad" på halvöppen. Att den flyter vet jag att det inte behöver vara någon fara i sig då de åker upp till ytan självmant, regelbundet. Men jag blir ju så otroligt nojig. Speciellt när jag vet att den riskerar att råka illa ut om den inte drar ihop sig vid fara. En av mina sniglar rök som liten.

Är det trots detta bättre att släppa den tillbaka?

Mvh Ellenfyrkant

Gur4m1
0

Nu är dne där den är så låte den vara där tills du själv kan checka den :) Sett mina "vila" lte havlojt sådär, de går nästan in i nån svala när de slumrar lit längre och det är nog därför de är lite slöare med att dra ihop sig. Fiskarna kan slita itu en snäcka rätt lätt om de får tag i deras kött så de pickade nog inte på själva snäckan.

Men jag har inte mycket mer erfarenhet än dig så jag ska inte säga något mer ^_^ Den är kanske sjuk, vem vet :(/

snailmilla
0

Hoo hoo!

Snäckan har antagligen åkt upp för att ta in luft i lungorna och tappat greppet, lungorna är då fyllda med luft, de kan flyta i flera dagar. När en snäcka dör flyter den inte upp, utan det är alltid i samband med andning ovanför vattenytan.

Förstår att du reagerade och instinktivt tog bort snäckan då fiskarna var på och nöp den. Ibland blir de pigga när man lägger över dem i en plastbalja, ibland trivs de inte alls med det.

En snäcka som lever sitter stenhårt fast i sitt skal, ibland kan man knappt få ut en död snäcka ur skalet. Så det måste vara en rejäl fisk, med starka käkar för att klara av att slita ur den.

Men småfisk kan picka hål på en snäcka som somnat till med luckan öppen, men de är isf någonting som är lite halv illa med snäckan då. För de ska skydda sig med skaldörren.

Gur4m1
0

"En snäcka som lever sitter stenhårt fast i sitt skal, ibland kan man knappt få ut en död snäcka ur skalet. Så det måste vara en rejäl fisk, med starka käkar för att klara av att slita ur den."

Jo, blev lite missförstånd då jag inte menade att låta som att de sliter ut snäckan ur skalet, mer att jag sett en Gurami tex slita av en snäckas "snorkel" i en enda tugga-, dvärgguramisarna jag har tycker att snäckornas antenner är ett spännande mellanmål osv.

När en fisk väl får tagi snäckans kött så är det både mjukt och mumsigt och snäckan brukar reagera rätt instinktivt på det. Men det är ofta jag ser mina fiskar vara och "böka" i närheten av snäckan utan att för den skull bita i snäckans kött. Så om så pass stora fiskar var å "nöp" snäckan och den varit död så hade de fått tag i köttet :)

Ellenfyrkant
0

Tack för era svar! Det känns så mycket bättre att inte sitta själv och fundera. Igårkväll pratade jag med mamma som sa att snäckan stängt sig och bad henne då att släppa tillbaka den trots allt. Ska snart höra med henne hur det står till i akvariet men det verkade lungt av det lilla jag hörde.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Idag såg jag en blå som åt på en annan blå. Gissar att det är den blåa jag skrivit om som inte mådde bra för nu var den uppenbarligen död. Det känns ju som at jag gör någonting fel för den var ju inte gammal, men fiskarna mår inte dåligt eller så. Är det något speciellt jag borde kolla upp?

Mvh Ellenfyrkant

Gur4m1
0

En snäcka dog för mig också :/ Det ar iofs rätt tydligt döende/död :/ Inte gammal alls, men jag har 9 andra snäckor som mår bra + fiskar. Är väl som med människor, en del blir sjuka och dör utan att man kan förhindra det.