Vilken Plecomal är detta?
Jag är ingen expert, men det ser ut som min pleco å de är en segelfenspleco. Eller gibbiceps som dom också kallas :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oki! :) Tack!
Kram /Tess
Hur stor är den? :) gibbiceps kan bli 60 cm som mest, men det kanske du redan visste? Jättefin i alla fall!
/ Emma
#3 den är int så stor än, men vet att de kan bli en riktig bamse! :) Men den har kar att växa i ett tag :P
Han är väl ca 7 cm för tillfället(nån som vet hur gamla dem är i den storleken ungefär?)
Hur är det med ancistrusmalar, är de olika sorter i dem med? för mitt par ser inte ut som "alla" man ser när man googlar. Utan är ljusa. Skickar med en bild på honan.
Kram /Tess
Dina Ancistrus ser ut att vara de som är den äkta L144, dvs ljusa med svarta ögon.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Kan tillägga att de är ganska ovanliga att hitta idag, så blanda inte ihop dem med såna vanliga bruna eller albino som finns i butik. Då förstör man den riktiga arten.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#5 & 6 Nämen åh! Har ju ett par av dem som vi hoppas få yngel av.
Kul att de var lite ovnligare än de vanliga. :)
Va brukar sådana kosta?
Lägger upp en liten bild på mitt lilla par, dock är hanen inte så medgörlig påå foton..:P
Kram /Tess
#5 men jag sökte nu på dem på google bilder men då är den ju gul? Mina är ju inte så gula utan gul grå grön rosa typ!
Kram /Tess
Ja, såg på bilden du la upp nu att färgen inte stämde.. Finns ju en del olika färgvarianter på ancistrusen numera.. Var det hanen som låg längst bak på bilden nu? Isåfall tycker jag båda ser ut att vara hanar.. Har aldrig sett nån hona med så mycket spröt på näsan förut..
//GuUuLd,
-IE Photography-
nä, tyckte att färgen inte stämde :) men vad är då för nån vi har tro? Vii funderade med på om de verkligen var en hona och hanne vi fick, trodde som du mer på 2 hannar. :( men vi köpte av en erkänt bra och kunnig handlare, så vi tänkte att jaja, de kan nog vara så, att vissa har längre och mer skägg.
Kram /Tess
Nja, jag tror nog tyvärr inte så mycket på handlaren i det här fallet.. Är nästan säker på att det är 2 hanar.. Kollade lite i back to nature guide om l-malar och det skulle kanske kunna vara en L396, dock lyckas jag inte hitta några bilder på dem på nätet men nu är inte jag nån expert på just ancistrusar då jag inte är så intresserad av det släktet.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Hanar har skäggtömmar, hono är "släta" men det kan förekomam honor med _lite_ skägg också, men det är inte typiskt för dem- snarare ovanligt. Det är vad jag "sprungit på" när jag läst om Ancistrus.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jo lite skägg kan förekomma men det där är lite väl mycket för att vara "lite" tyvärr..
//GuUuLd,
-IE Photography-
tack alla! Jag e lite kluven då han är såpass duktig på malar. Sambon tror dock mer på en hona än en hanne nu, för hannen uppvaktar henne rätt mkt. Sambon har även tidigare haft honor med lite mer skägg. Men jag kan ju inget sånt här alls :( lägger upp en förfrågan på något annat ställe med så får vi se :)
Kram /Tess
tack alla! Jag e lite kluven då han är såpass duktig på malar. Sambon tror dock mer på en hona än en hanne nu, för hannen uppvaktar henne rätt mkt. Sambon har även tidigare haft honor med lite mer skägg. Men jag kan ju inget sånt här alls :( lägger upp en förfrågan på något annat ställe med så får vi se :)
Kram /Tess
Kram /Tess
Jag har aldrig haft någon med så pass mycket och då har vi haft/ fött upp mycket Ancistrus! För det mesta brukar de bara ha lite längst ner "på läppen" men har aldrig sett någon hona som haft en sträng på mitten av ansiktet, däremot har nästan alla hanar det.
Du kan ju testa på ett malforum t-ex. loricariidae.se jag lovar att inte svara där.
Malar är mitt största intresse nämligen, men inte just ancistrusar för de är tråkigast av alla..
//GuUuLd,
-IE Photography-
l396 vad heter den i namn? :) lättare att slå på de i min lilla bok..:)
Kram /Tess
Den heter bara Ancistrus sp. så det hjälper nog tyvärr inte så mycket..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Vart hiyttar man bild på den i btn Malar?
Kram /Tess
Det beror nog på vilken av böckerna du har.. finns 2
//GuUuLd,
-IE Photography-
har Back to Nature guide om Malar :)
Kram /Tess
Aha okej, där vet jag inte om den finns med. Den boken har jag aldrig kollat i, har själv Back to nature guide om L-malar.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#23 då får jag nog ta o fixa hem den! :) för man e inte alls nmed i alla ben´ämningar på malar..:(
Sambon kan lite men jag är ju helt ny på detta med akvarium juh!
Kram /Tess
#24 Jag förstår, det är inte så lätt i början.. Mest bara en massa olika siffror :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
#25 typ så ja :) Haha men man lär sig ju en massa här inne! Så ni får stå ut me mina dumma frågor :P
Kram /Tess
#26 Alla är vi nybörjare någon gång :) Jag är mest insatt i malar (då både L-malar och Corydoras) då det är mitt största intresse inom akvaristiken och har varit se senaste 3-4 åren :) Och även räkor men det är jag ganska ny på än :P
//GuUuLd,
-IE Photography-
#27 corydoras har jag fått höra är bra om man skall ha discius…?
Kram /Tess