Få guramisar att leka?
Jag tänkte göra i ordning mitt 54 liters kar till ett lekkar åt mina dvärgguramisar. Nu undrar jag hur jag skapar de bästa förutsättningarna..
T.ex
Temperatur
Vattenhöjd
Inredning m.m
Hej!
För det första skulle jag välja ett lite större akvarium! Eftersom du sedan flyttar föräldrarna och kommer att ha ett 50-100 tals yngel där säkert ett 20-40 tal överlever till större storlek och ska ha plats att växa på och du inte komemr att kunna flytta ynglena under deras första 1-2 månader.
Etapp ett är att ha ett tomt akvarium som du fyller med vatten till 20 cm ungefär.
Doppvärmare så temperaturen är runt 27-28 grader.
Ingen pump. Du behöver täckglas.
Du ebhöver flytväxter- gärna större som tex musselblomma som uramin gillar att bygga under. Boet tenderar annars att lösas upp innan hanen är färdig + då du ska ta ut honan! Andra växter sm är bra att ha är någon mossa, typ javamossa och andra växter som väen kan flyta- cabomba, vattenspikblad.
Ett knep att göra boet stadigt + att kunna styra VAR i karet som hanen ska bygga boet är att klippa ut en fyrkant på ca en dm av "luftbubbel-plats" och lägga på ytan. Detta kan uppfattas som ett skumbo eller ett bra ställe att placera sitt skumbo.
När hanen börjat bygga skumboet kan du släppa ner en lekfärdig hona. Dvs hon ska vara lite tjock, ha rom redo för hanen. De kanske jagar runt varandra men du upptäcker ganska snart om hanen vill ha henne där eller inte. Han "blåser upp sig" och fäller ut fenorna under boet och försöker locka till sig honan, de "dansar" runt varandra under boet och liknande.
Ha lyset tänt hela tiden när de lekt. Honan kan släppa rom flera gånger och själva parningen kan ta någon timme. När hanen och honan är färdiga så flyttar du försiktigt på honan- så boet inte skadas.
Hanen lämnas kvar i 1-2 dygn för att sköta om äggen och sedan de nyckläckta äggen. När ynglen är frisimmande efter ett eller två dygn så plockar du upp hanen.
Nu kan du mata ynglen med infusorier- kolla på nätet, det finns många tips på hur du kan odla egna eller köpa i butik. Det är iallafall jättesmå toffeldjur som ynglen kan äta- allt annat är nämligen för stort för dem.
Om du låtit akvariet gå med hanen i en vecka innan du börjar låta dem para sig- så brukar det finnas små små djur i akvariet som ynglen kan leva på också. Små vita maskar, planarier, små kräftdjur och…en del infusorier.
Ynglena är knappt någon milimeter stor när de föds, man ser dem bara som små, små svarta prickar, stora som knappnålshuvuden runt och under bladen på flytväxterna. Under första levandsveckorna utvecklas labyrintorganet och därför ska man inte flytta på dem- och ALLTID ha akvariet täckt med täckglaset så temperaturen i luften är runt densamma som i vattnet- annars skadas labyrinten och ynglen dör. Temperaturen ska vara runt 27-28, inte lägre.
Efter någon vecka kan man börja mata dem med nykläckt artemia och nu börjar de även fånga kräftdjur och mask som finns i akvariet sedan tidigare. Det viktiga är att kunna mata lite men ofta!
När de blir runt en cm stor så kan man börja smula ner lite flingfoder, men fortsätt mata med Artemia och annan proteinrik föda. Kanske micromask om du har det.
Guramiyngel växer väldigt ojämnt, så de som växer snabbast och blir störst, först- kommer att äta de som är minst och långsamma på att växa- detta är bara positivt- eftersom dessa yngel inte skulle ha uppnått vuxen ålder ute i naturen heller.
Det viktiga under de första veckorna är alltså att bara ta bort täckglaset under den korta tund du matar fiskarna. All övrig tid har du akvariet täckt- det är nog det allra viktigaste. Efter att det gått ca 8 veckor ska det vara okej att börja flytta dem om det skulle behövas.
Man bör även vara förisktig med att göra vattenbyten under denna period. Ha inget grus och enbart yngel i karet + massor med flytväxter. Gärna hela ytan täckt.
Det kommer inte att bli mycke skit, så försök slamsuga botten, försiktigt försiktigt någon gång i veckan (om du har större än dit 50-60l kar du tänkte använda nu)- och vattnet du sätter i akariet ska gärna vara från ditt andra akvarium- inte direkt från kranen. Det bör även vara runt samma temperatur. Om du måste ta kranvatten så låt det stå i någon timme och få en varmare temperatur. Tar du kranvavtten finns en risk för att få infusorier- men dessa äter ju ynglena rätt länge- eller de djur som ynglena äter sedan så…få inte panik om du får en "dimma" i akvariet.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Allt efterosm ynglena blir större så kan du även höja vattennivån i akvariet :) Så de får mer plats att växa på och en god vattenkvalité blir lättare att upprätthålla.
När ynglen är någon cm stor så kanske du vill sätta in ett "killifilter", luftdrivet, svagt, skumgummifilter som kan ge en biologisk filtrering av vattnet. Men detta behövs inte, de klarar sig fint utan filter så länge du gör små små, delvattenbyten. Hellre små och ofta än ett stort i veckan. de första veckorna är det mest bara att du vill få bort skräpet från botten än att du behöver byta själva vattnet.
Ett microliv från dina andra akvarium är bra att föra över- tex olika rundmaskar, hoppstjärtar, vattenloppor osv. Dessa ägnar ynglena stor tid åt att jaga efter bland flytväxterna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det bästa fodret du bör ge är nykläckt artemia. Du kläcker den själv så du måste köpa bra ägg med MINST 80-90% kläckning, köp gärna i konservburk då de äggen brukar vara bäst. Det kan du börja mata med redan när ynglena är 3-4 dygn och sen enda tills de blir för stora för det.
Planaria är något som ynglena uppskattar att kunna "noppa" på mellan gångerna man har tid att utfodra dem där de blir lite äldre. Dvärggurami är en av få fiskar som faktiskt äter dessa maskar med stor aptit. Det finns automatiska "utfodrare" för atermia men de ska tydligne vara rätt dyra, så är kanske inget man köper för att man driver upp nån kull ibland för att det är kul^_^
Men det är ganska viktigt att de blir utfodrade ofta den första tiden, men int eheller "överfodrade" så det blir rester och vattnet blir dåligt.
Men för att få igång lek:
Låg vattennivå, mycke flytväxter, varmt vatten. Om de gått isär länge kan man få hanen på "lekhumör" genom att visa honan för honom gneoma tt sänka ner henne i en genomsknlig tillbringare, glasburk eller liknande så du kan ta upp henne när han sett henne- då brukar det bli fart på skumbobyggandet!