Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1958 ggr
Eija-69
0

Min kampfiskhane är sjuk, hjälp!!!!

Har en kampfiskhane som bor ensam i sitt eget akvarie.

Köpte honom som liten firre i våras så gammal är han inte.

Köpte en kampfiskhona och introducerade för en vecka sedan men på dag 3 dog hon.

Såg inget direkt på henne som verkade sjukt, trodde hanen stressade ihjäl henne…

Kanske att hon hade en vit hinna eller bubblor runt ögonen.

Min hane har haft aptit hela tiden tills just nu då jag upptäckte det.

Hans fenor främst stjärtfenan har i  princip försvunnit, hänger några trådar kvar och han vilar mest i växterna.

Vad kan ha drabbats av??  Fenröta?

Vad är vanliga sjukdomar de kan drabbas av?

Det enda medlet jag har hemma för tillfället är Protozin, kan jag droppa i lite sånt?

Jag änvände det medlet i mitt andra akvarie på tetror och på malar som var sjuka som jag inte vet vad det var med deras fenor liksom frättes bort de oxå.

Nu är de frsika igen.

Har inga andra fiskar eller räkor som kan käka på honom.

Han har samma "inredning" i akvariet som han alltid haft.

Tog vattenprov igår och allt var bra i värden.

Hoppas på snabbt svar.

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Honor och hanar ska inte vara i samma kar om man nu inte har för avsikt att para ett par.. Annars så kan de stressa ihjäl varandra, hanens uppvaktning är ju väldigt intensiv och består till typ 90% att jaga och bita honan, är hon då inte lekvillig så kan de gå illa för båda. Kan ha blivit så att de blev väldigt stressade och alla djur/fiskar/människor blir ju mer motagliga för sjukdomar vid stress. Det låter nästan som att hanen kan ha drabbats av fenröta, jag är inte så bra på sjukdomar eller mediciner.. "/

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Eija-69
0

Hej Lindzen!

Tack för ditt svar!  :-)

Min tanke var att de skulle bli yngel.

Ja tjejen gömde sig och min Kampfisk "burrade" upp sig allt vad han kunde och jagade henne när han kom åt.

Min tanke var även att, såg de för stressade ut båda så skulle hon få bo i mitt stora akvarie men så långt hann det inte komma.

Jag har googlat på Kampfisk och sjukdomar men får upp många andra sjukdomar på den arten knappt något om fenröta.

Funderar på om jag ska avvakta med mitt medel och ringa djuraffären imorgon men jag är skeptisk till hur mycket dom vet om detta därför ville jag helst få hjälp från detta forumet.

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kampfiskar kan få samma sjukdomar och symptomer som alla andra fiskar. En bild skulle unterlätta att de vad det kan vara.

En väldigt viktig sak du måste tänka på när du ska odla Kampfisk att BÅDE honan och hanen måste matas upp MINST 2 veckor innan de sätts ihop. Honan måste vara  proppfull med rom, annars så kommer hon inte vela leka och då kan hon lika gärna bli dödad. Du måste också tänka på att du kommer behöva minst 4 kar, ett kar åt hanen, ett åt honan, ett åt ynglena när de är från 0-9 veckor och sen ett ännnu större till ynglena som de kan växta på sig i ;) Sen måste du ju också ha x antal mindre burkar/lådor/kar åt alla unga hanar som blir av kullen, man brukar räkna med att iaf 70-80% av kullarna blir hanar.

Men som sagt så är sjukdomar inte min starka sida men jag vet många här inne som kan det :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Eija-69
0

Hej Linda!

Ja mycket och tänka på med avel på kampfiskar.

Jag har kar så det skulle funkat ifall det hade blivit något.

Pratade med zooaffären och de hade väl inget direkt och säga men det tyckte att jag skulle behandla honom snarast typ ikväll så det får bli en kur med Protozin och hoppas på det bästa!!

De hade annars ett bra universalmedel aguasera eller aquafera som tog det mesta så jag tror jag införskaffar det och har på lut hemma.

Hoppas att min firre repar sig!!!!!!!   Glad

Eija-69
0

Försöker ladda upp bild på honom men det funkar inte tyvärr.

Han ser i allafall rätt stympad ut numera med knappt någon stjärtfena mot vad han brukar ha, stackarn!!