MosaikGurami odla?
Hejsan!
Jag undrar hur man gör förhållandena så goda som möjligt för mosaikguramis att leka?
Har ett gäng på femstycken räcker det? vilka växter, vilken botten, sänka/höja graderna
dra ner på draget lite extra i akvariet?
jaaa….
vet inte såmycket om labyrint fiskar vad finns det?
Vill så gärna lyckas :D
putt ;)
Jag vet inte heller så mkt, men min kompis fick en massa yngel från en annan sorts Gurami, som tydligen ska vara svårodlad. Det hon behövde var:
- 40 L akvarium
- massa flytväxter som nästan täckte ytan
- tror hon hade något varmare vatten
- ingen pump (då de andas luft och skummboet inte får förstöras)
- halvgrovt grus(engelsk sjösten) som filter"
- Ganska låg vattennivå (då du ska kunna hälla i nytt fräscht vatten utan att ta ut något, så att det inte följer med yngel.)
MAN SKA NOG ODLA GURAMIS I PAR, INTE I GRUPP?
Hon började med att stoppa i EN hane (den största) som byggde ett bo under 1-2 dagar. (tror att hanarna på just din art har rött på fenorna?)
sedan stoppade hon i EN hona (den fetaste).
sen hände ingenting på flera veckor (vad hon märkte iallafall)
men prcis när hon skulle ge upp och tömma allt så svärmade det med svarta larver (yngel) som hon inte sett tidigare)
de måste man typ mata med infusorier, som man kan köpa eller "odla" själv genom att lägga räkmix i en finmaskad fiskhåv, där dessa små djur bilas, låt det bara ligga så att det är i vattnet (vet dock inte hur lång tid det tar innan det blir dåligt?) DET SKA DE ÄTA TYP EN VECKA´.
sen får du kläcka artemia och ge tills du kan ge dem den vanliga maten ;
Jag tror också att du behöver ha dem i par. Jag hade ett mosaikgurami-par en gång och hanen byggde ett bo. Först hade jag för "orolig" vattenyta så boet gick sönder hela tiden. När jag minskat vattenströmmen så att det var nästan stilla höll boet och de parade sig. Hanen vaktade boet och jagade bort honan. Jag flyttade på henne och lät honom ha akvariet för sig själv. Tyvärr blev det aldrig några yngel.
Jag har inte försökt odla de än pga saker i vägen.
Men gissa vad?
Utan att jag sett ägg bara lite bus med varandra antagligen lek då för jag såg tre Gurami yngel i karet stora nog att äta av smulat flingdored.
Får ta fram artemia låderna och kläcka för daglig utfodring har massor med mysko molly yngel, sen vanliga black lyr schenops sen platys med xD
Blir glad över guramisarna alldrig lyckas med att få ägg kläckta när jag verkligen försökt. Och nyu när jag inte gör något alls så lyckas det minsann ;D *happie*
Hoppas de klarar sig till vuxen storlek nu bara :O
Har du inte ens haft ett skumbo?
Grattis i alla fall!
#2 40 liter är på tok för litet för Mosaikgurami. Det fungerar för små labyrintfiskar som t ex kampfiskar, Honungsgurami och chokladgurami, men till mosaiker är det lämpligare med i alla fall 100 liter.
Låter som mina försök :P Försökte para en hane med två honor- blev inget, (blev skumbon men de upplöstes och jagsåg inga yngel) sedan adopterade hanen en annan hanes skumbo som jag flyttade över till andra akvariet (då det ändå inte skulle klara sig i stora akvariet där de går med pump och andra fiskar) och då blev det yngel!
Sen upptäcker jag ett tiotal yngel sedan tidigare (som var mycket större). De är luriga de där fiskarna, ynglen är så små och lätta att missa :/
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com