Fjärilsciklid bäbisar!
Mina nya fjärilar har lagt ägg/rom(?) på en av stenarna i mitt sällskapsakvarium, efter bara 2 dagar i karet. Jag känner mig som en stolt mamma(!), har inte lämnat akvariet sedan jag upptäkte dem. De är jätteduktiga på att försvarar sina små mot mina glubska ancistrusar men jag vill gärna göra allt jag kan för att hjälpa dem, så undrar om någon har några tips?
En vän till mig som har mycket akvarier föreslog att jag skulle flytta över äggen till ett annat akvarium, men han har mest levandefödare och enligt de sidor där jag har läst verkar detta inte stämma. Fjärilarna är ju så fina föräldrar så det känns taskigt och de verkar som de passar på äggen och fläcktar dem. Så tänkte om någon här faktiskt har erfarenhet och känner för att dela med sig. ;)
De går samman med kardinaltetror, ancistrusar och guldbarber.
/Hanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är inte så insatt på fjärilar men jag är ganska säker på att föräldrarna tar hand om romen och syresätter dom tills de kläcks. Sen tar dom även hand om ynglena en tid men sen kommer de nog falla offer för guldbarberna och kardinaltetrorna om du inte ynglena.
Tack för det snabba svaret! Romen är fortfarande kvar idag, om än i lite mindre antal. :)
Borde kanske flytta de andra invånarna till ett annat kar så länge då för att undvika att ynglen blir middag.
H.
åh, var glad!
fjärilar är dessvärre ofta inte bra på att sköta rommen, utan brukar äta upp den. Men några få kan ta hand om den så att man får yngel, så passa på dem och håll tummarna. Oftast brukar man få driva upp dem själv annars.

#3 Hur gör man det på ett bra sätt?
Mvh Ellenfyrkant
Urgh, min stora Ancistrus förstörde nästan hela kullen(?) när hon gjorde en snäv vändning på stenen. :(
En bra länk som du säkert redan läst :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194
Läste någon annanstans att man ska släcka akvariebelysningen före rumsbelysningen så det blir skymning i karet så föräldrarna för tillbaka sina bebisar till sin "göma" under natten :) Men kommer inte ihåg vart jag läste det…
Angelica

#6 Ska kika på länken. Jag har också läst det… Antingen är det kanske här på iFokus eller zoopet lr ngt.
Mvh Ellenfyrkant