Sjuka Dvärg gurami
Hej min hane och hona visade tecken på sjukdomar för ca 7-9 dagar sedan, åkte direkt till zoo affären där jag köpte dom och visade bilder hur dom såg ut… ser typ ut som dom tappat ett par fjäll eller nått, hanen hade även typ ett hål i bakfenan..
Dom rekommenderade Myxazin mot fin rot och bacteria använde detta i 5 dagar som det står på instruktionerna..
Gjorde dock ett vatten byte på ca 40-30% innan jag började med medicinen.
Hittade idag hanen död.. helt vit och utan pigment vet dock ej hur länge han har varit död har inte kollat så noga där igår..
Hur som vill gärna rädda honan men har ingen aning vad jag ska göra..
har försökt hitta lite info och det ända jag kan hitta något om är "Dwarf Gourami Disease" och "dwarf gourami iridovirus" dock på pekas det oftast att dom sväller på bredden vilket jag ej kan påstå att dom gör/gjorde…
Vatten värden
No3: 25 ppm
No2: 0 ppm
dGH: 7 GH
dKH: 10 KH
PH: 7,6-8
CL2: 0 ppm
Svamp eller columnaris tänker jag på, saltvattenbad kan hjälpa eller i alla fall lindra. Eftersom du provat Myxazin som är antibakteriellt så borde det inte vara columnaris (som är en bakterie, har googlat och Myxazin ska vara verksamt mot det). Du kan ju testa något mot svamp då.
Finns dock lite olika saker som orsakar vita prickar, fläckar osv, men exempelvis vita prick-sjukan brukar ha mindre prickar, inte så stora som på bilden.
Vart hittade du info om sjukdommen då dom sväller på bredden?
Min guramihona ser nämligen ut som en ballong.
Beklagar hanens död.
Som #1 redan sagt, testa med ett starkare saltbad 5-15 min varje dag i några dagar och hoppas att det år tillbaka om hon har samma symptom.
Om du få reda på exakt vad det är så är jag mycket intresserad av att få veta det :) Läskigt sånt där.
Men de trodde alltså i butiken att det kunde vara fenröta- eller bakterien som orsakar det? Påverkar det fjällen också? Hur många hål hade han på fenan/fenorna? Min hane har ett hål på en fena men den har han haft i flera veckor nu och det är bara den- inga fler.
Mvh / Jean
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com