En vän?
Jag har en Papegojciklid som heter Momo och är lite över 2 år gammal (ca 10cm). För ett tag sedan hoppade hans papegojciklid-vän ut ur akvariet och dog på mattan. Momo har varit ensam sedan dess eftersom han är väldigt mån om sitt revir. Jag har varit rädd att köpa en ny vän till honom pga det, men han ser så ensam ut i akvariet. Har någon något tips om vilken fisk som Momo skulle kunna trivas med i akvariet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På hur många liter är karet?
Det är 20l
Oj………. En papegohciklid behöver minst 200 L och du kan nog inte skaffa en till "vän" i så där extremt litet kar, det är knappt så man kan ha något annat än en kampfiskhane i 20 L. Räkor eller snäckor går bra där men asbsolut inte en fisk som blir iaf 15 cm.
De blir ca 25 cm i största fall i naturen och som ovanstående säger ska de ha MINST 250L. Det är väldigt aggresiv fisk så andra fiskar kan du inte ha i mindre än 250L.
Så enligt min mening djurplågeri i sån litet akvarium.
Tack för era svar. Jag var inte alls medveten om att akvariet var dåligt för fisken och ska självklart byta det nu när jag vet. Jag fyller upp badkaret åt honom varje gång jag byter vatten så han får simma där i några dagar. Tyvärr rör han sig inte mycket utan vill allra helst sitta i sitt hus, även när han har hela badkaret till förfogan. Självfallet hade jag inte heller tänkt ha en 25cm fisk i ett sånt akvarium som han har nu (!)
Fyller du badkaret med kranvatten?
Om du gör det, så gör det aldrig någonsin igen. Vårt dricksvatten kan vara (är) livsfarligt för fiskar. Dessutom finns det säkerligen tvål/shampoo rester i badkaret, som är dödliga för fiskar.
Så skaffa dig ett stort akvarium innan du funderar mer på saken :)
#6Vad ska hon fylla med? Ramlösa? ;) Blir lätt att missförstå det där.
Ts. Kranvatten går bra, men du msåte använda medel som tar bort de giftigare ämnena som finns i vårt kranvatten. Klor tex. Detta köper du i en djurbutik om du inte redan använder det! En större flaska för någon hundring räcker till flera hundra liter + vattenbyten i några veckor.
Fixa ett större akvarium så kanske han också blir mer aktiv vem vet. I ett så litet kar har han nog inte kunnat bete sig normalt :) Speciellt inte ihop med en kompis! Förutom farorna som #6 påtalar med tvålrester och klorvatten så är ett badkar helt vitt (ljus bakgrund/botten får många fiskar att känna sig ottrygga) och en ny miljö för honom så det är bara ännu en orsak för honom att bara stanna i sin grotta. Kika på blocket efter akvarium om du inte vill köpa ett nytt i butik. Tills dess borde du läsa på lite om framförallt din fisk. Finns mycket att hämta både på nätet och biblioteket.
Lycka till!
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#4 Det är inte den äkta utan "hybridpapegojcikliden". Men akvariet är som sagt riktigt litet
Gur4m1
Jag menade bara att vi andra akvarister inte lägger våra fiskar i badkaret med kranvatten när vi rengör akvariet.
En spann fungerar ypperligt, med akvarievatten, inte rent kranvatten där heller (mycket onödigt att upprepa med medel två gånger i månaden, varje gång man gör vattenbyte och rengör akvariet)
#9 ja, blir ju ganska onödiga mängder i ett badkar ja ^_^
Sen så är jag emot den typen av rengöring att man byter allt vatten, rengör sanden/gruset OCH pumparna- dvs en storrengöring samtidigt. Sabbar ju all, om någon befintlig balans i karet rätt fint. Men det är knske så man rengör så små kar, jag vet inte. Känns som att det är ännu viktigare att det biologiska ska fungera där :D Aldrig ägt så liten volym.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Håller med :) Jag äger både 39, 10 och 5 liters.
Jag byter sällan vatten i dem, och om jag gör det så tar jag inte mer än 1 bringare. I 5 litern har jag ingen elektronik, och fyller bara på vatten. Yngelna och snäckorna (alla är nyfödda) mår superfint, och har aldrig visat tecken på dålig miljö.
Kan du tänka dig om jag skulle lägga alla mina fiskar och räkor i badkaret med kranvatten, rengöra alla akvarium, fylla på med kranvatten, och stoppa tillbaks dem?
Jag sätter hundra spänn på att 50% inte hade överlevt.