Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 11470 ggr
fijja
0

Bräckt vatten?

Hej :-)

Jag har funderat på bräckt vatten. Förstått att det fördras av Molly och Guppy? Samma med svärdbärare? Skulle pansarmalarna och min skäggmunsmal också trivas i det?

Patric999
0

Absolut inte pansar malar, mycket känslig mot salt

TccT
1

Många pansarmalar tål den lilla salttillsatsen om man vill ha det åt svärdbärare med flera. Har bra länkar om det så får se om jag hittar på dom bara.

Patric999
0

TccT Paqnsar malar skall absolut inte vistas i bräck vatten!! på inga vilkor!! googla på det, så får du se.

Seriöst vill du döda dom heller? Man bör inte plåga djur inte äns små fiskar.

http://homepage.mac.com/nmonks/Projects/FAQ/1e.html

Denna länk är från Neale Monks sida och han har skrivit booken Brakish -Water Fishes och är för övrigt en mycket trevlig och fantasktisk kunning man och anser han att cordydoras ej tål salt då tål dom inte salt.

http://www.amazon.com/Brackish-Water-Fishes-Aquarists-Identification-Husbandry/dp/0793805643/ref=sr_1_5?ie=UTF8&s=books&qid=1254338673&sr=8-5

http://en.allexperts.com/q/Freshwater-Aquarium-3216/Cory-s-albino-s.htm

http://www.mymac.com/userinfo.php?id=Neale%20Monks

http://74.125.77.132/search?q=cache:wEIf8hZ1tBkJ:theaquariumwiki.com/Corydoras_trilineatus+corydoras+and+brackish&cd=18&hl=sv&ct=clnk&client=firefox-a

Corys are sensitive to salt, as with other scaleless fish, adding salt to the tank will cause them harm.

Patric999
0

Rekomendera också att göra en söknign på scaleless fish (som pansarmalar är) och salt.

TccT
0

Går att leta runt på nätet och hitta olika åsikter om allt. En tycker si och en tycker så.

Men fiskarna i tråden. Först så behöver varken svärdbärare eller Guppy salt. Black molly beror på om odlade med eller utan salt om dom behöver. Går att ha i saltvatten om man så vill.

Ögnade igenom en malbok och där står oxå att salt i vatten inte är lika med död pansarmal.

Men man ska naturligtvis inte vräka i salt i överdrivna mängder åt någon fisk. Ofta behövs salt bara vid till exempel skador eller nitritproblem.

Vilka arter som är känsligast för salt eller inte kan jag inte säga men dom flesta "vanliga" går.

Ibland känns det som att det inte är populärt att ha åsikter/erfarenheter som går emot på forumet. Speciellt när det gäller såkallade sanningar som blivit sanningar för att det skrivits tillräckligt ofta på till exempel forum.

Därför känns det bara meningslöst att komma med försök till hjälp från min sida i alla fall. Så länkar eller böcker jag har tänker jag inte bry mig att lägga in här.

Vill jag döda som i det här fallet pansarmalar? 

Ärligt talat en dum fråga.

Finns dom som tycker att en sjuk säg sebrafisk är bättre att ta bort och köpa ny. Om alla tänkte så hade det varit väldigt svårt att få lite hum om sätt att försöka få en billig fisk frisk. För mig spelar det ingen roll om medicin är dyrare än en fisk. Då kanske man klarar en annan fisk vid liknande symtom

Patric999
0

Kvarstår fakta, att salt är mycket dåligt för pansar malar, handlar inte om att vissa tror så och vissa tror annat, handlar om Fakta, lika som att choklad/Theobromine till en hund, katt, häst är dödligt givetvis är det inte dödligt vid låg dos, men samma sak här, men ger du även en lite dos på en längre tid, så dör dom en förtiigt död och det är samma sak för pansar malar och salt.

Altså råd att salt och pansar malar Funkar ihopp är alvarligt.

Och som du säger ibland kan det bli fel sanningar som sprids i forum och därför är det vigtigt att stoppa sådana innan dom får fotfäste.

Skall inte komentera ditt förslag om att dom flesta vanliga fiskar går bra i bräck vatten, snälla skaffa lite litratur och kunskap om bräckvatten inan du säger sådana saker.

Har du ett bräckvatten akvarium??? Har du någon litratur om bräckvatten? brukar du läsa dom bräck vatten forum som finns? och dom artiklar som skrivit om det???

Salt och scaless fishes är ingen sanning som kommer från forum utan fakta om hur dessa funkar fysiskt.

Mycket intreserad av vart du hittar att salt funkar bra för pansar mal?? och på vilka grunder.

Och mycket skumt hur du inte kan lite på den som kanske räknas som den ledande experten på bräckvatten akvarie i världen, Neale Monk.

Men vad vet jag , kanske du har mer erfarenhet än honom? eftersom jag inte känner dig så vet jag inte.

Och fattar inte din liknelse om den sjuka zebra fisken. salt är inte medicin för pannsar malar, utan presic tvärt om.

TccT
0

Sebrafiskexemplet var bara taget ur luften angående om jag vill döda pansarmalar som i det här fallet. Vill med andra ord inte bara ta bort vilken fisk som än är sjuk billig eller dyr.

Lite salt vid nitrit underlättar för fiskar. Man kan bada pansarmalar i ett saltbad.

Salt är dessutom inget man använder i ett vanligt akvarium i onödan överhuvudtaget till fiskar. Bättre att ha det vid nitrit eller skador.

Pansarmalar och salt är ingen myt att det inte innebär död och pina. Vi pratar om salt i små mängder som till Guppy och svärdbärare.

Lägger väl in en länk och en bok men sen kommer jag knappast att lägga mig i/ försöka hjälpa någon på det här forumet

http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

En bok är: An Atlas of Freshwater and Marine Catfishes. Dr Warren E Burgess

yemoller
0

#7 Jag tycker allt att du ska fortsätta hjälpa till, att du har annan åsikt än den andra är bara bra! Tycker du har bevisat bra att det inte är "fakta" att dom dör av salt, det är bra med någon som knäcker myter här för man går så lätt på dom!

Patric999
0

Börjar med att säga att det var dumt av mig att fråga om du vill döda dom, ber mycket om ursäkt! för det, för givetvis vill du inte det

Det du pratar om nu är vad du skrev i ditt första inläg då var det inte frågan om ett tillfälleigt vattenbad utan att leva i bräckt vatten även på den nedere delen av skalan.

Den länken du hänvisade till vissar att en pannsamal ej dör på en gång av  tillfälligt saltbad(mycket lågt för ett tillfäligt salt bad också), låt däremot den stackars pansar malen leva i detta vatten så får du se hur länge den lever.

Desutom det salt som han använd är inte salt som man igentligen använder som aqvarie salt ; altså göra aquraium till bräck vatten. och kan används för medicinering, även om vissa har det konstant i syna tankar, så är det fortfarande som förebyggande medicinering.

Men eftersom scalles fiskar också är mer känslig mot medeciner,  så använder en del salt för medicinering och då brukar man säga max 1/2 ordinarie dosen.

Men sant är att eprom salt inte är lika farligt som riktigt akvarie salt.(men skall han ha ett bräck vatten akvarie så skal han inte köra eprom salt)

Eftersom det är cloriden i akvarie saltet som ger brännskaddor, eftersom dom är scalösa ej har skydd mot det.

Vad grännsen går för alvarliga och mindre alvarliga brännskader i förhållande till salinitet, är svårare att utrönna men det ger brännskador och   om dom måste vistas en länge tid alternativt, salinteten är för stor så blir doim skaddade.

Altså stor tor skillnad mellan medicinera tillfäligt och att leva i bräck vatten.( men även medicineringe kan död om den inte utförs riktigt)

Problemet med länken du skickade är att killen inte har den blekaste anning om varför salt sägs vara farligt för pannsarmalar och andra scalless fiskar.

Och man botar faktiskt många sjukdomar med saker som är giftigt, ta hydroqurtison, otroligt onyttgt prebarat, mycket skaddligt, men ibland måste det användast för att det kräfts detta gift för att ta bort, heller lindra någon sjudom/fel som är ännu sämre för hälsan.

Men för att vi använder något som är giftigt för att bota något som inte är giftig så inbär det inte att det giftiga blir mindre giftigt.

Sedan så det är klar du skall hjälpa till när du kan, om känner för det, du är säker bättre än mig på många grejor som rör sötvatten akvarium.

kanske om malar då jag ej har så stor kunskap om dom, men bräckvatten har jag läst och studerat enorm mycket om(men jag vet inte allt där ), och jag kommer med ett tokigt råd som kan vara skadligt för fiskarna, så är det bra någon tillrätta läger deta så det inte blir en felaktig sak som sprids och det var det jag försökte göra med ditt råd om salt pannsar malar.

Så sluta inte skriv, bättre du tycker jag är en dyslextiskt idiot, För jag tror nog du har mycket bra att tillföra detta forum och vem vet nästa gång kanske jag läser något utav dig som kan hjälpa/lära mig i min akvarie hobby.

Men om saltet ger jag mig inte, salt är inte bra för pannsar malar, punkt slut, finns fysiologiska orsaker till detta!!

TccT
0

Tycker absolut inte du beter dig som en idiot av något slag. Om man nu ska använda så grova ord är det inte ofta även om det känns nära till hands om spammare eller forumtroll dyker upp och förstör.

Kontrar väl med att om man använder salt av någon anledning som standard i akvarium är det lite så pansarmalar går ändå. Att ha guppyna och svärdbärarna i riktigt bräckvatten behövs ju inte i alla fall. Sen finns det som inom alla släkten olika tåliga arter och exakt vad alla tål är inte lätt att säga.

Han med länken jag la in är riktigt duktig på allt möjligt så han är någon jag brukar lita på i olika saker.

Patric999
0

"Jag koppade inte ens in fiskstackaren, utan håvade bara upp den och ploppade ned den i bräckvattnet!"

Taget från länken, inte serieöst betende, vad bevisar han att salt ej är dåligt för pansar malar eller att man ej behöver koppla fiskar???

Tydligen anser han att koppla fiskar, är en myt också!!!

Och funderar forfarande hur du kan lita mer på honom, en än person som anses vara expert på fiskar och bräckvatten akvarium och desutom skrivit den bästa bräck vatten boken som finns att läsa.

TccT
0

Men ett vanligt "svenssonakvarium" är inte ett bräckvattenakvarium med den lilla saltmängden man har i om nu salt skulle behövas. Andra hållet från saltbad till vanliga akvariet är känsligare. Sen ska man ju inte ha i salt bara för att någon kanske behöver. Visar det sig vara så kan man ha lite salt i annars är det helt onödigt.

Off topic angående koppning eller inte. Har några svenska fiskar för tillfället och fick med en liten abborre som jag såg hemma först. Håvade småmört som foder åt en liten som redan hade hemma. Direkt från älvvatten och tempskillnad in i kranvatten. Inga problem och åt redan nästa dag. Finns dom som säger att svenska fiskar är svåra att hålla. Lite som salt och pansarmalar. En annan myt som inte stämmer till hundra % men ofta går att se på forum.

Som sagt är det inte ett bräckvattenkar man ordnar med den lilla saltmängd som används vare sig den behövs eller ej i akvariumet. Alltså är det inte problem med pansarmalar i ett sånt akvarium.

Evelyn
0

Förlåt, men det trådskaparen undrar är om pansarmalar skulle trivas i bräckvatten. Och svaret på den från är NEJ. De trivs inte i bräckvatten! De kanske lever ett tag, men trivs de? Nej. Som TccT skriver så tål de dock salt i mindre mängder, men det är ju inte vad trådskapren ville veta, eller hur? :)

För övrigt kan jag meddela att jag hällde i i lite salt (ektozon) i mitt kar med pansarmalar en gång då någon fisk fått svamp. Tog ca halva den rekomenderade dosen och hällde i och det tog bara någon timme innan flera pansarmalar fick fnatt och började göra loopar runtom i akvariet och flera i en väldigt fart! Det var sista gången jag hällde i salt till pansarmalar. Korta intensiva bad - javisst! men långtids bad - nej. Varför chansa?

Och angående svenska firrar i akvarium (vad nu det har med tråden att göra?) visst går det att slänga in dem i vanligt kranvatten! de får sig säkerligen en chock, men friska och pigga individer klarar det fint, detsamma gäller också de flesta akvariefiskar. Frågan är dock hur bra det är för individen att chockas på detta vis?
Och problemet med svenska fiskar i akvarium är inte vattnet, det är temperaturen! De vill ha kallt vatten, helst absolut inte över 20 grader, då har de lätt att utveckla sjukdomar. Men samma regel gäller här, friska individer med gott imunförsvar utvecklar inte sjukdomar särskillt lätt och man tror att fisken mår bra i varmt vatten uppåt 30 grader under sommaren, bara för att den överlever. Sanningen är dock att man haft tur att få en fisk med bra immunförsvar som orkat kämpa sig igenom de ogynnsamma förhållandena. Mår fisken bra? troligen inte, men vem avgör det? Fisken kan ju inte tala.

Per-Haninge
0

Sök på bräckvattenfiskar och du kommer att få se många andra typer av fiskar än vad nu nämner i ditt inlägg.

Då kommer du att hitta information om den specifika fisken och vad den föredrar för att trivas, du kommer då också enklare kunna bedömma vilka som är lämpliga att ha tillsammans, vilken mat dom behöver, salttillsats, värme o.s.v

Jag skulle också rekomendera dig att prata med duktiga zoo affärer men ta inga beslut utifrån det första du hör utan fråga flera och skaffa dig sedan en egen uppfattning.

Låna litteratur på bilbioteket och läs på.

Enligt mig personligen så ska du inte ha Pansarmalar i bräckvatten.

Varför ens tänka på bräck angående fiskarna du nämner i ditt inlägg?

Dom flesta "bräckvattenfiskar" blir dessutom ganska stora så det krävs volym på akvariet om du planerar att ha dom en längre tid.

Forum i all ära men läs på.

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

Per-Haninge
0

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

TccT
0

Som sagt behövs inget riktigt bräckvattensakvarium till fiskarna som Guppy och resten i första inlägget. Därför går pansarmalar bra med den lilla saltmängden om man nu vill ha i salt av någon anledning. Det är inget svar om bräckvatten men det blir ju inte det i ett vanligt akvarium.

Svenska fiskar råkade jag glida in på som ännu en myt. Inget med tråden annars att göra. Sorry.

Men måste nämna om svenska att temperatur över 20grader är absolut ingen fara för dom flesta arterna att må dåligt som abborre, mört gös och så vidare. Lax och öring ska absolut inte ha varmt vatten för att må bra däremot. Finns fler men första som poppar upp i huvudet.

Bunn
0

Hejsan!

Ursäkta att jag bryter in i tråden, men jag funderar: vad betyder "bräckvatten"?

Tack på förhand!

Gur4m1
0

Att det inte är nog salt för att kallas saltvatten, men saltare än sötvatten. Bräckt vatten brukar vara tex där älvar går ut i havet tex. Finns säkert någon som vet den exakta "salt %" för bräckvatten ;) men det där är the basics man lär sig i skolan.

En del arter är sötvattensdjur men kräver bräckt vatten för att försöka sig, och en del har lite bräckt vatten för att vissa anser att det förhindrar sjukdomar (det tvistas dock om hur mycke salt som behövs för att saltmängden ska göra någon skillnad). En del har i lite lite så det kunde lika gärna skippats så att säga. Saltbad är dock bra för de flesta fiskar, men vet inte om det vattnet räknas som bräckt eller salt.

Också läst artiklar där Corydoras hållits med framgång i bräckt vatten, men skulle inte därför hålla dem i det. Som andra redan påtalat kan en fisk överleva mycket, betyder inte att den mår bra i längden av det. Man bör eftersträva att fiskarna lever i sin naturliga "miljö", tror det även är inskrivet i lagen om hållning av fisk. Så skippa saltet, eller pansarmalarna.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
0

Finns en tråd här på ifokus

"Vattenkvalitet

7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter."

Bara för att vissa lyckas med att skippa koppning eller att sätta tex pansarmal i saltvatten så betyder det inte att motsatsen är myter- snarare att de som bröt dessa råd hade tur. Råden är baserade på att risken för dödsfall är överhängande om man inte följer dem. Inte att alla fiskar garanterat dör, knall och fall.

Jag är övertygad om att en fisk kan överleva utan att koppas in- men varför vill jag ta den risken då jag vet att risken för dödsfall ökar markant om jag inte koppar in den? Vad för typ av djurägare är jag då? Jag har två alternativ- en där jag ökar djurets chans att överleva och en där risken för död blir större?

[dynamitella]
0

Men snälla!

Det är mycket enkelt! Om två kampfiskhanar är ÖKÄNDA för att slå ihjäl varann, så är det väl rent hyfs att man inte sätter ihop dem? Fast det faktiskt finns en chans att det funkar. Pansarmalar och äppelsnäckor är känsliga för salt. Då håller man inte dem i bräck eller salt.

Skaffa ett till kar bara. Ett söt, ett bräck. Så förblir alla invånare lyckliga. Men vad du än väljer, så var tio gånger försiktigare med introduceringen av saltet om du ska behålla pansarmalarna.

Min åsikt är att akvariedjur och terrariedjur skall (!) hållas så som de lever i naturen, eller så nära som det går. Alltså ska man inte blanda guldfiskar och exotiska fiskar, hålla dem i oinredda akvarium, ELLER blanda söt-bräck-salt i samma kar. Det är inhumant, och risken är lite för stor för att jag ska vara bekväm med det.

hönsanna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ahr lite salt i mitt kar med Guppy, molly mfl levandefödare. Har täknt ha Ancistrus där också. Hur är det med dem och salt? På akvarieaffären sa de ingenting om detta utan bara att jag gärna skulle ha salt till mina levandefödare. Men ajg vill ju inte att det skadar ancustrusarna. Nå'n som vet?

[dynamitella]
0

Om du inte har problem med vita prick, och fiskarna är födda i sötvatten, så ser jag ingen mening med att försvåra saker med salt. Ancistrus vad jag vet, ska gå i söt.

Och ska du ha äppelsnäckorna du beställt av mig i det karet så avbryter jag affären. Så lugna gärna mina nerver nu och försäkra mig om att du har ett till kar med rent sött.

GuUuLd
0

#20 Du har inte helt rätt i det du skriver ang corydoras och salt.. citat från en mycket kunnig och duktig corydorasodlare "Att Corys inte tål salt är en vanlig missuppfattning. Det som de och många andra fiskar är känsliga för är snabba minskningar av salthalten."

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[dynamitella]
0

Min poäng är senare i inlägget att de ska leva som i sin naturliga miljö. VAD är meningen med att hålla dem i bräck?

Jag anser att det är som att klä sin hund i kläder - för att du vill det. Inte för att hunden i fråga fryser.

Onödigt, och med fel kunskap skadligt. Du har helt rätt i att de klarar det under rätt omständigheter. Men det gör ju väldigt många arter - överlever. Om trådskaparen verkligen känner att hon/han måste ha dem i bräckvatten, so be it. Men då ska det vara som du säger - och som jag redan sagt - att introducera saltet mycket långsamt.

GuUuLd
0

#24 Det är nog inte riktigt rätt att jämföra med hundar. Vem släpper ut t.ex en chinese crested utan kläder när det är -20 grader…

Allt är med fel kunskap skadligt.. Och vad gäller fiskar och salt, så gjorde jag många "misstag" när jag var i 8års åldern men fiskarna vaken dog eller såg ut att må dåligt för det!

Sen kan man även försöka hålla tonen lite trevligare även om man inte tycker som alla andra, det blir så mycket trevligare att vistat på forumen då.

Dessutom så är tråden skapad för 2 år sedan..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

Om du läser vad jag skrev igen, så skrev jag att klä en hund för ditt eget nöje, inte för att den fryser. Alltså fast den inte fryser.

Med det menar jag att varför sätta en fisk i vatten som den inte behöver för att må bra? Som kanske tillochmed kan skada under fel förutsättningar.

Jag såg inte att tråden var gammal, då den är i "senaste inlägg"-delen.

Jag känner inte att jag gjort påhopp eller varit elak. Jag uppskattar dock inte när folk uppmanar att det är bra att sätta djur i situationer som är onödiga.

hönsanna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ska nog börja göra delbyten av vatten till levandefödarna och sluta med salt vid byterna. Du kan vara helt lugn, dynamitella, jag har startat en nytt kar bara för snäckorna och några fiskar, totalt utan salt. Du kan lugnt skicka, för jag ska göra allt för att de ska trivas. /Anna

GuUuLd
0

Jag har lästa många gånger, alla tycker olika that's it! Och jag har defenitivt INTE uppmanat något fel, det enda jag skriver är att det inte är så känsligt som du försöker säga. Dessutom är det fortfarande bra att använda salt till sötvattensfiskar vid vissa tillfällen.. Och eftersom folk frågar här är det ju för att det inte ska bli fel.. Man kan tillsätta salt om man gör på rätt sätt och då är det inte alltid onödigt!

Tycker det är synd att man inte ser så mycket av medarbetarna här längre, för forumet har absolut blivit sämre den senaste tiden.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Gur4m1
0

#28 När det finns fakta så handlar det ju inte om att "tycka olika är okej". Det finns fakta- pansarmalar (och snäckor) kan överleva i saltat vatten- men det är inte optimalt för dem och det kan säkerligen även vara individuellt. Därför ogillar jag att folk kallar det för en myt- då denna "myt" uppstått av en anledning. Saltbad eller salt under en period är ju skillnad från att behöva lev med bräckt/salt vatten hela tiden. Det kanske skadar fisken lite men dödar farliga organismer, men i längden kan det alltså skada fisken också.

Vissa lyckas med det, men andra har misslyckats med det. Då känns det väldigt onödigt om saltet inte absolut behövs. Men då de är sötvattensfisk så ska de alltså leva i sötvatten.

Vet att du är kunnig och en duktig "fiskmänniska" om man kan säga så ^_^, men nu undrade hon ju över fiskar som _lever_ eller vill ha bräckt vatten. Är väl skillnad på förebyggande saltbad och medicinering och att tipsa en som är nybörjare att sätta Corys i bräckt vatten.

Men man får ju ha olika åsikter :) Jag tycker iallafall att sådant går under djurplågeri.

Hönsanna: Bra att höra att duhar ett sötvatten också ^_^ En del har nämligen lyckats ha saltvatten med snäckor också- även om det är rätt känt att snäckor inte mår bra av salt. Så bättre att låta bli. Absolut. Lycka till!

[dynamitella]
0

Jättebra :) Jag misstänkte det.

Våra snäckor här är lite gnälliga med vattenvärden och sånt, då de dör om man har salt eller metall av någon sort i vattnet (Mormor förlorade ca 20 snäckor under loppet av två dagar när hon medicinerade med salt till fiskarnas sjukdom)

Bunn
0

Tack för svaret på frågan om bräckvatten! =)
Jag har lärt mig många nya saker på bara några dagar.

Tack! :)