Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1656 ggr
Otario
0

Missbildade yngel

Jag har en kull med platys i ett 30 liters akvarium som nu är ca 2 månader gamla. Har upptäckt att 2-3 yngel har stjärtfenen uppböjd högre än själva kroppen och simmar "vaggandes".. Sen har jag två stycken som är underutvecklade, de är halva storleken av alla de andra. Men det kanske bara är att ge dem två lite extra tid att växa till sig?

Vad tycker ni att jag ska göra med dem framförallt, missbildade ynglena? Låta dem försöka växa upp, ge bort dem som mat (ursäkta om någon tycker detta verkar grymt!), eller bara avliva på bästa sätt? Andra åsikter, tips och hjälp? Vet inte alls vad jag ska göra med stackarna… :(

Tacksam för all hjälp!

La denna under Sjukdomar, mod får ändra om det inte passar!

/ Emma

Elenih
0

Låt dem växa!

elenihadjipetrou.blogg.se

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad ger du dom för mat? Näringsfattig mat kan nog vara en stor orsak till att de är så olika i storlekarna. Sen beror missbildningarna med största säkerhet på inavel, ett väldigt stor problem hos de flästa levandefödare, man bör egentligen försöka köpa sina honor och hanar av alla levandefödare med samma färger och storlek från olika djuraffärer som har olika grossister då de ofta kommer från samma kull om man bara köper från en djuraffär.. Lite överdrivet kanske men det förhindrar iaf att det kanske är två syskon som är föräldrarna till ynglena. Jag tycker du kan låta de växa på sig tills de är könsmogna och se hur de har blivit då, ser de ut att ha stora problem med simmandet så kanske det är lite grymt att låta dom leva kvar och sen i sin tur säkert också föröka sig.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Otario
0

#1 Jag är väldigt osäker på detta… Vill absolut inte att de ska lida.. Men tror jag ska vänta ett tag till och se hur de utvecklas.

#2 Jag ger dem söndersmulade flingor av fodret TetraRubin dagligen ca 3-4 ggr beroende på hur mycket tid jag har, som egentligen är till för vuxna fiskar.. Står att det innehåller 49,0% råprotein, 9,0% råfett, 2,0% råfiber, 10,5% råaska och 6,0% vatten. Bra/dåligt? Sedan har de fått smaka på broccoli två gånger, vilket de har gillat, efter lite slit för att få loss något ;) Även pyttelite röda mygglarver har de fått smaka på. Gurka har legat i karet också, vet dock inte om de fick loss något av den. (var mest till för mina ottosar)

Köpte ju tyvärr honan dräktig i djuraffären för att jag ville se hur det var att föda upp en kull levandefödareyngel. Antagligen är hanen som parat sig med henne ett syskon, ja. I mitt andra akvarie har jag till och med platys från Skara (fastän jag bor Vänersborg) och några från Trollhättan, så i mitt egna akvarie lär det inte bli inavel alls ;)

Kanske är vettigt att se hur dem utvecklas ja. Missbildade generationer är ju inget man eftersträvar direkt.. Därför vet jag liksom inte vart de ska vägen om det inte blir bättre. Djuraffärerna lär ju inte vilja ha dem och knappast någon privatperson heller, och det känns som om att simmandet gör dem såpass sega att de inte kommer hinna få någon mat sen när de blir äldre… Vill inte plåga dem i onödan.

---

Måste bara påpeka att jag har normala yngel i kullen också som växer och mår bra. Det är totalt ca 20 yngel.

/ Emma

Elenih
0

Då ska du verkligen inte ge bort dem som mat ;)

elenihadjipetrou.blogg.se

Ketang
0

Att dom är köpta i en annan "stad" är inte alls en garanti för att dom inte är släkt. Grossister säljer över hela sverige och kan mycket väl sälja till alla dom där ställena du räknade upp tyvärr.

Jag kapar tråden lite och frågar vad ni gör med alla yngel som kommer? Risken är ju jätte stor för inavel om man låter yngel växa upp tillsammans med föräldrar osv? Säljer ni era yngel eller han ni bara fiskar av ett kön? Hur gör ni för att på sikt förhindra inavel?

[dynamitella]
0

Jag blandar in endler i mina guppys för att hålla dem friska. Jag säljer inte avkomman, utan ger bort som "blandraser", eller byter bort mot annat som växer och räkor. Men trots att jag alltid har haft guppys(slöjvarianten, mycket hårt avlade), så har jag inte haft mer än ett dödsfall, där en fisk blev slaktad av en ciklid.

Så är du osäker, så kan du blanda in nya gener i form av nya arter. Rundstjärt Guppy eller endler (eller andra blandraser). För då VET du att de inte kan vara släkt.

Vill du hålla generna rena bara, men ocksår rasen, så finns det både vildguppy och privatpersoner som mig själv, som själv odlat fram många generationer utan inavel. (med det sagt säljer jag sällan mina fiskar).

snailmilla
0

Måste bara slänga in det här när det ändå står "missbildning"

Fick ett Guppy yngel med 2 huvuden på en och samma kropp, med olika viljor. De kom ingen vart och såg ut som att huvudena ville slitas ifrån varandra. De levde i 1 vecka sen dog tvillingarna. :/ men sånt kan hända i djurvärden.

Otario
0

#4 Det är absolut sista utvägen.

#5 Jo det har du ju i för sig rätt i.. Tänkte inte så långt.

#7 Oj, vad hemskt! Siamesiska tvillingar som fiskar har jag aldrig sett! Däremot kalvar och lamm på något museum… Ingen trevlig syn.

/ Emma