Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 6941 ggr
dragonstar
0

Hur Litet saltvatten?

Jag är fashinerad av saltvatetn och undrar nu Kan man ha saltvatten i ett 60 L. Har ju sätt att det finsn typ 40L för saltvatten men hur funkar det? Kan inget om saltvatten mer än att det är svårare en söt.
Kanske några levande stenar och så några fiskar eller likande? kan det funkar? elelr behöver man ett clownhotell?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Puttar if någon kan svara?

Har setat och kolalt runt lite och tänkte att någora levande stnear ochså kanske någon clovfisk räkor eller annan form av puttsfisk skulle kunan bli fint.

Vad skulle jag behöva för utrusting har ett 54L kar med lock. Pumpen är tyvärr trasig men behöver väll endå något anant för salt vatten.

CaithSith
1

Kortfattat svar utifrån mitt lilla saltvatten; du behöver levande sten, ju mer LS per liter vatten desto enklare är det att skapa balans i ett saltvattensakvarium(LS funkar "typ" som filtermassa gör i sötvattensakvarium, levande stenen innehåller nitrifikationsbakterier).

Man behöver också stark cirkulation, stark belysning, jag använder skummare, osmos, plus "smågrejer" som salt, saltmätare, ev. tester av vattenvärden mm. Sammanlagt blev det några tusenlappar men det tycker jag det är värt.

Skötseln består av att jag gör ett vattenbyte i veckan samt gör rent skummarkoppen då och då. Sen gör jag faktiskt inte så mycket mer..

En skillnad mellan söt och salt är att ett saltvatten har mycket längre inkörningsperiod dvs det tar längre tid innan man kan stoppa i fiskar, ju längre man väntar desto bättre(väntade ca 3 månader från uppstart innan jag köpte fisk).

I ett 54L kan du ha någon liten räka och nån liten fisk, enklare nybörjarkoraller och liknande funkar bra.

Du kan gärna skicka PM om du undrar ngt, jag är ju ganska ny på saltvatten men min kille har hållit på rätt länge.. Salt är lite knepigare men det är det absolut värt tycker jag Flört

dragonstar
0

Tack ska fundera visdare lite och om jag börjar tänka detta seriöst stälal mer frågor. Just nu är det en såndär vill ha grej me nkänner att det blri lite för mycket på gång med nytt jobb och allt annat.

men då vet jag att de helt klart skulle funka även om det skulle var bättre med ett stort =)

Ratata
0

Jag kan verkligen rekomendera den här artikeln. Lasse, som skrivit artikeln jobbar på mitt jobb. Har man hållit på med akvaristik länge blir man lite "wild and crazy" och startar upp ett nano low tech-kar på superkort tid. En vacker dag kommer jag starta upp en liten saltvattenburk och då ska jag följa den artikeln, så det så! :)

dragonstar
0

Ohh helt underbart dne ksa jag läsa liet på.
Både jag och sambon tycker att salt är mycket vackert men har alltid tänkt det som mycket svårare en söt och dyrare och jobbigare. Men om man inte behöver ha ett 200L kar bir det ju en anan sak =)

Vattnadal
0

Gillar Lasse, har själv startat ett 60 L och ett 20 L enligt hans metoder!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AngelicamedC
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har sett att det har kommit ut ett nytt kar på marknaden som heter nano reef som är på 30L. Du får allt med utan sten för 2500.- det ända stället jag vet att det finns är i uppsala men de går säkert att beställa via någon annan djurbutik :)

http://www.akvariehobby.se/akvarie.html kolla på 2011-12-01 i aktuellt :)

volvo-sport
0

alla akvarium är söt eller salt det är bara tekniken som avgör.

beroende på vad man ska starta upp för saltvatten så behövs olika roliga grejer

det är många som skriver hur knepigt det är med saltvatten det är inte svårt det beror på hur avancerad du vill bli…

har du frågor ????

fråga hur mycket du vill å vart du kan hitta olika grejerGlad

dragonstar
0

OM man skulel starta ett litet saltkar i ett 54L

Vad behövs?

Vad fins det för fiskar/ djur man kan ha i.

Vad kostar levande sten och vart får man tag på det? Hur mycket skulel behövas Ungefär för att få en bra balans.

vad är bra botenmaterial.

Vad brukar var bra temeratur?

hihi ja några frågor =)

volvo-sport
1

ska du bara använda dig av fisk ?????

det finns salter som du inte behöver ha osmos vatten till men jag tycker man bör ha det eftersom i vanligt kranvatten finns det silicat olika metaller natrium och kalk ,sen finns det olika alger som kan fälla ut i akvariet.

sen bör man skaffa en proteinskummare men behövs ej då du sj kan ta bort det sj då proteiner flyter i saltvatten.

levande sten kostar 139kr/kg hos oss å sen finns det lite olika sorters levande sand.

rek är att man använder 10% levande sten och sand iaf i små akvarium men det beror på hur mycket du kommer belasta akvariet

och för att få saltvattens känslan använder du lysrör som inehåller mycket blåt ljus (det finns led belysningar lite dyrare men då får man den trevliga glittrande känslan i akv.

en normal temp ligger på ca 24-27c

å självklart hittar du grejerna hos oss på  www.zoo.se

Vattnadal
0

OM man skulel starta ett litet saltkar i ett 54L

Vad behövs?

Se gärna till att ha belysning så att du har 1 watt per liter vatten, dvs 54 watt. Detta löser du enklas genom att sätta dit fler lysrör, ett blått längst bak. Snyggast glitter får man av metallhallogen, men det är dyrt och kanske lite overkill på ett nano.
Sen ska du ha pumpar så att vattnet går genom dem minst 10 gånger på en timme, dvs minst 540 L kraft. Ha gärna 2, en i varje ände. En med filter och sen io andra änden bara en pumpmotor för cirkulation är bra.
Osmos är toppen, och det finns billigare, för runt 1000-lappen. Då får du rent vatten och slipper massor av problem. Jag kan inte vara utan pga kopparrikt vatten.
Doppvärmare brukar man klara sig utan, då all belysning, pumpar od värmer massor.
Skummare är bra, men man klarar sig utan om man gör vattenbyten ofta. Byt 1/4 i veckan, så klarar du dig utan. Då blandar man salt och osmosvatten, låter det stå minst ett dygn, sen gör man bytet.
Börja med att köpa hem salt och en saltmätare, samt osmos. Fixa osmosvatten, blanda salt och låt det stå ett dygn, du kan ha i levande sand på engång om du vill. Levanbde sand är att föredra, då du får mer nedbrytningsorganismer på en gång. Antingen på en gång, eller efter några dagar, börjar du fylla på med levande sten. Du bör ha minst 5-6 kg, men gärna mer, ju mer desto bättre för balansen. När det varit igång en vecka kan du stoppa i några renhållare, eremiter, snäckor od. Sen avvaktar du.

Vad fins det för fiskar/ djur man kan ha i.

Du kan kanske stoppa i en clown rätt tidigt, och efter en månad eller så, börjar du köpa de koraller och andra lägre djur du vill ha. Storleken du har är väl lagom för några clowner, kanske frökenfiskar (fast de är rätt elaka) eller någon mindre goby. Räkor är roliga, och de gör nytta med.

Vad kostar levande sten och vart får man tag på det? Hur mycket skulel behövas Ungefär för att få en bra balans.

Levande sten hittar du för mellan 100-200 kr/kg. Du kan köpa begagnat på saltvattensguiden.se eller i akvariebutiker. Minst 5,4 kg bör du ha, men gärna det dubbla.

vad är bra botenmaterial.

Levande sand som jag skrev ovan, annars levande stenkross eller korallsand. Det beror ju på hur bråttom du har att få igång det. ;-)

Vad brukar var bra temeratur?

26 grader strävar jag efter. På sommaren blir det för varmt, fast jag inte har belysningen på lika länge och har rampen öppen… Doppvärmare behövs inte, som jag nämnde ovan.

MVH Elin

dragonstar
0

#10 tack ska kolla in, jag vill ju ha mer en fiskar men jag vet ignetligne inget om saltkar. dom har ett på djurafären i stan och har stått och kolalt på det och tänkt att det ser väldigt vaker ut.

Där vet jag att de har clowner, något räka (den är stor såndär puttsräka) det varierar lite vad som finsn i annars.

#11 Det gav en hel del förkalringar.. Ska ta och sätta mig och kolal lite.

det är rätt självkalrt att det kostar mer en sötvatten då man behöver både kraftigare pumpar, velvande sten och salt i vattnet. Men är det mer krävande? Mitt Sötvatten på 160L städas kanseke en gång i månaden om vi inte märker att det behövs underhåll innan. Annars är det matande av fiskar och sånt inget anant.

Någon som har ett litet saltvatetnkar så vill jag gärna se bilder =)

dragonstar
0

Sitter och funderar om det kanske skulel var bättre att byta och ha 160L som salt och 54l som sött då ajg just nu inte har så många invånare i sötkaret och alal klarar av mindre yta, utom möjligen Kulliålen.

Vad tros om detta är det lättare så? vet att pumpen ajg har där i är en för minimum 160l elelr 180 tro jag…

Sen hittade jag denan sida och tippsa om den för andra =)

http://www.saltvattenakvarium.nu/

Vattnadal
0

Större är lättare att sköta, men attans dyrare att starta. Men man får plats med större och fler fiskar, föler koraller och det blir snyggare.

Jag har ett på 160 L nu, kör ett vattenbyte varje månad eller varannan, beroende på hur det ser ut. När jag har haft mindre har jag gjort delvattenbyte varje till varannan vecka.

Skrapa alger behövs nästan jämt känns det som, men annars är det mest mata och tömma skummarkoppen.

MVH Elin

dragonstar
0

sambon sa nej till 160L salt men jag får tästa att ha mitt 54L till saltkar om det int blir för dyrt. Tänkte leta efter en pump då den sakanr en jsut bnu och sen vet jag inte vad som behövs mer igentlinge.

volvo-sport
0

cirkulationen i karet ska ligga minst på 10gg akv storlek

dragonstar
0

Jag kommer fortsätta leta innformation och lära mig om saltkar men hasra tillsamns med sambon bestämt mig fär att vätna med detta kar tills om några år då vi kan bo i hus och jag kan få mer utrymme. så tills dess kommer jag försätta med sötvatten.