Kampfiskar
Hej jag funderar på att skaffa mig en Kampfisk men jag vill ha en fin! Alla kamp fiskar är ju fina men det jag menar är att jag vill inte gå till djuraffärn och köpa en sönderbiten, hängig fisk. Dom har dessutom bara blåa färger och jag har fasnat för den vita färgen eller ljusblåa. Men vart kan jag hitta dom?
Kan man ha två hanar i samma akvarium eller bråkar dom då? För kampfiskar är ganska aggresiva va?
Vad ska dom äta? kan dom äta vanlig fisk mat eller ska dom ha såna där "kullor"?
Tacksam för svar!
Alva
Vart du kan hitta snyggare färger och fenformer som tex Crowntail, Halfmoon, Superdelta mm är genom en privatodlare eller be din lokala djuraffär beställa från en grossist. AkvarieTeknik är den bästa Svenska grossist på marknaden när det kommer till kampfiskar.
Det finns några odlare som odlar på snyggare fenformer och färger, som tex Lindzen som har ett yngel av White Platinum Halfmoon just nu :) Riktigt snygga! Föräldrarna är från henne Thailandimport, annars finns Hilevij på forumet som odlar dvs fenformer också riktigt snygga, kolla hennes blogg: www.hilevijbettablogg.blogg.se för mer info.
Kampfiskhanar är väldigt aggrissva! Dom kommer slåss tills den andra dör.
Dom äter vanligt flingfoder, men dom föredrar och älskar levande/frystfoder. Som mygglarver, micromask mm :)
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Nej du ska verkligen inte ha två hanar i samma akvarium då kommer en av dom garanterat att dö. Jag köpte min som ar ljus i kroppen och turkos, lila, rosa i fenorna på arken zoo i kista. Så vill du ha en veil tail så är det ganska lätt att hitta.
elenihadjipetrou.blogg.se
Haha så du hann före ;)
Ja det kan man, men se till att ha ett kar på ca 20L och mycket växter :)
Ååh! om inte hon är det så är jag intresserad!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har även kamphonor, och två stycken guldfiskar till salu!
Fy vad snygg (är kär). Vart bor du ?
Snällt att inte svara efter att du visat snyggingen. Det är väl en ct?
#Haha om inte Billkampfisk svarar kan jag svara åt han. Japp det är en CT och hon/han bor i Uppland!
Jonathan Lundin
Jag bor i stockholm, ingen aning om vart uppland ligger.
#11 tack för att du svararde åt mig! hade fullt upp just nu då jag sålde mina två malar.
#12 Uppsala bor jag.
// Josse
#9 Tack för att du tyckte det om min kamphane
vill du köpa honom?
Jättegärna, bor dock i stockholm och har nog inte möjlighet att ta mig dit. Men du kankse har vägarna förbi ? kan ta mig till upplands väsby om det är i närheten?
Kampfiskar klarar sig fins ensamma, faktist så trivs hanar oftast bäst hela själva. Att ha honor med en hane brukar oftast öeda till en massa stress och i värsta fall bråk mellan honorna och hanen.
Jag tycker man inte bör ge kampfiskar flingfoder, dels för att det oftast inte innehåller det de behöver och de spottar gärna också ut det. Jag ger alla mina kampfiskar fryst mat som tex oxhjärta, röda/vita/svarta mygg, artemia och även ibland rå nötfärs 1-2 gånger om dagen.
Som JonteL säger så har jag en kull med White platinum yngel som snart är leveransklara :)
Pappan på bild, ynglena kommer ha exakt samma färg.
Hur många är de ungefär? :)
Ca 35 st.
Synd, gissar att jag aldrig får tag på en isf..
Det är iaf inte så många personer som har kontaktat mig ang intresse så du borde ha ganska stor chans.
Häftigt.. Tror du alla blir HM då? :) Hur ska jag göra för att kontakta dig?
Jätte fina! Det är precis såna jag letar efter! Vart bor du och hur fraktas fisken isf? För jag bor i örnsköldsvik och jag tror inte mina föräldrar har lust att fara flera mil "för en fisk" som dom säger.
#21 Nope, det är bara ca 25% man brukar räkna med som blir HM, resten blir superdelta och delta tail, men alla bär ändå på HM genen så man kan ändå få HM från de ynglena :)
Som sagt så när jag skriver i mina trådar ("Mina bettor- yngel" här på aif," Nu är det igång igen!" på zoonen) vilka som går att tinga så är det bara att mejla.
#22 Jag bor i Sundsvall. Jag ska prova skicka fiskar en gång till en kille bara för att vara säker på att det går bra (vilket jag tror det gör). Fisken fraktas via posten, de kommer fram dagen efter de skickas så det lär vara max 24 tim i paketet. Jag har också heat pack som håller i 8 tim + att påsarna ligger i ett frigolitpaket med skumgummi och tidningpapper hårt packat runt om.
Hur många är intresserad av att köpa min kamphane? måste dock sälja honom ganska fort..
Jaaag är! Kan komma till upplands väsby idag t.o.m
Snällaaa haha
har ej körkort så kan tyvär inte åka till upplands väsby men kan skicka honom genom posten.
Hur går det till då?
Man skickar fisken i en påse i ett paket med frigolit tror jag,
Ja sålänge fisken inte tar skada :)
Jag är nyfiken på hur man skickar labyrintfiskar :)
Breathingbags går väl inte?
Lindzen vet nog hur. Hon fick ju hem sina ända från Thailand :)
Hur ska vi göra då :( ?
Jonathan Lundin
Tack, har du skickat någon gång? Alltså om du vet typ vad det kostar
Det kostar runt 60-100 kr :)
Jonathan Lundin
Ok :)