Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1718 ggr
HamsterMarie
0

Konstigt? :O

Min kompis har massa fiskar, vi kan inte så mycket om de men ändå..  Hennes guppyhane försöker para sig med hennes svärdbärare(hona). Han följer efter henne vart hon än.. simmar! Är det normalt och vad händer om de får yngel? Eller går det äns?

Haha, ursäkta min okunnighet ni tycker säkert att jag är helt knäpp Tungan ute Jag kan inte mycket om fiskar, men för mig känns det här konstigt.. eller är det normalt? hehe..  Glad

Mvh.

Lamina
0

Våra guppies försöker också para sig med svärdbärarna, så det är nog inte så ovanligt att dom gör det misstaget. Men det är ju två olika arter, och vad som kännetecknar en art är att dom inte kan få fertil avkomma med varandra (vad jag har lärt mig iaf). Så det borde inte bli yngel av det.

Fast å andra sidan så kommer, vad jag förstått, svärdbärarna man hittar inom akvaristiken från korsningar mellan Svärdbärare och Platys. Det borde ju inte heller vara mökligt i så fall. *Förvirrad*

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ninja
0

Så vitt jag vet behöver de höra till samma släkte för att kunna få avkomma.

Guppy heter på latin Poecilia reticulata och hör därför till släktet Poecilia, svärdbärare heter Xiphophorus hellerii och hör till släktet Xiphophorus. Platy heter Xiphophorus maculatus, och hör till Xiphophorus. Därför kan svärdbärare och Platy para sig, men en förvirrad guppyhane ska inte kunna befrukta en svärdbärarhona.

HamsterMarie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej :) Då förstår jag Skrattandetack för svaren! Glad

Mvh// Marie