Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1448 ggr
koompiis
0

Vad för fisk?!

Behöver hjälp Obestämd

Såg en otrolig vacker fisk i zoo butiken här om dagen. Den var svart med stänk av  "guld/gul" och hade en liknande form som den blå fisken på akvariefisk i fokus. Tror den blir ca 3-4 cm om lappen på akvariet stämmde (men sånt vet man aldrig) Tungan ute

Nu minns jag inte längre vad den hette längre :/ tror de var nått på eld? men nu har jag faktiskt inte en aning!
Jag har försökt leta överallt men hittar inget som liknar fisken/fiskarna.

Dom har i alla fall inte haft den fisken förut så därför vart jag lite fundersam på vad det var för art :)

[dynamitella]
0

Det är inte en Tropheus? :)

Storleken är ju HELT off the chart, men tänkte lika bra att skriva vad jag kom att tänka på :P

koompiis
0

det kanske det är :)
fast dom fiskarna jag såg var mer rektangelformade. Fast jag vet inte, Det finns så många fiskarter att man blir snurrig ibland ^^

Otario
0

Det kan inte ha varit så att de bara hade skrivit ut storleken de var i för tillfället och inte vuxenstorleken? :) Den djuraffären jag handlar mest fiskar av har utskrivet både försäljningsstorleken och vuxenstorleken.

Kan det vara en sån här? http://www.african-cichlid.com/Chromogynos7205.jpg Hittat på denna sidan: http://www.african-cichlid.com/Chromogynos.htm

/ Emma

koompiis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

var faktiskt iväg till affären idag, behövde lite silicon till mitt nya (behagnade) akvarium ;P
Så ja lyckades fånga dem på bild.. KANSKe går att se, min mobil går bara med på fasta motiv och inte simmande ^^

kanske någon form av fjärilsfisk?

#3 Nja, dom brukar skriva ras och sen hur stor dom blir, hur mycket dom kostar och vilken temperatur dom vill ha :/ våra butiker är inte så bra enligt mig själv. Den som också ligger inom en kilometers avstånd har även om dom är stimfiskar eller liknande men inte så mycket mer :( (kan säga att lapparna sällan brukar stämma också:o)

[dynamitella]
0

Bilden ser ut som unga oscars.

Astronotus ocellatus

Detta är en fjärilsfisk :)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=391

koompiis
0

Tror du?
Typiskt, dom var ju vacker :/ men om den blir 40 cm istället för 4 cm som de stod på alla lapparna på akvariet är dom(som vanligt) fel ute.

Då har jag inte plats för dem i mina akvarium ^^

fiskargrabben
0

Det är 100% påfågels ciklid (Orscar) det brukar stå strolek: 3-4 cm och de är vad de är just då. men nere i vänstra hörnet brukar det stå längd: ca 40cm.

koompiis
0

#7 som jag sa innan så brukar zoobutiken inte ha så bra koll på sina lappar eller bra information så man kan inte alltid kolla på dem :)

koompiis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skäms Behöver hjälp igen, eller snarare en vän

hon fick ta över två stycken fiskar men hon vet inte vad det är för ras.
Själv  har jag sätt fisken förr men kommer absolut inte på vad den heter..
Tror mitt huvud är för trött för att tänka dag, får skylla på regnet ;D

[dynamitella]
0

Zebradanio :) Kallas sebrafisk, zebrafisk, seprafisk, sebratetra, osv.

Men det är helt enkelt en mutation av leopard danio :)

Mycket trevlig fisk. Köp 5-10 till, så mår de bättre ska du se. De går i stim, och blir lite deppiga ensamma.

KerstinL
0

Det är en Sebrafisk (Danio rerio), en hane.. Det är en stimfisk och ska inte hållas parvis så ett tips är att din väninna köper 4-5 kompisar till dom hon har.

#10 Om jag inte är helt ute och cyklar så är det tvärtom, Leoparddanion är en mutation av Sebrafisken. Ska kolla med Kent sen, han jobbar med just den arten Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

koompiis
0

Tack för svaren! Kom på sen att det nog var en zebra ^^
Ja, vad säger man, för trött för att tänka ibland :D

[dynamitella]
0

Nämen gud, jag tänkte fel :D Helt korrekt ^^