Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2344 ggr
pernillaa
0

Axelot med pop-eye disease?

Hej hej

Har 2 axeloter i ett 375-liters akvarium. Nu har honan börjat bete sig konstigt. Hon verkar stressad och nojig. Blir rädd för mig när jag ska mata henne, vilket aldrig hänt förrut. Hon äter inte. Och så såg jag idag att hennes ögon ser ut att stå ut mer än vanligt. Och hon liksom…ja…"pustar" då och då.
Har haft en luftpump till det här akvariet med en syresten. Har ibland glömt den på under natten. Kan det ha med det att göra?

Om det nu är pop-eye disease, vad gör jag åt det?

Ha en bra dag! // Pernilla

OddanFrallan
0

Jag har också haft det. För mig var det något fel med salthalten. Jasg slutade att byta vattnet lika ofta som jag gjorde innan och då löste sig allt.!

// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

ErikaAndersson
0

det med syret är inget att oroa sig över, så länge du har en vanlig pump som cirkulerar så ska det inte vara några problem.

Vänta ett tag o se om det försvinner, ibland blir det bättre, ibland inte.

pernillaa
0

Okej. Tack. =)

pernillaa
0

Alltså det blir värre det här. =(

Ögonen ser likadan ut. jag har försökt mata henne men hon bara vänder sig bort. Hon är nojjig.
Huvudet har liksom ändrat form. Vanligtvis är det ganska platt ovanpå men hon har nu fått som en knöl på huvudet. Ska försöka på ett foto sen.
Ryggen ser liksom krokig ut på något sätt också. Hon är uppe och tar luft väldigt ofta nu jämfört med tidigare. Hänger gärna vid ytan när det går.
Gälarna däremot ser väldigt friska ut. Fluffiga och bra färg. Men måste säga att hon vinklar dom liiite för mycket framåt för att det ska vara av en positiv anledning. Jag tror det är ett tecken på stress.
Häromdagen hade hon en sån konstig blekhet på svansen. Den var i det närmaste genomskinlig alltså.
Nu idag såg jag att hon upprepade gånger liksom…ja…kväljde kan man säga. Precis som en katt som ska hosta upp en hårboll. Men det hände liksom inget.
Den här honan är inte mer än 3,5 år så det borde inte vara åldern. Och dessutom var det en sån plötslig förändring.
På måndag ska jag in till stan så då ska jag ta med mig akvarievatten och gå till djurmagasinet och få testat nitrit m.m.
Det konstiga är att hanen inte har reagerat något. mer än att han blir lite stressad av honans beteende.

För tydlighetens skull listar jag symptomen här igen:

• Äter inte
  • Nojjig/paranoid
  • Huvudet har ändrat form
  • Något kroknad rygg
  • Tar väldigt ofta luft, hänger under ytan
  • Gälarna kraftigt vinklade framåt
  • Blek
  • Kväljer upprepade gånger
  • Mer utåtstående ögon än vanligt

Är riktigt orolig för henne. Min egen teori är något sorts kraftigt slag mot huvudet, kanske någon typ av hjärnblödning?
Övervägde förstoppning nu när hon kväljde men det ska inte påverka formen på huvudet, eller?

Ninja
0

Om du googlar på "axolotl bulging eyes" så kommer det bara upp sidor om metamorfos. De slutar äta, ögonen buktar ut för att utveckla ögonlock, de slutar andas med gälarna och hämtar i stället luft vid ytan, färgen ändras i o m att huden anpassas till ett liv på land..

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av axlolotlar, men det är som sagt det enda jag hittar när jag söker på utbuktande ögon. Kanske du kan testa någon form av landdel för att se om hon söker sig dit? Något som flyter kanske räcker bara för att testa. Om det verkligen är metamorfos så kommer hon ju behöva "riktigt" land, som jag förstått det.

Ninja
0

Eller just ja, svullnad på huvudet var det också. Kanske inte har något med metamorfos att göra då.

Annars har jag läst att de kan drabbas av olika tumörer och ödem osv: http://www.axolotl.org/health.htm

OddanFrallan
0

#0 Har fjället burrat upp sig?

// Emelie, Odd Molly och Precious Daisy

pernillaa
0

fjället?

De har ju inga fjäll. De har slemhinna…

OddanFrallan
0

#8 Oj, förlåt mitt fel xD