Kampfiskhane & Kampfiskhonor?
När jag köpte min kampfiskhane i en djuraffär så sa dom att en hane behövde en eller flera honor för att må bra, stämmer det?
Jag har iaf tänkt åka in och köpa några honor, men jag har en fråga.. Kommer det bli massor av yngel eller kläcks dom inte om hanen är i samma akvarium?
Vill inte ha tusen fiska lixom.
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk 
Hannarna behöver inte honor som sällskap. Tvärtom, dom mår för det mesta bäst själva. Hannen kan bli aggresiv mot honorna och även honor kan bli aggresiva mot hannen om dom märker att han inte är särskilt tuff av sig.
En massa yngel kommer det inte bli. Hanarna bygger skumbon där dom lägger dom beruktade äggen och sen vaktar från allt, även honan. När äggen kläkts och blivit frisimmande, efter ungefär 3 dagar, så kommer han inte längre ta hand om dom och, om du inte flyttar hon till ett annat kar, troligen äta upp dom. I vilket fall så är det svårt att föda upp ynglena, så även om dom inte blir uppätna så kommer dom troligen inte leva länge.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är vädligt svårt att få upp yngel i vanliga sällskapsakvarium, de superkänsliga för det mästa och de kräver också av dig att du förser dom med levande foder som du måste odla fram. De är också känsliga för strömt vatten.
Jag säger att man inte ska ha honor och hanar tillsamans, det är bara en dålig grej som djuraffärerna säger till alla som köper en hane.. Det slutar oftast med att hanen försöker ta ihjäl honorna (och tvärt om) eftersom i det vilda så möts de bara vid lek och annars så är de aggressiva revirfiskar- därav sitt namn. Till och med honor kan ge sig på varandra om de inte får tillräkligt med utrymme så de kan skapa sina egna små revir.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svaren!
Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk