ang Kampfisk
hejsan
Jag skulle vilja ha lite fakta ang Kampfisk.
* vilket är det minsta måttet på akvariumet? (skriv i cm)
* hur många kan jag ha tillsammans och vilket kön ska det vara då?
* vad kan jag ha i akvariumet? (pump, grus m.m)
* jag har ett akvarium men ingen pump ingenting, då det har använts till dvärghamster.
Tacksam för svar :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
1: Har faktiskt ingen aning i cm, men runt 20-30l funkar alldeles utmärkt för kampfiskar.
2: Du kan endast ha en hane, men du kan ha flera honor (i dom flesta fallen) Men somsagt bara 1 hane i samma akvarium.
3: Doppvärmare, då kampfiskar gärna vill ha en temp på 27-29 grader. Pump är ingen måste, då kampfiskar är labyrintfiskar dvs dom andas luft. Grus är att föredra. Växter! Massor med växter, kampfiskar älskar att gömma sig i växterna.
Kolla bara så akvarium är tätt innan du stoppar i vatten :)
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
hur vet jag att akvariumet är 20-30l? ^^
jag har silikon hemma som jag tänkte göra ve den med i badkaret först ^^
#2 Antingen mäter man och räknar ut, om man är bra på matte och dethär med rymdmått och sånt. Eller så tar man ett litermått eller en 5-litershink och häller i tills det är fullt. 
Man ska inte heller ha honor tillsammans med hanar eftersom hannarna kan vara aggresiva även mot dom. Man ska helst inte ha en pump till kampfiskar eftersom det blir väldigt jobbigt att simma i strömt vatten med så stora fenor.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#2 När du mäter volymen så tar du alla mått i DM.
T.ex om jag har ett kubformat akvarium 30cm bredd, djup och höjd så tar jag bara måtten i dm.
3x3x3 (dm) =27dm3 = 27 liter :)
// Fawo (;
#3 Det beror mycket på personligheten och hur stort akvariet är. Jag har haft honor med hanar utan problem flera gånger :)
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
jag är jätte dålig på matte xD
mitt akvrium är:
L: 51 cm
B: 27 cm
H: 31 cm
hur många liter är de då? ^^
så alltså det jag bara behöver är doppvärmare till fisken?
såg en snygg hane i djuraffären :)
5,1x2,7x3,1 = 42,687 dm3 = ca 43 liters akvarium :P Bara att använda Kalkylatorn på datorn.
// Fawo (;
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle faktist säga att filter är väldigt bra att ha, även om det inte kräver syret som den tillför så behövs det en fungerande bakteriekultur. Jag har ingen filter till mina yngel i ett 54 L kar MEN då är allt det vattnet från mitt redan fungerande 180 L kar så jag vet att vattnet är okej. Utan pump så är risken väldigt stor att du får nitritförgifning fort då du inte bör mata med flingfoder då det inte innehåller det en Kampfisk behöver utan tina istället upp tex fryst artemia, röda/vita/svarta mygg eller oxhjärta (allt detta finns i djuraffär) och den maten innehåller mycket protein som gärna höjer nitritet.
Så vore jag dig så skulle jag köpa ett filter, doppvärmare, grus (tex svart då det framhäver färgerna ;)), massor av växter och silicona gärna om karet också för säkerhets skull :)
#7 tack nu förstår jag hur man räknar litermåtten :D
#8 okej, kampfiskar kan inte gå med sånna sugfiskar va?
de ska helst bo ensamma eller?
men filter kan ju vara bra isåfall ^^
Ja så heter dom xD haha!
Vad bra, tycker att sånna e riktigt coola :D
men hur ofta ska jag byta vatten och kan jag ta vanligt kranvatten då?
inget jag ska lägga i eller något? har aldrig haft en fisk innan xD
#12 har själv inget akvarium.. Men när man tar kranvatten så ska man spruta med högt tryck så kloret dunstar bort :) Sedan tror jag att de finns något man kan ha i, men de lämnar jag tille experterna xD
Delvattenbyten gör man väl ganska ofta vad jag vet? Andra folk vet nog svaret. Men man ska väl aldrig göra mer än 50% delvattenbyten. 1/3 brukar vara normalt såvitt jag vet.
// Fawo (;
Alltså jag har aldrig haft akvariumet till fiskar, har absolut ingenting till det.
så hur ska jag få det att fungera som ett dugligt akvarium till en Kampfisk, alltså vad ska jag ha i vattnet?
ska jag ha några tabletter i vattnet som ger lite klor eller?
alltså jag fattar 0 xD kan absolut inget inom fisk, och vill inte köpa hem något och göra ve för fisken och sen att den dör.
Då ska jag försöka förklara hur du startar upp ett kar då:
Tvätta det nyinköpta gruset några gånger, lägg i det i karet och börja sedan fylla på med vatten. Se till att ta kallt vatten då varmt innehåller smuts och bakterier. När du gjort det så häll i tex Aquatan, det hjälper till att göra kranvatten fiskvänligt och sedan använder jag själv Nitrivec varje dag i en vecka för att få igång bakteriekulturen både i filtret och vattnet. Att du ska sätta igång filtret, doppvärmaren och stoppa ner växterna är ganska självklart ;) Sen är det bara att vänta i lite över en vecka innan du skaffar dig din första fisk (så allt har kommit igång som det ska) och se hur går med vattenvärdena, nitritpiken brukar ofta bli ganska hög i början så att ha provstickor eller liknande för att kolla värderna är alltid bra att ha. Försök att inte mata allt för mycket det första dagarna då det är fiskarna avföring som skapar nitrit och även överbliven mat, men sen så är det heller inte bra att ha för sterilt ;) Kampfiskar älskar också torkade mandelblad, det gör vattnet lite tefärgat som de gillar och bladen hjälper också till att förhindra svamangrepp och sjudomar.
Hm, det finns säkert fler som har något att säga ang uppstart som jag har missat men det där var väl grunden :)
Tack så mkt :D
hur ofta ska jag byta vattnet och hur gör jag med fisken då?
är det då jag ska ta 1/3 kvar och resten nytt? ^^
Byta vatten gör man en gång i veckan, byt ca 1/10 istället, 1/3 är ganska mycket för ett så litet kar och det är nästan bättre att göra mindre byten oftare, byter man allt för mycket så kan de förstöra balansen i karet. Och tänk på att ALDRIG rengöra filtret om du absolut inte måste, där sitter den viktigaste bakteriekulturen och den är ganska känslig, man ska aldrig göra ett filter helt rent. Utan måste man av någon anledning rengöra det, kan vara så att det tex ha kleggat igen, så ta lite vatten från karet och krama försiktigt ur filtermaterialet, krama inte ur all smuts.
okej tack så mkt :D