Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3973 ggr
Salmela
0

Guppy och kardinalfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Igår köpte jag mina första fiskar. Miljonfisk (Guppy) 2 honor och 1 hane. Köpte även 10 st kardinalfiskar (som jag tror att dom hette) men tyvärr så dog en av kardinalfiskarna idag =(. Men för övrigt så mår alla bra. Ska köpa även en mal som ska städa.  Jag är väldigt nöjd med miljonfiskarna =)

Min fråga är: Finns det andra arter som passar i samma akvarium med miljonfiskar (Guppy)? Jag har 43 liters akvarium.

http://minnasalmela.bloggsport.com - Min blogg på svenska och finska

[dynamitella]
0

Miljonfiskar? Vad är det för smeknamn? Guppy eller levandefödare brukar de ju gå under bara. Du har inte kardinalfiskar heller, utan kardinaltetror :)

Tänk på att väldigt få algätare får plats i ett så litet akvarium. Mitt tips är att köpa 2 äppelsnäckor istället. De käkar alger, och ut över det kan du ge dem lite broccoli två gånger i veckan. (fiskarna du har brukar också föredra kokt broccoli att äta ibland).

Antagligen dog tetran av vattenbytet. Antingen så har ditt kar inte stått igång tillräckligt länge (ibland räcker en vecka, bland krävs en månad), eller så kanske du bara släppte i fiskarna i karet? Man måste vara noga att lååångsamt introducera fiskarna till nya akvarium, annars kan de dö :) Det är ett vanligt misstag som jag också har gjort. Men med det sagt, så kan du ha gjort precis allt rätt, och fisken dog kanske av någon annan okänd anledning.

Jag skulle inte stoppa i mer fisk i akvariet. Det är ganska litet för tetror och guppysarnas framtida yngel.

Det enda jag kan komma på skulle i så fall vara en eller två Parotocinclus jumbo LDA25, eller Pitbull Pleco, som vi kallar det. De blir bara några cm, och käkar alger som inget annat.

Ninja
0

Miljonfisk är väl ett rätt gammalt smeknamn, de kallas för det just för att de förökar sig och snabbt blir många. Har svårt att förstå varför folk rekommenderar dem som nybörjarfiskar, de kan ju skapa stora problem när de blir för många. Man bör kolla upp i förväg var man kan göra av dem.

Tänk på att hålla koll på nitrit i karet, speciellt när du precis släppt i fisk och även om det blir många guppys i framtiden. Mata ytterst lite nu i början för att minska risken för en nitrittopp. Fiskar klarar sig utmärkt på små mängder mat och klarar sig även bra utan ett tag. Det är mycket farligare att mata för mycket. Så även om de ser hungriga ut, håll igen lite. Glad

Otocinclus får plats i det karet, men de vill helst leva i grupp och det är väl inte att rekommendera i ditt kar.

[dynamitella]
0

Där ser man :)

Salmela
0

Mina fiska mår bra och är aktiva =) Dom trivs väldigt bra i min akvarium. Tycker väldigt mycket om att bli klappade ;)

Salmela
0

Föresten vår djuraffär tar gärna emot fiskar om det blir för mycket och miljonfiskar äter upp några från sina ynglar.