Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 6871 ggr
grodfantast
0

minimaskar på glaset i akvariet

Hej!

Jag behöver lite råd. Jag har fått minimaskar på glasrutan i akvariet. Man kan knappt se dem med blotta ögat, än mindre ta bild på dem.

Än så länge ser jag bara 3 stycken och de har varken minskat eller ökat i mängd sedan jag först lade märke till dem för tre dagar sedan.

Finns det någon fisk som äter sådana? Jag har än så länge bara två fjärilsciklider och 4 äppelsnäckor i karet, och jag vill helst slippa använda kemikalier så långt det är möjligt. Jag matar bara en gång om dagen, pyttelite och nitritvärdet är bra.

Vad ska jag göra? Mår så illa av de äckliga krypen.

JonteL
0

Yngel brukar äta såna och mindre fiskar, äppelsnäckor ska kunna äta såna maskar också.

Men ta det lungt, dom är inge farliga för varken fiskarna eller dig. Men håller med att dom är väldigt äckliga att kolla på.

Dom försvinner nog efter tag, byt bara vatten och allt som du ska.

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

grodfantast
0

okej! usch och blä jag ryser så fort jag tänker på dem, men skönt att de inte är farliga!

så om jag inhandlar några Endlers guppy kanske de smaskar i sig dem? cikliderna verkar nämligen inte ens uppfattat att de existerar :P

JonteL
0

Jo, guppysarna tar nog hand om dom:) Cikliderna är nog för stora för att se dom !:P

Jonathan Lundin

grodfantast
0

okej! pjuu, måste inskaffa mig de andra fiskarna snarast då! :D

GuUuLd
0

tror nog inte att cikliderna är förstora för att se dem, vi brukar mata våra fiskar med mikromask och de småttingarna ser även de stora fiskarna..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

JonteL
0

För stora för att äta dom iallafall. Sen är nog micromask faktiskt större än dessa maskar…

Jonathan Lundin

GuUuLd
0

#6 Njae, det med storleken låter inte så troligt.. En stor mikromask är 3mm lång och 0,1mm bred, de flesta av våra är mindre och det äter tom våra scalarer..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
1

Jag håller med Jonte. Jag har också dessa "maskar" i mitt lilla kar. Den allra största är 1.5 mm lång, och 0.1 mm tjock. De är alltså större än vanliga infusorier, men mycket mindre än en mikromask.

Jag fick tömma hela mitt 10 liters räk-akvarium idag på grund av dem. Dagen efter snäckor och räkor fått grönsaker myllrar det av dessa maskliknande organismer.

Så jag får helt enkelt tömma karet och byta ut all inredning, eftersom jag knappast kan skicka ner en fisk som äter dem, i ett 10 liters :D

grodfantast
0

Ja, de är ju så yttepyttesmå! Och sitter bara på rutan (som jag kan se i alla fall) cikliderna har visserligen rotat lite i javamossan men jag vet inte om det är för att det är mask där med. 

Men gud, det låter ju urtrist att behöva tömma allt. Vad trist för dig! Eftersom jag nyss har startat mitt och fått vad jag tror, relativt bra balans i det, så känns inte den tanken alls lockande.

Jag får hoppas på att lite småfisk lägger märke till dem. Jag har plats kvar till fler fiskisar i alla fall, så det är ju fortfarande en möjlig lösning.

jag har fått lite sår på händerna med, hoppas inte äckelmaskarna sätter sig där i när jag måste pilla i akvariet. *Ryyyyys*

Ninja
0

Något sånt här kanske? http://www.redbee.se/content.php/50-Problem-med-planarier-i-r%C3%A4kakvariumet

Enligt den artikeln är tyvärr maskarna inte såå smasikga att många fiskar äter dem. Men finns lite info och tips i alla fall.

Ninja
0

Eller nematoder kanske? Googla så hittar du lite info om dem med.

Lite grann om olika maskar: http://www.microscopy-uk.org.uk/index.html?http://www.microscopy-uk.org.uk/pond/worms.html

KerstinL
0

Maskarna brukar oftast uppstå i akvarier utan filter, om man har för finkornig grus/sand eller vid övermatning. Jag har såna i mina räkakvarier och kampfiskakvarier och dom är inte farliga för invånarna.  Glad Jag tycker oxå dom är lite äckliga och dom är ganska svåra att bli av med men eftersom dom inte gör ngn skada så har jag accepterat att dom finns där…

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

snailmilla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

GuUuLd
0

#13 planarier är det inte, de är större.. För såna har jag haft..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

ÄN EN GÅNG :D

Det rör sig inte om planarier. Var jag än vänder mig tipsar alla om planarier eller maskar som lever i sanden.

De verkar inte vara maska alls. De slingrar inte sig, och böjer inte ihop kroppen som maskarna gör när de kryper. Dessa springer som små insekter, trots att vi inte kan se några ben..

När jag kommer hem ska jag försöka ta en bild.

grodfantast
0

Nej det är varken planarier eller nematoder. Tack för länkarna i alla fall! Jag har filter och jag har grus och jag övermatar inte, tror jag inte. Är det rimligt med 3 algtabletter till 4 äppelsnäckor? Det är i så fall dem jag skulle kunna skära ner på.

De beter sig precis så som #15 beskriver. Idag har jag dock bara sett en, så jag hoppas att de är på utdöende. Jag hade fått in en skräpsnäcka också, men jag tror den också har dött, för jag har inte sett till den på några dagar.

[dynamitella]
0

Det är fullt rimligt, om de äter upp det. Prova med kokt broccoli en dag, och se om det skräpar ner mindre. (man tar upp broccolin morgonen efter om den inte är uppäten).

Har du bara sett en? Då är det lugna puckar :) Jag hade nog ett par tusen. Bara på rutorna satt det flera hundra st. Men efter en rengörning är det nu fritt från de små odjuren.

Men äsch, slappna du av. Så länge du inte ser mer än 15 st på framrutan sammtidigt så är de nog inte för många.

Gud, jag som hade sjukt många och trodde att jag var pipig :)

Ratata
0

Olika labyrintfiskar (typ Gurami eller kampfisk) tycker att plattmaskar är gott. Hade dessa små objudna gäster i ett mindre akvarium för några år sedan, men när dvärggurmaisarna flyttade in minskade de ganska snabbt i antal tills de helt försvann.

Plattmaskar är för övrigt himla coola djur! Man kan få flera genom att dela en på mitten (eller mindre bitar) då de har en ypperlig regenerationsförmåga. Många tror att detta även ska funka med daggmaskar, men det gör det tyvärr inte.

[dynamitella]
0

Men det rör ju inte sig om plattmaskar :)

oh-la
0

om de beter sig som ni beskriver skulle jag satsa på hoppkräftor :) om man tittar riktigt noga, för hoppkräftor är verkligen hopplöst små, kan man även se dem jucka sig fram i vattnet. de är lite avlånga i formen och knappt en milimeter stora. är det hoppkräftor äter de flesta mindre fiskar upp dem.

Ratata
0

#19 Ja, jösses, såg att du påpekat det flera ggr redan. Läste lite slarvigt de första inläggen bara och där stog det om små maskar på rutan, då tänkte jag genast plattmask. Tycker iaf fortfarande att de är himla fräcka djur! ;)

[Billkampfisk]
0

det kan va likmaskar annars

[dynamitella]
0

Ursäkta? Likmaskar i akvariet? Hur tänkte du nu? :P

De är inte ens en halv millimeter tjocka, och är inte maskar. De är avlånga insekter typ. Säger maskar i brist på annat ord :)

JonteL
0

Likmaskar är det inte iallafall, det kan jag garantiera :)

Det är inte ens maskar, det är fluglarver.

och dom är ett par cm långa också.

Jonathan Lundin

oh-la
0

#23 hoppkräftor.

JonteL
0

Mina var iallafall inga hoppkräftor.

Fast vad det är i TS akvarium förblir nog ett mystierium. Då jag läste någonstans att det fanns typ 300 olika arter av minimaskar som levde i vatten/akvarium som ser nästa likadana ut :)

Jonathan Lundin

grodfantast
0

Haha, ja likmaskar kan vi ju utesluta direkt. Jag tror inte heller att de är hoppkräftor, för de rörde sig relativt långsamt, "fastklibbade" i rutan. De såg ut som en liten avklippt hårtopp från ett vitt hårstrå.
Anledningen till att jag panikar efter tre ynka maskar (som nu försvunnit) är att jag hade tusentals just sådana maskar i mitt kar för 10 år sedan. Jag bävar för att historien ska upprepa sig. Nu har jag införskaffat en del småfisk, så jag hoppas att de ska bibehålla beståndet på noll!

Exakt vilken mask det rör sig om förblir nog ett mysterium, ja :D

oh-la
0

grodfantast
0

#28, njae, det tror jag inte. De har inga "utväxter" på sina tunna kroppar.

koompiis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får ja låna tråden lite? apropå mask, är detta en mask ? :S

[dynamitella]
0

Det är en Ancylus fluviatilis :) "toppig hattsnäcka" i folkmun. De har säkert andra namn och underarter, så snöa inte in dig på just denna arten. Men det är samma släkte, och absolut ingen mask :)

koompiis
0

#31 åh tusen tack! vart lite orolig, för dom små (säkert fem st ungefär) som rör sig runt i hela akvariet och varken fiskarna eller äpplena rör dem :S

[dynamitella]
0

Döda dem redan nu :) Jag fick flera hundra stycken inom loppet av en månad

koompiis
0

är dom sådana avynglingar xD
ja, jag tänkte faktiskt mosa dem, hade inte tänkt har fler snäckisar eller invånare i akvariet , är redan välbefolkat ;)