Odla Gurami ?!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det vart nya tillskott av 2 honor och 1 hane av Gurami i mitt 100 liters akvarium. (hane på bild)
Grejen är den, jag har inte haft dem speciellt länge och hade inte tänk att dom skulle vara leksugna på direkten jag släppte ner dem (nästan i alla fall, det kändes så:) ) och jag råka av en slump se att en av honorna och hanen lekte.
Hanen har gjort ett "försökt" till att göra ett skumbo och honan simmar runt och är fortfarande väldigt tjock. Men inte lagt några ägg.
vet inte riktigt vad jag ska göra.
Misslyckades försöket ?
Odling har aldrig riktigt intresserat mig men sen har inte häller hittat så mycket information :/ help?
Jag tror att om du vill ha yngel över huvud taget så måste du nästan ha dom i eget yngelkar, annars kommer de nog snabbt bli mat åt andra fiskar.
Deras lek går till på samma sätt som för kampfiskar. Alltså, hanen bygger ett skumbo, honan som är full med rom simmer under skumboet och de börjar para sig genom att hanen kramar ut äggen från honan. Båda föräldrarna hjälper till med att samla ihop äggen, men så fort honan inte har rom kvar så kommer hanen köra bort henne (då bör man ta bort henne från yngelkaret) eftersom det är hans ansvar att ta hand om dom. Hanen kommer som sagt ta hand om ynglena tills att de har blivit frisimmande och då kommer han bry sig mindre och mindre om dom, i vissa fall så kan han äta upp dom om han inte tas bort, sen är det helt upp till en själv att förse ynglena med levandeföda.
okej, ja de minns jag att du sa förut :P
Det hela verkar lite konstigt eftersom dom höll på och kråma sig och leke men att hanen var väldigt dålig på att göra skumbo. Hur ska man kunna underläta för honom?
kanske kan länka filmen som jag han ta på dem.. otroligt dålig kválite dock ._.
tycks inte få in någon film-.-
Vattnet måste ju vara helt stilla och luftfuktigheten åvanför ytan måste ha samma temp som i vattnet annars så spricket bubblorna väldigt lätt, vattnet ska också gärna vara varmt, ca 27-28 grader. Sen måste man ju ha en massa växter som också gör att skumboet håller bättre.
Jag tror du måste ladda upp den på youtub och sedan lägga in en länk under "infoga video", det går inte att ladda upp den som en fil.
Okej. Ska se om jag kan flytta paret till det mindre akvariet i stället.
Har flytväxter till dem även andra växter som växer upp till vattenytan, men hanen verkade inte så intresserad i att bytta bo, mest leka. (eller hur jag ska förklara) men dock har jag ju pump på med
Jag såg det sen -.- så då får det vara. Har ingen sida jag kan lägga upp dem på, så som youtube.
Gör så :) Ett tips är att kanske låta hanen vänja sig vid miljön innan du släpper ner honan, då kan han bli mer peppad att börja bygga skumbo osv när hon helt plötsligt visar sig, det fungerar på kampfiskar :)
Man ska ju inte ha pump om man vill odla på dom, ynglena kommer inte kunna simmma förste dygnet efter kläckning så dom är väldigt känsliga för strömt(/kallt) vatten så pump är inget att rekomendera ;)
Men lycka till! ^^