Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1528 ggr
Medea
0

Äppelsnäckor och salt?

Ja, fungerar det överhuvudtaget?

Jag har fått för mig att jag vill ha Mollys i ett av mina kar, dock huserar redan några äppelsnäckor där. Fungerar det? Det är ju ingen hög salthalt det handlar om.

Eller ska jag överraska sambon med ett fjärde kar när han kommer hem till helgen? Oskyldig

[dynamitella]
0

Nej. Rakt av - nej.

Vissa har lyckats få dem att överleva i salt vatten. Men jag avråder dig starkt från att göra det.

Köp mollys ifrån en sötvattensodlare, så kan du ju ha dem med snäckorna. Men tänk på att mollys gärna biter i snäckornas antenner :)

Medea
0

Tack för snabbt och tydligt svar! Då avskriver vi den planen, såklart.

Sötvattensodlare säger du? Det finns alltså Molly-stammar som trivs utan bräckt vatten? Har du några tips på hur man får tag i sådana, för jag antar att zoobutiker har salt hos sina Mollys?

[dynamitella]
0

Ja, 80% av alla djuraffärer jag någonsin vart och kollat i har hållt sina i vanligt sött, tillsammans med Platy eller Guppy. Och majoriteten av alla "hej min molly har fått bebisar-uppfödare" brukar ju uteslutet ha söt :)

Så DEN delen skulle jag inte oroa mig för :P

Man borde ju, precis som du nyss gjorde, anta att folk tillgodoser mollyn med sin naturliga miljö. Men föds de i fullt sötvatten, så ska det ju absolut inte vara problem att hålla dem så sen också :) Vi har alltid haft mollys i vårt vanliga sällskapsakvarium, och de flersta jag känner också.

Vi köper dem på Spiggens djuraffär i Landskrona.

Nu vet jag inte säkert att dessa har sötvatten, eller var du bor. Men du kan väl kolla upp det om du är intresserad? :)

http://www.blocket.se/vasterbotten/Black_Molly_33149866.htm?ca=23_9&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Black_Molly_31983324.htm?ca=23_9&w=3

http://www.blocket.se/halland/Black_molly_33104451.htm?ca=23_9&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Sallskapsfisk_och_ciklider_33513250.htm?ca=23_9&w=3

Otario
0

Eldtussen här på iFokus säljer väl mollys som går i sötvatten? :)

/ Emma

Medea
0

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Skrattande Trodde i min enfald att "alla" Mollys levde i saltvatten, men där hade jag ju fel!

Jag bor i Värmland, så annonsörerna bodde lite fel, men det lär ju finnas Mollys på närmare håll också.

Har spanat lite på Platys och Svärdbärare också, som komplement till mina Guppys, men inte riktigt fastnat för dem. 3-åriga sonen är dessutom mycket bestämd med att han vill ha en "Svatt fisk!!". Flört

[dynamitella]
0

Hihi :) Låter bra.

Btw, vet inte om du menar salt eller bräck.

Mollys är iaf bräckvattensfisk/sötvatten :) inte full salt (?) rätta mig om jag har fel. Har aldrig sett någon personligen som hållt dem i salt.

Bara på youtube :)

Eldtussen
0

Jag äger bara mollysar och äppelsnäckor i mina kar ;)
Så jag tycker det är en mycket bra kombination!
Trivs i samma typ av temperatur, hårdhet och äter samma käk.
Mina går helt i sötvatten och ibland om jag har haft någon hängig fisk har jag "behandlat" med lite salt i vattnet och det är inget snäckorna mår dåligt av.
Nu pratar vi inte om några stora mängder salt. Utan väldigt lite.

Mollysar går förövrigt aldrig i salt utan i bräckt vatten :)
De flesta utländska mollysar som säljs i zoobutiker går i bräckt vatten.
Leta efter svenskodlade mollysar. De brukar ofta gå i sötvatten.

jag har förresten ingen erfarenhet om att mollysarna brukar bita i snäckornas antenner. Men det kan ju vara olika

Lycka till ;)

[dynamitella]
0

Anledningen att jag skrev det som en liten varnare vart för att vi hade problem med både Guppy, Platy och molly, som bet i snäckornas antenner, och åt de små snäckorna (sög ur skalen, som jag skrev i min tråd)

:)

Eldtussen
0

Uch, otrevligt! Verkligen.
Som sagt var. Det är är ju olika! :)

[dynamitella]
0

japp :) Men sen å andra sidan så är(var) våra fiskar elaka som få :P Vet inte varför, men de har alltid varit nafsiga på allt.

Vi hoppas att ts. fiskar kommer vara snällare, som normala fiskar egentligen ska vara :)

Medea
0

Ah, skriver saltvatten av vana, vet att det egentligen "bara" är bräckt vatten de går i. Glad

Eldtussen Kul att höra av någon som har Mollys och äpplen tillsammans! Och vad roligt att det fungerar bra, får bli några Mollys här hemma också. Räcker det med tre stycken till en början (2 honor, 1 hane), eller vill de vara fler?

Och visst kan jag ha guppys tillsammans med dem också?

Eldtussen
0

absolut!
De gillar också samma typ av vatten.

Minst 2 honor/hane ;)
Hanar kan bli lite elaka mot varandra.

Medea
0

Kan guppys och mollys para sig? Finns risken att jag får massa hybrider om jag har båda arterna i samma kar? Förvånad

[dynamitella]
0

Nej det kan de inte.

Vissa påstår att de har fått fram hybrider, men hos de som varit mest sannolika att tala sanning, har fiskarna dött inom kort (antagligen för att hybriderna inte blir en bra mix, utan dör ut så att naturen kan fortsätta med specifika arter).

Så nej, ha dem tillsammans du :P

Eldtussen
0

Nej det har jag då aldrig hört att dem kan :P

Medea
0

Puh! Läste om någon som påstod sig ha odlat fram "Muppys", så jag blev lite orolig ett tag där.

Ska invänta löning, och sedan får det bli några Mollys! Cool Visst borde det inte vara några problem med lite extra kalk i vattnet (kalkpadda och/eller bikarbonat)?

Eldtussen
0

Nej absolut inte.

Niklas30
0

Jag har över ca hundra Mollys i mitt kar (300liters) jag har upplevt att de verkar må bättre med lite ektozonsalt 1tsk/50l kör jag vid vattenbyte.. ca 25 av mollysen är köpta resten har de själv ordnat, har ett litet 65liters som yngelkar…ca 100 yngel nu + 20 Ancistrus yngel… så mitt råd är att ha lite ektozon i om du ska ha mollys :) Sen vet jag att visa hävdar att man kan blanda fram samma ingridienser som finns i ektozon men det orkar jag inte ;)