Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1224 ggr
AngelicamedC
0

HJÄLP Sjukdom/svamp?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är orolig för mitt akvarie! Det är ett 55L och jag ska snart ge bort det till min lilla syster för jag ska skaffa ett 300L. Men jag har vart orolig för att jag har sett i ungefär en vecka att det ser ut som olja på yttan och igår kväll låg min molly på botten och "andades" konstigt och den låg lika dant imorse men kom upp när jag matade.

HJÄLP!?

AngelicamedC
0

En film jag filmade igår

Ninja
0

Oljig hinna brukar kallas proteinhinna, finns lite olika teorier om vad den beror på. Bland annat övermatning, lortiga händer som stoppas ned i akvariet, dålig ytcirkulation, eller en kombination av dessa. Det ska dock vara ofarligt för fiskarna.

Man kan tillfälligt få bort den genom att ta en sida ur en dagstidning och lägga på ytan någon minut, när man sedan plockar bort den har den sugit åt sig hinnan.

Mollyn låter däremot som den kan vara sjuk.. har du sett fler symptom än just ligga på botten och andas konstigt?

AngelicamedC
0

Tidningspapper ska jag lägga på på engång! Min ena Guppy låg på botten imorse men den rörde på sig och simmade runt när jag tände lyset.

Vet du möjligt vad jag kan göra om det blir värre för dom andra?

Lindzen
0

Syrebrist? Rör sig ytan? Om inte, rikta filtrets utblås mot ytan så det börjar röra sig, har du plast eller levande växter?

Det skulle kunna vara nitritförgiftning, hur ofta matar du/byter vatten?

Sen så sover de flästa fiskr på växter eller bottnen så när man precis har tänt brukar de vara lite yrvakna och bleka.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

AngelicamedC
0

Ja, min pump är precis vid vatten ytan så det är massa cirkulation. Jag matar varje morgon när jag tänder. Har varit lite dålig på att byta vatten men gjorde ett hel byte för någon vecka sedan och häromdagen böt jag cirka 15L. Och jag har levande växter så klart.

Lindzen
0

Okej.

På hur många liter är karet och vad menar du med hel byte?

Mvh Linda

AngelicamedC
0

55L. Hade massa alger och inga Ancistrus och det såg förjävligt ut. Plockade ur alla växter och fiskar och drog med en svamp längs rutorna bara. Det kanske var max fem liter kvar i karet

Lindzen
0

Oj, där kan nog vara ett av problemen, kan ha blivit nitritförgiftning om bakteriekulturen sabbades när du tog bort så mycket vatten "/

Mvh Linda

AngelicamedC
0

hmm okeyy.. min mamma har alltid haft akvarium och hon gjorde många helvatten byten men inte fått dom här problemen.

Förresten så har det kommit små gröna fläckar på glaset nu. Vet inte om  det är vanliga alger, men det oroar mig för malarna borde ju äta upp det.

Lindzen
0

Ja mina mamma med, hon bytter allt vatten förutom 10 L som hon la fiskarna i och även rengjorde filtret helt.. Dock så leder ju det ofta till sjukdomar och sämre vatten då man förstör viktiga bakterier som finns både i filtret och i gruset.

Sånt får man nog ta bort själv, malar kan inte leva uteslutet på alger och vissa alger kan dom inte ens få bort. Många malar när de blir äldre slutar helt att äta alger, tex alla malar jag har haft, ingen hjälper till med något städande i mitt kar inte ;)

Mvh Linda

AngelicamedC
0

#10 Okey.

Vattnet är inte klart längre, det är typ som vitt nu.

AngelicamedC
0

Eller ja, grumligt, skrev lite för fort :P

Lindzen
0

Kan vara så att du har fått invation av infusorier, dom brukar göra vattnet vitgrumligt.

Hur ofta gör du vattenbyten och hur mycket byter du?

Mvh Linda

AngelicamedC
0

Har redan skrivit det till DIG en gång redan!

Lindzen
0

Jag tänkte i vanliga fall, eftersom det lät som att du bytte mycket då det hade gått ett tag sen senast… Man ska ju inte byte för mycket och inte för lite heller då det kan förstlra balansen lite i karet..

Mvh Linda

AngelicamedC
0

ska byta 30% utav karet imorrn och sen köra på det engång i veckan tänkte jag.