Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1413 ggr
Ellenfyrkant
0

Hållning av scalare

Kom på något som jag tar upp i en egen tråd.

Jag köpte för ett tag sedan 3 st scalare, då 3 st ingick i erbjudandet blev det just det antalet. Vet att de stimmar som små men är parbildande som vuxna. Därför undrar jag nu, är det någon idée att jag går och köper en ytterligare för att få ett jämnt antal? Eller spelar det ingen roll då jag ändå inte vet vad jag har för kön på dem? Gissar att de bara bildAR par heterosexuellt. Jag kan ju lika gärna sitta med 3 individer av samma kön… Är det ändå dumt att från att de är små ha ett udda antal eller spelar det inte så stor roll?

Mvh Ellenfyrkant

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle inte skaffa fler om jag vore du eftersom de blir aggressivare ju äldre de blir.. Du får vänta tills de blir könsmogna för då kommer de nog börja bilda par, om det finns fiskar av båda könen det vill säga. Så då kommer du nog behöva sälja ena eftersom paret nog kommer mobba den andra ensamma och de kommer nog lägga ägg ungefär varje vecka ett bra tag framöver (när de precis har bildat par) och då kommer alla andra fiskar i karet få akta sig noga ;)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Ellenfyrkant
0

#1 Ja okej, men då vet jag det i alla fall. så märker jag hur det blir. Men mår de dåligt av att bo ensamma? Annars har jag säkert någon kompis som vill ha en lite senare om det inte funkar.

Min mamma berättade dock att hon haft scalare i några år och de var inte ilskna alls, fungerade bra med andra fiskar. Men det kanske kan ha vart de som var "oregelbundna".

Mvh Ellenfyrkant

MarieEriksson
0

Jag köpte 6 st småttingar. Tiden gick, dom växte… Griniga fiskar. Till slut hade jag bara 2 kvar, som bildat par. Dom lekte ofta men tog inte hand om yngelvården. En gång när hon lagt rommen på ett för mig lämpligt ställe tog jag hand om romen. Resulterade i ungar, precis lika galna som sina föräldrar. Konstant agresioner mellan alla scalarer.

Blev glad när jag blev av med dom.

Men det är en fin fisk.

Och Ellenfyrkant, du borde inte köpa ännu en scalare till dina 100 liter.

Ellenfyrkant
0

#3 Tack för dina erfarenheter. :) 110L* ;)

Mvh Ellenfyrkant

[aammE]
0

#4 Fortfarande för litet för scalarer.

MarieEriksson
0

#4 Felåt, dina 110 liter. Skaffa en blåval  =P

Ellenfyrkant
0

#5+#6 Men gud, lite ironisk var jag faktiskt. Det är inte petnoga om någon misstar sig. However, nu har fiskarna gott om utrymme eftersom de är så små och de lär ju inte växa så det knakar för det har jag aldrig tidigare varit med om.

Men det är mitt "problem", sökte bara svar på en fråga.

Mvh Ellenfyrkant