Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2759 ggr
Otario
0

Kuhli-ål död :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Studerade just mina fiskar och upptäckte sorgligt nog att min nyaste kuhli-ål låg uppochned längst bak i akvariet mellan några växter… Petade lite på den med en håv, men ingen respons :( När jag fiskat upp den tittade jag på den för att se vad som kan ha hänt, och hittade ett rött märke på buken (sår?) som kanske kan ha orsakat dödsfallet? För den var jättepigg igår och simmade runt som en galning mitt i natten som vanligt.

Vill också tillägga att jag har ett palettciklidpar i samma akvarium. Kan de har orsakat ålens död? Vet att de kan bli väldigt aggressiva och de "varnar" jämt och ständigt mina platys om de kommer för nära.

Är det möjligt att den dog av "såret" (eller vad det nu var) eller vad finns det för orsaker till en sådan plötslig och oväntad död?

RIP Gråter

/ Emma

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är klart att det kan finnas massor av orsaker till plötslig död. Men givetvis kan de också skadas till döds om det är troligt beror ganska ycket på hur allbvarligt såret ser ut. Det kan ju också vara så att ålen blivit biten efter död.

Mvh Ellenfyrkant

Otario
0

#1 Jo det har du ju rätt i… Såret var mest som en rödrosa cirkel på några millimeter. Det kan ju ha varit så som du säger, absolut. Tyckte bara hela situationen var så konstig och plötslig. Var tvungen att skriva av mig lite. Trodde först den bara hade fastnat i växterna och inte klarat att ta sig loss, men sedan såg jag ju att så inte var fallet. Jag som precis köpt den för några veckor sedan som kompis till min andra ål.. Nu är den ensam igen :(

/ Emma

Ellenfyrkant
0

#2 De är synd när det händer.

Vill kuhlii ha kompisar? Jag köpte nyss en kuhlii, som jag tror att jag har kvar, haha har aldrig sett den sen jag släppte i den förra helgen.

Mvh Ellenfyrkant

Otario
0

#3 Ja, enligt akvarielexikonet är den en social stimfisk. Haha, så var det i början med mina också! De gillar att gömma sig och ta det lugnt på dagen för att sedan röja runt i karet på nätterna. Är själv lite av en nattuggla så har studerat akvariet ett antal ggr mitt i natten. Men de kan tydligen komma i kryphål man inte trodde var möjligt… En av mina lyckades ta sig in i filtret en gång… Trodde den hade försvunnit spårlöst.

/ Emma

Ellenfyrkant
0

#4 Jag tycker min ÄR spårlös! Så är det så svårt att se också, jag har både grottor, en ganska stor rot och massor av växter i bakre delen av akvariumet. Det är säkert där den jäkeln gömmer sig. Och så snabb som den var när hon skulle fånga den i akvariebutiken funderar jag nästan på om jag någonsin kommer få se den, haha! Hur tjocka blir dem ungefär? Min är bara typ 4 mm tjock och 5-6 cm lång kanske. Tack för  länken, ska läsa!

Mvh Ellenfyrkant

Otario
0

#5 Testa att skaffa en eller två till så borde den visa sig lite mer förhoppningsvis :) Min som är kvar nu blev mycket aktivare även på dagarna och hade någon att mysa med också (såg de ligga slingrade runt varandra en gång ;). De blir väl inte så jättetjocka.. 1 cm minst. Beror väl lite på hur mycket mat de får tag i också, de äter ju mest från botten. Min nuvarande ål är ca 7-8 cm och ca 1 cm tjock. Sen har jag ju inte haft den så värst länge heller, de sägs ju bli runt 11 cm som fullvuxna. Ingen orsak!

/ Emma