Parning mellan kampfiskar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min Kampfisk hane håller på och göra skumbo, tror jag iaf. Men det är som små luftbubblor i ett hörn och på lite andra ställen, tror pumpen flyttar bubblorna.
Häromdagen så flyttade jag hanen och honan som har ränder till ochfrån till ett seperat akvarium utan pump så bonet inte skulle gå sönder men då vart han lika aggerisiv som han var när han bodde i ett 10L (nu bor han i ett 55L med två honor och lite andra fiskar) Han jagade henna och försökte skada henne. Och jag är helt säker på att det är en hona. Det andra akvariet jag flytta in dom till va ett på kanske 40L som min syster har använt som rått bur men jag rengorde det noga innan jag lag i vatten!
Är min Kampfisk för aggresiv eller vill helt enkelt inte honan?
Angelica
Att hanen jagar honan är helt normalt, det är en del av uppvaktningen, honorna kan se helt misshandlade ut i slutändan. Men jag tror du gör lite fel. Vill du vara säker på att de ska leka så kan du tex göra som jag (tog bara 1 dygn för mina att börja leka):
Mata upp både honan och hanen (mat minst 2 gånger om dagen som innehåller mycket protein, tex oxhjärta, röda mygg, köttfärs eller artemia, se till att inte mata för mycket då de kan få förstoppning) minst 2 veckor innan du sätter ihop dom i lekkaret. Då kommmer honan säkerligen vara full med rom och hanen även vara redo för att fasta och inte sova på minst 3 dygn.
När du ser att honan är tjock på rom så sätt i hanen i lekkaret och ha tempen på 28-29 grader, sen efter nåt dygn så lägg honan i en skål, yngelbox eller en petflaska utan botten och kork så det är lätt att släppa upp henne. På så sätt kommer hanen inte åt honan och han kan bygga ett bra och fint skumbo utan att behöva bli störd av att hon rör sig i karet, men det är viktigt at han ser henne så han blir peppad att bygga.
När hanen sedan har byggt ett stort skumbo (kom ihåg att aldrig släcka utan att hela tiden ha "mjukt" ljus så hanen kan bättra på sitt skumbo hela tiden och även ta hand om romen/ynglena) kan du släppa ut honan. Då kommer hanen nog jaga henne brutalt ett tag tills honan visar sig lekvillig (då gäller det att hon har rom, annars kan hon i värsta fall bli dödad) och till slut kommer hon nog förlja med hanen under skumboet och börja para sig :)
Lång beskrivning (och du kanske redan vet detta) men jag vet av egen erfarenhet att den till typ 99% fungerar om man gör allt rätt från början och har fiskar i bra kondition och ålder :)
Hur många och hur stora kar bör man se till att ha, minst, när man föder upp kampfiskar? När separerar man hanarna? (Beror väl på hur många yngel man spar såklart, men på ett ungefär tänkte jag. Vad som är "vanligast".)
Jadu.. Hanarna bör man sära på så fort de visar aggression så det burkar vara vid 9 veckor ungefär. Sen kan man ju ha kanske 4 kar som man sedan delar av med skärbrädor (som jag gör), i ett 54 L får jag plats med 4 avdelningar- 4 hanar :)
Antalet yngel beror helt på hur stor kullen är (det kan variera stort), det kan vara allt från 1-ca 100 yngel, men vanligast är väl runt 30-50 fiskar, man bör också räkna med att 80-90% av fiskarna hanar.
#1 Tusen tack för det låånga svaret! :) Vart jätte rädd när han attackerade min hona! Ringde min djurbutik i Uppsala och frågade ut dom lite. Jag berättade att min ena hona fick ränder och att den andra är fet som bara den vid buken och dom trodde att de var min feta som skulle bli mamma. Ränderna är tydigen bara något med humöret.. Men men, ska föröska nu iaf med dina tips :)
Angelica
Tycker inte du ska lyssna på djuraffärerna i första taget. De vet oftast minst om allt, speciellt om kampfiskar, tex att en hane ska gå med flera honor (vilket dom inte ska enligt mig..) eller att när en hona visar ränder så vill hon leka osv, det finns hur mycket som hellst de har fel om.
Ränderna har faktist oftast inget att göra men om de är lekvilliga eller inte, de kan visa lekränder när det bara går med honor också. De är mer ett täcken på att de är könsmogna tror jag, sen när är med en hane så visar de ju självklart ränderna mer (även fast de inte har rom) bara för att visa att de är honor. Dock så kan inte honor med ljusa pigment visa ränder.
Okey. Tänkte bara kolla när du är på tråden här och fråga hur lång tid det tar innan skumboet är klart, så jag vet det också? :)
Angelica
Det beror helt på hanen det, det gäller att han har de rätta instinkterna, hanar som har gått med honor tidigare brukar ibland inte reagera på honor som en lekpartner längre.. Därför har jag mina hanar i egna avdelningar. Det gäller också att han ser honan hela tiden så har som sagt blir peppad, det kan ta allt från 1-7 dagar ibland, ge honom många alternativ till att bygga skumbo. Använd gärna mandelblad (kan vara svåra att hitta i Sverige men jag skulle kunna tänka mig sälja någon eftersom jag har ca 100 st), det ökar lekvlusten, skapar sk svartvatten som tropfiska fiskar vill ha och är även perfekt ställe att bygga skumbo på. Halva plastmuggar funkar också jättebra, även flytväxter :) Vänta med att släppa i honan tills skumboet är iaf 0.5-1 cm högt och gärna minst 5x5 cm stort, då bör det hålla för det mästa eftersom honan och hanen kan bli riktigt gnabbiga med varandra.
Ett tips som funkade kanonbra för mig: Bubbelplast!! Jag tog en remsa ca 7 cm bred och fäste den diagonalt i ett hörn med sugproppar. Därunder byggde hanen ett jättefint bo, och vattnet i hörnet stod stilla. Innanför lade jag lite javaormbunke, Riccia-mossa hade varit ännu bättre.
Bor du i Uppsala, Angelica? Du får gärna komma och titta på alla mina yngel!
MVH Lotta
Simma lugnt!
#8 Jag bor en bit utanför uppsala. men min kille bor i rasbo. Vi kommer gärna och hälsar på nästa vecka om det funkar för dej :)
Angelica
#8 Jag bor en bit utanför uppsala. men min kille bor i rasbo. Vi kommer gärna och hälsar på nästa vecka om det funkar för dej :)
Angelica
Det går jättebra! Funbo är ju inte så långt från Rasbo. Vi får höras och bestämma tid!
Simma lugnt!