Vad är det som dödar mina fiskar!?
Hej!
Jag har ett 200L kar med 8 Black molly, 6 skäggmalar, en kampfiskhane och 4 Svärdbärare. Tills för ett par veckor sedan hade jag också ytterligare 2 Svärdbärare och en kampfiskhona.
Det började med att kampfiskhonan fick en böld, frågade i fiskaffären och kollade runt på internet för att se vad som kunde vara fel. Affären rekomenderade någon medecin som jag tyvärr inte minns namnet på, som skulle fixa de flesta sjukdomar. Först blev hon bättre, tyckte jag iallafall, men sedan dog hon tyvärr efter ett par dagar. Plockade bort henne så klart.
Sen verkade allt frid och fröjd i karet igen, men en vecka senare dog en svärdfisk hona, märkte inget på henne, rätt som det var var hon bara död. Efter det blev den andra svärdfiskhonan dålig, tappade lite färg och blev matt och trött, slutade äta, "låg" på botten, fick ta bort henne, för det syntes att hon led. (Krossade hjärnan, för jag har hört att det är det smärtfriaste.)
Märkte inget på ett tag, sen nu börjar ena hanen vara hängig och kippa lite efter andan, håller till vid ytan, tänkte syrebrist, vattenbyte och kollade över filtret, pumpen. Men det verkade inte hjälpa. Strax efter började kamphanen bli hängig, kippar dock inte efter andan, kan vara jag som börjar bli nipprig bara.
Ska starta upp en liten karantän och stoppa i dem där.
Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel, ingen visar ju samma symptom. Blir så ledsen, älskar mina små fiskar.
Gör vatten byte en gång i veckan.
0,1 nitritvärde
7 ph
25 grader
Vill lägga till att jag är ganska ny på det här, men jag gör mitt bästa för att lära mig. Tacksam för svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon? :)
*putt*
(Svärdfisken har kvicknat till igen,han äter och har anslutit sig till stimmet, till och med färgen har blivit knallig igen :)
Kampfisken ser inte frisk ut alls, han ser nästan ut att ha fenröta, men jag har flyttat honom till ett mindre akvarium för säkerhets skull. tror han mår dåligt av att vara ensam. Ska till fiskaffären imorgon och skaffa medecin och prata med han som har affären, han är super duktig på allt vad akvariefiskar heter får se vad han säger, de hade stängt idag :\
Funderade på att ta bort Herr. Kamp som han heter, men vill ge honom en chans att bli bra.
Han är död…
Tråkigt :( Du får börja ha i lite salt vid varje vattenbyte, ska hjälpa mot fiskarna, men läs på innan du lägger i. Jag har faktist ingen aning varför dom dör, måste vara nån sjukdom.
Jag håller tummarna för dig och dina fiskar. Det är så jobbigt att se någon (eller några) fiskar som inte ser ut att må bra. Jag tycker det är jättejobbigt även när jag går i en affär och tittar och någon (eller några) fiskar ser hängiga ut - å då är det inte ens mina.
Hoppas att det går bra nu.
Tack :) Ja det är jätte jobbigt, hemskt med djur som lider. Men jag tror att sjukdomen är borta nu. Alla fiskisarna är pigga och färgglada igen.
Hittade dessutom en massa ancistrusägg med min störrsta Ancistrus hane (Älgen) när jag gjorde vatten byte igår. Plev helt paff när jag såg dem, satte försiktigt ner stenen igen. Så snart blir det bäbisar. Alltid ett plåster på såren