Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 973 ggr
teddybaby
0

Nytt för mig

Hej!
Hjälp! Jag är jätteny på det här. Riktigt ny. Men jag och min sambo har nu alltså funderingar på att skaffa ett stort akvarium. Möbelakvarium, för att vara exakt.

Hittills har jag inte hunnit hämta så mycket information om varken fiskar eller akvarium då jag jobbar och har inte hunnit. Jag tänker att ni kanske kan hjälpa mig lite på traven? Frågor:

1. Ett möbelakvarium som rymmer..säg 250 liter, och finns att köpa på Bromma Zoo - hur är det med rengöringen? Hjälper den till och rengör själv eller? Hur ofta måste man rengöra ett sådant?

2. Hur ofta bör man byta ut ALLT vatten och sand etc?

3. Jag antar att man inte kan låta vilka fiskar som helst leva tillsammans? Antar att de kan döda varandra?

4. Har ni något tips på någon internetbutik och/eller fysisk butik där man kan hitta fina akvarium eller fiskar?

Phu. Ja ni ser ju vilken nybörjare ni har att göra med. :)

Jina
0

Du byter inte allt vatten och sand. Istället gör man mindre vattenbyten en gång i veckan :) Jag har olika snäckor i mitt akvarium som hjälper till med att hålla akvariet rent.

Innan du köper firrar måste du planera vilka du ska ha. Vill du ha från en viss världsdel, eller blanda hej vilt? Kolla noga upp deras krav på miljö. Sedan är det viktigt att inte köpa alla firrar på en gång. Man börjar med en liten grupp som får "gå in" akvariet.

Fawo
0

Är också nybörjare på akvarier.. Men när jag kollade info om fiskar vart de lever, vilket pH värde de ska ha osv, så använde jag mig av Zoopet Skrattande Kommer inte riktigt ihåg om de var en extremt bra sida men jag fick väldigt mycket information.

// Fawo (;

Jina
0

#2 Den brukar jag också ha som första anhalt :)

Lindzen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej, nu ska jag försöka svara på dina frågor så gott jag kan :)

1. Du kommer antagligen att ha ett filter som hjälper till att rengöra vattnet, sedan gör man små vattenbyten varje vecka och även rengör bottnen med en sk slamsugare (som tar bort skiten men lämnar kvar sanden/gruset). Sedan skaffar man ju städhjälp också som tex äppelsnäckor, någon mal som kanske inte bli så stor då de gärna slutar äta alger helt så fort de blir större.. Otocinklus har jag hört kan vara en bra "städmal". Räkor kan man också ha som städhjälp, dock måste man se till att inte ha fiskar som kan käka upp dom. Sedan så får man ju också tänka på att "städhjälparna" inte bara kan leva på alger utan också behöver annan mat :). Jag har haft mitt 180 L kar i över ett år nu och jag tyckler faktist inte jag behöver göra mycket annat än byta vatten och slamsuga bottnen en gång i veckan för att det ska hålla sig fint.

2. Man ska ALDRIG byta allt vatten eller sand/grus! Mycket viktigt, i gruset/sanden sitter mycket av bakteriekulturen som behövs för att all vattenkvalité ska hålla sig på topp. Vatten byter man heller aldrig ut helt och hållet, i vattnet sitter också mycket viktiga saker som behövs för att fiskarna ska kunna leva där. Sen bara för att tillägga så ska man heller aldrig rengöra filtret helt och hållet, man bör helst inte göra rent det alls för där sitter också bakterier som är viktigt i ett akvarium, måste man av någon anledning göra rent det lite, så gör det i vatten från akvariet och väldigt fösiktigt, krama inte ur filtermaterialet tills det är helt rent.

3. Precis, man måste planera lite där vilka som passar med varandra. De måste matcha varandra i pH, temperatur, temperament osv osv. Många fiskar kan vara riktigt aggressiva mot andra fiskar så man måste plugga på lite om arterna innan man skaffar dom, speciellt hur stora de blir som vuxna (det är oftast bara ungfiskar man köper på djuraffärer) ;)

4. Det enda tipset jag kan ge om något företag som säjer fiskar är www.akvarieteknik.se. De leverar dock bara till djuraffärer så du får kolla med din lokala om de tar hem från akvarieteknik och sedan be dom ta hem de fiskar du önskar :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

teddybaby
0

Tack hörrni för alla svar! Det ger mycket. Nu känns det lite lättsammare att gå in själv och läsa på nu när jag har fått lite nyckelord :)