Spara skal från äppelsnäcka?
Jag kom att tänka på en ganska absurd idé.
"Kan" man spara skalet från en bortgången äppelsnäcka? Hur får man bort den döda snäckan ur snäckskalet? Och är det säkert, eller är sjukdomsristen hög kanske?
Visst känns det lite elakt att ta bort snäckan ur skalet, när det är ens döda husdjur. Men hade hade samtidigt varit ett revligt minne att ha kvar. Vad tycker ni?
Jag tycker det är helt okej! koka skiten ur den tills köttet låsnar ur skalet :) Sen tar du en gaffel och drar ur den :D
Jag får nog prova :) Det finns ju folk som bleker ur dem ur skalet på något vis.. Med sånt starkt medel. Men jag tror inte att päronen uppskattar det inomhus.
Men ingen av mina snäckor har dött, så ingen panik. Anledningen att jag kom att tänka på det vart för att mitt ena äpple är över ett år gammal nu, och lägger massa ägg. Efter varje gång blir hon jättehängig och trött. Så jag tror inte att hon kommer överleva mycket längre än några månader till.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vilken intressant idée du kom på ^^
snäckorna har ju väldigt fina färger så man kan ju kanske göra nå kul med "resterna" efter dom små sötnosarna gått bort :o
Jo jag tänkte det :) Kanske putsa upp skalen eller något och spara på hyllan
Jag har tänkt det samma. När dom gett upp borde det vara smidigt att koka dom och sen peta ut dom med gaffel eller liknande.
Men vet ärligt inte om jag skulle klara av att göra det.
Nej det var det jag tänkte också. Skulle jag verkligen klara att koka dem och dra ut dem?
Dom är ju redan döda. Men iaf, att göra det… 
Hur går det med äggen "från dom stora"?
Kommer inte ihåg vad dom heter. 
Pila ampullacea :) Jag kallar dem bara monster ^^
Det går nog inte så bra. Bara två ägg är hela. Resten fick vatten på sig ifrån pumpens utsläpp och trasades sönder. Men två är mer än nog :) Uppdaterar så fort de kläcks!
Jag fick en till klase igår från äppelsnäckan, och en liten samling på 30 ägg i morse. Så nu är det snart proppfullt :D
Monster, hehe… Passande.
Ajdå, det va tråkigt o höra.
Hur vattnet rör sig kan ställa till det. Jag har gjort som en inhägnad till min andmat. Dom va inte kvar på det stilla stället utan vatten-ut-sprutet (?) gjorde så dom hamnade över vattenytan.
Nu är dom där dom ska va, rakt under lampan. Hoppas dom kommer föröka sig tokfort.
Saknar andmat i mitt stora kar. Städade bort för mkt antagligen + att mina Gurami antagligen ätit av dom. Och om det är någon som vet att guramisarna är oskyldiga så påpeka gärna det.
Äpplen är nästan FÖR produktiva. När jag skaffat mina *längtar* ska jag ta till vara på en äggkorv, kanske inte hela men endel iaf. Resten ska jag ta bort.
Ja, jag fick sätta på en sån "ledare" som sprutar vattnet åt sidan istället för uppåt.
Så nu när jag vart hos mormor, så tog jag med en handfull andmat. Det är ju inte allt för strömt i lilla akvariet, och mina snäckor snyltar gärna av andmaten lite, därför är allt (!) i det stora akvariet borta igen xD Men den decilitern mormor fick har förökat sig till det tredubbla. Skumt.
Ja verkligen. Mina små är nu dubbelt så stora redan. La ner en bit broccoli igår ju, och nu är den HELT täckt av snäcklingar. Man ser inte broccolin :) Bara en gul hög (ska ta en bild).
Jag hade inte hjärta att ta bort klasarna. Tänkte hellre slänga i de som blir för många i pappas akvarium, så får de som överlever överleva, och resten bli praktbotia-mat.
Men jag ska sälja av så många jag kan, och ge bort resten. Och djuraffärerna vill gärna ta in dem för ett par kronor styck. Helt ok för mig. En hundring för en handfull låter väl bra? (när de är ärt-stora)
Jag längtar tills jag får ägg från de blå/rosa/vita. De är ju SÅ mycket finare än dessa vanliga gula :D