Hjälpa snäcka att lägga ägg?
Jag har 2 st Pila ampullacea (tennisboll-stora, äppelsnäcksliknande snäckor). En hane och en hona. De parar sig ofta, och kors och tvärs med äppelsnäckorna också. Nu har jag nyss fått två klasar ägg från mina äppelsnäckor, så jag vet att det finns plats för vanliga snäckor.
MEN nu när den stora honan ska upp i armaturen (och till synes ska lägga ägg), så tappar hon liksom greppet och dimper rakt ner i vattnet igen. Sen tar hon sig in till kanten, och letar sig långsamt tillbaka till platsen (hörnan i lysarmaturen, där det är högre i tak), och upprepar processen.
Det ser ut som att hon är för stor för att kunna vända sig där uppe. Min fråga är. Kan jag underlätta för henne genom att lägga henne exempelvis i en plastlåda från ikea (där hon har massor av plats att lägga äggen), eller kommer hon avbryta processen då? Det var bara en tanke, för det ser så synd ut att hon ramlar ner konstant. Någon som har erfarenhet av dessa snäckor? Eller att förflytta äppelsnäckor till annat ställe att lägga ägg?
Hej.
Stackars henne. Jag har ingen erfarent av annat än skräpsnäckor.
Är sugen på äppelsnäckor och har läst om dom.
Min spontana ide är att, om möjligt att du hänger ner något, i lämpligt material som blir som en hylla som hon för hoppningsvis kan snigla runt på, godkänna och sen lägga äggen på. Kanske inte ser så snyggt ut, men det är ju bara tills hon lagt äggen, eller är genomförbart om man har en kåpa över akvariumet.
Bara en tanke som slog mig.
Lycka till!
Jag fyllde en spann med 4 liter vatten (ca 15-20 cm djupt), och skulle låta henne gå däri i ett par dagar. Men när jag pumpade ur vattnet ur akvariet till spannen, så insåg jag att NU får hon ju plats :D När jag tömt ut ca 5 cm vatten till. Nu har hon nämligen ca 15 cm att vända på, så nu kanske det går. Hon har varit påväg upp, men ångrade sig och käkade istället.
Får se imorgon bitti om det blivit några ägg. Annars får jag ju anordna någon form av platta, som du föreslog.
De kan ju dö om de inte får lägga sina ägg tydligen, så jag är noga med att hon faktiskt kommer lägga dem, annars får jag flytta henne till en mer passande "inhägnad" :) Tack för tipset!
Va bra att det ser ut som att hon kan få platts nu. Hoppas det löser sig så lätt. Att flytta henne till något annat, kan inte det stressa henne? Eller snäckor kanske inte blir stressade av sånt.
Kul att du gillade min ide.
Då hoppas jag verkligen att hon får ur sig äggen.
Är det en ovanlig snäcka? Vad jag vet har jag inte läst något om den på nätet, och har har varit på många snäcksidor. Eller har du den sorten som kallas/heter elefant något? Inte för att dom verkar så vanliga heller… Ska fråga google om dina snäckor.
Jag tror också att det kan skrämma henne att jag ska äta upp äggen eller något :) Om man flyttar dräktiga fiskar så kan de ju ibland avbryta födseln och absorbera fosterna, eller äta upp dem. Så tänkte att hon kanske inte ville sätta äggen någon annan stans.
Nu sitter hon med spröten ovanför vattenytan och kollar, och flyttar sig ack så långsamt uppåt xD Kanske det går nu istället.
Jadu, tydligen är de ovanliga här. Jag har aldrig sett någon annan som har dem, eller vet något om dem. Det står inte ens på engelska sidor på internet. Bara hur man tillagar dem och äter dem (haha vad räligt). Man kan hitta dem i södra asien (filippinerna, singapore, borneo osv), så jag vet ju att de behöver "varmt" vatten. Har dem i 26.5 gradigt vatten, tillsammans med mina äppelsnäckor, som för övrigt är ganska stora de också. Har två stycken på vars 5 cm i diameter. De parar sig kors och tvärs.. så de är nog i samma släkte.
Och de käkar växter. Både akvarieväxter och broccoli. Men tydligen föredrar de broccolin som tur är, så är där alltid mat låter de växterna vara ifred :D Säg gärna till om du hittar någon info om deras matvanor/fortplantning eller någon som har de i akvarium, för jag verkar vara ganska ensam om detta :)
Har hittat lite om dom, men är inte kvar på dom sidorna.
Men är ju lika lätt o hitta som förut.
Skickar PM till dig…
Är avis på dig! Snäckor verkar spännande.
Jag har varit på de sidorna innan :) Köpte snäckorna av en kille på redbee, och hittade vart de lever på den första, engelska sidan :) Tack ändå.
Hah, de är ganska finurliga små djur. Jag blev superglad nu när jag fick ägg och allt för två veckor sen. Med lite tur kläcks de snart :P
Kanske har hittat något som kan vara orsaken till att hon letar och letar.
"Den kalkrika vita äggen läggs ovanför vattenlinjen på banker och gyttjiga i grunda fördjupningar."
Om du har det i ditt akvarium blir jag imponerad.
"Sniglarna begraver sig djupt in i leran och kan hittas på djup av 1 m."
Verkar inte helt optimalt att ha dom i ett vanligt akvarium. =/
Letar vidare, postar här om jag hittar något. =)
Dom gräver ner sig under torrperioden. Så länge deras kroppar fungerar som dom ska kanske det inte gör något om dom inte har torrperriod.
Hur går det för henne?
Inga ägg än.
Jag är lite orolig, för mina pansarmalar la ägg, och nu är de vita och det ser ut som svamp, snäckornas yttre lilla spiral på skalet börjar erodera och få bruna små hål i sig, och snäckorna har slutat gå ovanför ytan.
Jag får nog göra ett vattenbyte extra och tillsätta extra kalk. Inget av detta ser bra ut. Är så ledsen :( Snäckan har alltså slutat leta efter platser till äggen.
Tråkigt!
Att maläggen/rommen är vit låter inte bra. Har ingen erfarenhet av pansarmalar men vit rom för mig = död rom.
Hur tillsätter du extra kalk?
Hoppas du får ordning på allt.
Ja precis. Läste att obefruktade ägg snabbt blir vita, och smittar sen svamp till de befruktade. Nu är det försent, eftersom det var hur fint som helst igår, men i morse var alla vita- utom ett, som sitter kvar på glaset (jag tog upp 20 st och lät 20 sitta kvar på glaset, för att öka chanserna). Men alla utom ett är uppätet i akvariet, och när jag försökte få ut ett yngel som hoppat i yngelkassen(med svamp-äggen) så ramlade alla ur.
Så nu får det bli som det blir. Nästa gång kanske jag skaffar mig alkottar och ett eget akvarium till ägg+yngel (och snäck-bebisar).
Jag har en kalksköldpadda, eller (och) pulveriserade äggskal.
Nu är det så att några av mina snäckägg har blivit vita, och vissa är fortfarande mörka/beige/rosa. Och jag råkade ta sönder ett ägg när jag flyttade dem. Då var där en minisnäcka där i. Så jag vet nu till 100% att de är befruktade. Tror du att de vita är döda snäckor?
Det erfarenhet jag har är Scalare ägg/rom. Hade ett par som lekte ofta och det tog flera omgångar innan jag lyckades föda upp några små.
All rom som jag vara kvar hos lekparet åt dom upp. Och började några bli vita spred det sig fort.
Sund inställning. Det är bara och försöka och försöka. Man lär sig alltid något. Och till slut lyckas man.
Har en favorit djuraffär som jag upplever som en guldgruva när det gäller att få tips och råd. Och han sa att äggskal sådär höjer ph mest i närheten där man placerar dom. Han rekomenderade i stället att ha snäckskal i filtret, där allt vatten går igenom. Gärna i ett nät så man lätt kan ta bort det och byta när dom urlakas.
Du tar bort hinnan från äggskalen först hoppas jag?
Vet du vad du har för ph värde där snäckorna går som ser eroderade ut?
Finns dyra medel att köpa som höjer ph-värdet. Jag va dum och gick på den. Tycker inte det fungerar så bra.
Bikarbonat är billigare och fungerar bättre.
Jag har ju tyvärr ingen erfarenhet av äppelsnäckor. Men det är väl inte helt ologiskt att även deras ägg blir vita om något gått fel med dom. Eller? Är det den äggkorven som låg i vattnet en stund?
Okej :) Ja det verkar stämma. Tur på sätt och vis, eftersom jag har något ont om plats i mitt 70-liters (som vid närmare eftertanke är 95, inte 70 :D). Men jag har två pansarhonor till med rom, så det lär bli fler inom kort.
Jag har snäckskal (utan hinna ja) i hela baksidan av akvariet. På sanden. men kan får väl lägga ner en boll med äggskal i filtert då :) (kan ju proppa äggskal i en nylonstrumpa och lägga imellan filtervaddarna).
Jag har ingen aning om ph-värdet. Men alla deras nya skal-delar är jättefina. Det kommer ut fägglatt, jättefint skal. Det är bara den allra yttersta spiral-millimetern som är i dåligt skick. Det kanske inte kalket kan åtgärda? Det har ju inte blivit värre.. bara brunaktigt. Det kanske är brunalger? (som infesterar akvariet för övrigt). Kan tillägga att det bara är de stora snäckornas skal som är lite dåligt. De små/yngre snäckornas skal är superfint.
Nej jag tänkte det med snäckornas ägg.. Vitt är inte bra :) Det var den klasen som ramlade i ja. Men några ägg är krossade i klasen (missöde när jag räddade dem från vattnet). Och jag tycker mig se snäckor i skalen under, som har småsmå hål i sig. Så jag tror att de rörde sig lite. tror du att det är dax att komma ut snart kanske? Ur skalen då alltså.
Snäck-bebisarna lever ! :D:D Jag petade på ett av de vita äggen med en nål, för att se om de var döda. Så var det en liten gul snäcka däri.
Så petade jag upp den ur skalet försiktigt och studerade den. Så börjar den krypa :D Bytade vatten i den lilla burken där skumgummit flyter, och la i den där, Och nu rejsar den runt upp och ner vid ytan.
Blev superglad :) Rörde försiktigt vid klasen, som knastrade som cornflakes (mycket lite), så ser jag hur de andra små mörka prickarna börjar röra sig litelite.
Måste sätta igång en liten balja med akvarievatten nu, de kan ju inte leva i en gammal hårvax-burk inte (den är diskad 200 gånger och har haft den i kokande vatten, så att det verkligen inte kan vara dåliga ämnen kvar).
KUL, grattulerar att dom klarat sig.
Nylonstrumpa borde funka toppenbra.
Har läst att när äppelsnäckor blir äldre så kan dom bli lite slitna/ofrächa i skalet. Om det är några alger borde dom väl gå att skrapa bort. Så du vet om det är alger eller om det är så illa att skalen eroderar.
Men som du beskriver det tror jag mest att det beror på ålderdom.Säker är jag inte, har ju än så länge ingen erfarenhet av äpplen, men vill ha och har läst mkt om dom.
Skumgummi? Har läst att man kan ha "korven" på en bit frigolit. Vad är det för skumgummi? Kan en såndär skrubbgrej man har i köket funka?
Hoppas du har bättre tur med kommande omgångar ägg från malarna, bara försöka och försöka.
Tack :)
Alltså, de hade redan små hål/indämpningar i skalen, så som gamla snäckor oftast har (de är runt året gamla, de två jag pratar om). Men nu har "hålen" blivit bruna. Så jag tror att alger har fått fäste på hålens kanter, om du förstår hur jag menar (?). Det går inte att komma åt och skrubba bort. Men de är jättegamla, så jag förväntar mig inte att de lever mycket längre än några månader till.
Skumgummi, som en pilates-matta :) En klart röd/rosa studsig matta typ. Ca 2 cm hög, och kompaktare än en disksvamp. Jag skulle inte våga en disksvamp, eftersom de har så stora hål för vattnet att komma in i, de kanske sjunker :)
Och du ;) Nu är alla 100 plus snäcklingarna ute ur klasen :) Jag störde kanske dem, för nu kröp alla ut en efter en. Hjälpte precis de sista 2 ut. Har förberett en plastlåda med ca 2 liter vatten, sand ifrån stora akvariet, två växter och mossa. Så nu har de massor av plats tills jag startat upp ett "yngelkar" till dem. De rejsar verkligen runt i hela burken :) Så roligt att se, jag som trodde att de vart döda.
Hmmm, har väl förstått att du har hafft sånt kul för dig! Och här sitter jag, utan äppelsnäckor. Ingen rättvisa. *s*
Tror jag förstår hur du menar. Dom kanterna borde väl va, hmmm, oslätare, mindre glatta är yngre skal. Så alger borde väl ha lättare att få fäste på dom.
Ok, då ska jag inte använda sån disksvamp. Hittar säkert något innan det är dags.
Stort grattis till alla bebbar från dödskorven! =D
Hihi :) Detta behövde jag, efter att ha sörjt pansarmalarnas döda rom :( Men de är väl the circle of life, antar jag.
Du kan använda ett uppochnervänt lock (haha vilket dumt ord), om du inte har pansarmalar, som jag, som skvätter vilt när de hämtar luft. Så frigolit är inget måste.
Tack :) Ska ta ett foto och lägga in. Blev förvånad över att de är gula. Jag trodde att de vart den rosa eller lila som lagt.
Hehe…
Circle of life ser man överallt i samband med djur. Igår såg jag en endlerhanne som såg konstig ut. Han hade något konstigt framtill på huvudet. Kollade noga och såg att det va ett lite pytte endleryngel. Mumz mumz…
Tanken är att ha äggkorvarna i en mindre bytta vid lysrampen. Vågar inte ha dom flyta i akvariumet, har livliga Gurami.
Jaaa, en bild på småttingarna vore kul att se!
Du får uppdatera din pressentation, står att du har två äppelsnäckor, haha.
Hoppsan :) (springer och ändrar)