En död kampfisk.
Införskaffade ett 60L akavrium och flyttade hem allt i söndags. Behöll en del vatten och alla växter etc. Allt verkar fungera tills i dag tisdag då den vackra blå kampfisker ligger uppochned vid vattenytan. Senast i går kväll vid midnatt kollade jag till honom och då verkade han chilla nere vid botten. Resten av tiden höll han sig högst uppe vid vattenytan och blåste skumbo eller vad det kallas. Alltså ett tecken på att han trivdes. Kranvattnet jag hälllde i blandade jag med aquatan VBC-stress protection. Kan han ha fått i sig för mycket? Satte i 15 ml enl manualen. (5ml/ 20 lit) Kanske klarade han inte vattenombytet? 
Är det en Male of Betta "splendens"; delta tail som jag haft?
"Gamla fiskar har styva fjäll." //Gammalt svenskt ordspråk.
Bilden är från i måndags då han levde.
Vad har du för värden?
Hur vattnet strömt?
Vilka fiskar bor han med?
Värme?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När fyllde du på vatten i karet? och när la du i fiskarna? =)
Det är en vanlig veiltail, inte en deltatail.
Han kanske var gammal?
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Dom blir lätt stressade kampfiskar, ströms vatten tex kan göra dom väldigt utmattade och även stora vattenbyten. Din fisk på bilden ser väldigt blek ut, och kanske lite mager också. Vad ger du han för mat? Vad har du för temperatur i vattnet? Hanen på bilden är betta splendens (kampfisk) ja, men han är veiltail (inte delta).
Temperaturen ligger mellan 24-26 grader. Eftersom dom levt tillsammans under en längre tid med förre ägaren så borde strömmen från vattenrenaren vara ok.
Jag matar exakt efter förre ägarens instruktioner.
Ok tack för veiltail infon!
#3 Jag flyttade dom från sin förra matte till min lägenhet och behöll en del vatten och rörde inget annat. Använde aqutan VBC-stress protection så jag vet inte vad som gick fel.
Kampfiskar vill ju ha mellan 27-30 grader för att må som bäst. Bara för att förra ägaren gav den maten så betyder det inte att den är den behöver, åt kampfiskar bör man inte ge flingfoder då det oftast inte innehåller det som de behöver (även om det står att det är speciellt för kampfiskar..). Dom vill ha tex mygglarver (svart,vit,röd), artemia eller kanske oxhjärta (allt finns att köpa hos djuraffär), köttfärs kan man också ge emellanåt- då får de i sig det som de behöver, bland annat protein.
Gjorde du rent hela filtret? Kan vara så att bakteriekulturen förstördes när du flyttade karet.
Håller helt med Lindzen.
Om du får hem en hund, som är mager och krasslig, och bor utomhus i snön. Inte fortsätter du väl svälta hunden och låta den sova utomhus? :) Nu överdrev jag jätte mycket, men gjorde det för att göra mig tydlig.
Det kan vara två tusen saker som dödat honom. Men hur gammal vart han då? De bli väl runt 2-3 år gamla, ibland upp till 5. Men han kanske vart gammal och sliten, lite undernärd, och blev stressad av flytten?
Bara för att en Kampfisk bygger skumbo betyder det inte att han mår bra :) Du kan lägga en kampfiskhane i en burk med vatten på ca 2 liter, utan inredning. Chansen att han bygger bo är stor ändå. Så just det kanske inte är en pålitbar metod att se hur fisken mår.
I akvariet bor 14 neontetror, 3 räkor, 2 kuhlii ålar, 2 golden barb, 1 spökmal, 3 små sugfiskar.
Matsedel:
Mån: 1 st Artemia, flingfoder, halv algtablett
ons: halv algtablett
fre; halv algtablett.
Ok eller ej?
Rörde inte filtret då förra ägaren rengjort det.
Skulle nog säga att du matar lite för lite iaf. Fiskar vill gärna har lite mat men ofta. Vi matar varje dag iaf. 1-2 gånger.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Oj, 25 fiskar i ett 60 L kar. Det är väldigt mycket fisk på väldigt liten plats, nitritförgiftning kan ha inträffat.
Att filtret var rengort var inte bra, då förstöredes nog bakteriekulturen för den sitter i filtret, och även i gruset, så man bör inte göra rent varken filtret eller gruset speciellt mycket när man flyttar kar. Det kan ta iaf över en månad innan bakteriekulturen är stabil igen.
Jag tycker också du ger väldigt lite mat, precis som GuUuLd säger så vill fiskar ha mat ofta men i små mängder. Jag tex ger mina kampfiskar mat 2-3 gånger om dagen och de andra fiskarna jag har 1-2 gånger om dagen. Fiskar är trots att byggda för att äta och inte svälta.
Tack för alla tips. Mitt andra akvarie där jag har guldfiskar matar jag varje dag så då kör jag samma på småfiskarna!
Räcker det med lite fling varjedag eller ska jag slänga in en till Artemia i veckan?
Fiskar behöver varieraf kost, levandefoder är ju alltid bäst (eller fryst). Du kan ju ge något mer än bara algtabletter åt dina malar, tex kokt gurka, broccoli eller fiskbullar.
Men har du verkligen alla dessa fiskar i ett 60 L? Det är otroligt litet isf, du skulle behöva kanske 150 L åt dom så de har iaf lite svängrum.
Kokta fiskbullar i akvariet med lite broccoli? Nej tack. Jag har ett liv utanför akvariet. Blir i nördigaste laget för mig. Men tack ändå.
Dom har massor av svängrum. Det är små fiskar vi pratar om. Jag hade planer på att skaffa mer fiskar eller åtminstone en ny Kampfisk.
Jag tycker du ha på tok för mycket fisk i det där lilla karet, de är ju bara ungfiskar du har, de blir betydligt mycket större än vad de är nu. De är ju faktist djur och ingen kul prydnad bara för att de är små.. Det skulle inte vara förvånande om det var nitrit eller undernäring som tog död på kampisen.
Det är inte direkt jobbigt att koka lite broccolit eller ta fram en burk med fiskbullar.. Lite bättre än någon algtablett i veckan och lite flingfoder. Fiskar behöver mycket mer än så, även fast de är små.
#15 Öh … va? Har du en sån fullbokat liv att du inte kan göra fiskbullar & Broccoli? xD Går ju frysa ner i portioner isåfall .. om du har tid över till det då …
#17 Ja när du får barn så kommer du att upptäcka det.
Men det känns konstigt och riskfyllt att slänga i en massa vanlig mat i akvariet. Sjukdomar?
Kampfiskar mår bra från 24-30 grader enl. denna sida:
http://www.seriouslyfish.com/profile.php?genus=Betta&species=splendens&id=19
Dom funkar i 24 grader, du kan ha dom i 20 grader kallt vatten. Men dom får större chans att få sjukdomar och kampfiskar är tropiska fiskar dvs dom lever i varma vatten. Så att ha en Kampfisk i 24 grader = Du kommer få köpa en ny Kampfisk varje månad + att ha tropiska fiskar i 24 grader är enl mig djurplågeri.
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Har man inte ens tid att mata fiskarna så bör man kanske inte ta på sig ansvaret för hela 25 st…
Som JonteL säger, kampfiskar kommer ju från Thailand och är en tropisk fisk och lever på risfält med stillaståene vatten och väldigt varmt. Så det är absolut inte byggda för att leva i 20-24 gradigt vatten utan mer 26-30 grader. Annars så är de mycket mer utsatta för sjukdomar då imunförsvaret sakta men säkert försvagas, ännu mer om de knappt får någon mat. Det är fel av dom personer som skriver att de kan vara i så kallt vatten eftersom då tror ju folk att det är okej..
#18 ahaa baarn… finns inte inbokat i min framtid (a)