Hur avliva snäckor?
Vilket är det skonsammaste sättet att avliva snäckor på? Jag har fått alldeles för många skräpsnäckor, physor är jag hyfsat säker på att det handlar om.
Fick rådet att krossa dem mot glaset, men så brutal är jag inte riktigt. Hur är det med att frysa snäckor? Att frysa fiskar vet jag är big no-no, men jag tror mig ha läst att snäckor inte lider av att frysas? Någon som vet något?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mosa dem, mot glaset eller i tidningspapper mellan fingrarna. Klarar du inget av det så ta upp dem, lägg dem på något plant och mosa dem med något hårt.
Det är snällare att krossa än att frysa, även om jag också hört det att de inte lider av att frysas. Men de lär hinna känna mer (att det blir kallt om inte annat) än när de krossas.
Vissa fiskar tycker snäckmos är jättegott förresten.
Brr, det kanske bara är att bita i det sura äpplet då. 
Hur gör man med större snäckor då? Typ vuxna äppelsnäckor som blivit sjuka?

jag kör på en plastpåse och en stor sten, alternativt slägga på äpplen.
Låt ngn annan göra det. En annan ide är att koka dem? O.o Asså ha kokande vatten klart o slänga i dem som man gör med kräftor? Jag skulle inte våga göra nåt, men de kanske känns bättre för dig?
När det blev för mycket skräpsnäckor i mitt kar så krossade jag endel mot glaset. Fiskarna gillade det!
Krossa! Frysa eller koka är INTE okej.
Jag brukar köra kokvarianten på minisnäckor. Då är det självklart så att man lägger dem i det redan kokande vattnet, då dör dom ögonblickligen.
Med lite större snäckor tycker jag också att det är djurplågeri eftersom en stor kropp värms långsammare.
Jag tycker inte att frysning är djurplågeri. Lägg dom i kylen först en stund så går de i dvala och sen lägger du dem i frysen så är dom redan "bortkoplade" och upplever inte vad som händer. Det sättet fick jag lära mig att man kunde avliva reptiler på när jag läste djurvård så det borde funka utmärkt på snäckor.
Be sambon krossa dem ;)
#7 Och det har vi fått lära oss (går djurvård) att det är ett väldigt föråldrat, omodernt, OLAGLIGT och framförallt inte skonsamt sätt att avliva reptiler på.
Fattar inte varför man tänker på sig själv först, liksom försöker komma på alternativ bara för att man tycker det är äckligt/brutalt att krossa, bara för att det låter hemskt så är det faktist snällast. Varför inte bara gör det som går snabbast och kanske tänka på duret? Man frågar vad som går snabbast och föreslår koka eller frysa, det kan jag säga INTE går snabbt i gemförelse med att krossa.
#9 Olagligt har jag inte koll, finns det verkligen lagar som reglerar det? (även om det såklart vore det bästa är ju lagstiftningen bristfällig) På snäckor är det då verkligen inte olagligt.
Varför skulle det vara plåsamt? Kan du motivera det? Djuret är ju i dvala vilket är en naturlig mekanism. Det borde kunna jämföras med när man avlivar djur. Då söver man ju först och ger sedan en överdos.
#10 Jag håller helt med dig. Men samtidigt så vet jag väldigt många fall där djur låtits leva och lida pga att folk inte haft hjärta att avliva. Nedspolning i toaletten är ju en annan klassisk och förfärlig metod. Då är det bättre att föreslå alternativa metoder.
#10 Jag tänker inte på mig själv i första hand, utan givetvis på djuret. Jag har inte skrivit någonstans att jag ska frysa eller koka, då jag fått rådet om nedfrysning så undrade jag hur mycket sanning det ligger i det.
Jag har ingen sjuk snäcka som ska avlivas nu, så det är en högst fiktiv fråga. Tänkte att det kan vara bra att veta, om olyckan skulle inträffa.
Som jag skrev i inlägg #2 så får jag bita i det sura äpplet och krossa (eller anlita sambon att göra det) om/när det blir aktuellt.