Import från Thailand!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag äntligen fått hem mina 6 kampfiskar som jag har beställt hem från Thailand! Dom har fått gjort en resa från Thailand till Tyskland och sedan Tyskland hit till mig :) Alla lever och mår toppen.
Jag beställde hem 3 par i: White platinum halfmoon, steel fire dragon halfmoon och black melano dragon halfmoon.
Lägger ut lite bilder på dom. Vissa bilder är ganska kassa men dom är lite halvskygga så dom vill liksom inte vara där det är som bäst att fota.. ;P

Han är inte riktigt så där blå i kroppen i verkligheten, han är mer svart :)
åh, vilka snyggingar!! :D Killarna var sjuuukt fina :)
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
J*vlar vilka snygga!!! 
Gud vad snygga! Hur går det till att importera? Är lite nyfiken :)
Man kontaktar någon som föder upp kampfiskar i Thailand. Han eller hon kanske har en hemsida där han har fiskar till salu. Du betalar honom för de fiskar du vill ha och sedan transportkonstnad från thailändaren till en sk "transhipper" som finns inom EU. En transhipper behövs eftersom man inte får importera fiskar utanför EU utan en sorts licens. Den licensen har transhippern. När fiskarna är skickade till transhippern så kommer du sedan få betala fraktkostnad för att han skickar fiskarna hem till dig. Man bör ha kontaktat transhippern innan så man vet kostnader, villkor osv.
Allt detta för 6 fiskar kostade för mig ca 2 500 kr.
Vilka skönheter! Särskilt hannen i mitten. Men vad mednas med dragon och platinum? Och vem har du köpt dom ifrån?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ser fram emot att se vad du lyckas odla fram :)
Wow, den vita hanen är heeelt underbar!!
#5 Hm.. Jag är så dålig på att förklara så det inte är sant :P Jag har sett tusentals bilder på olika varianter av platinum och dragon så jag bara ser när det är det.. :P Men jag ska försöka.
Dragon kallar man det där pansaraktiga/silvriga/fjälliga på kroppen. Söker man på tex "dragon betta" så förstår man vad som utmärker dragon.
Platinum… Jag har faktist ingen aning om hur jag ska förklara platinum :P Måste söka och se om jag hittar något som kan sätta ord på mina tankar..
Jag har köpt fiskarna från en uppfödare i Thailand :) Han har dock ingen hemsida…
#6 Jag tänkte faktist intressekolla, om någon är intresserad av att ev köpa från mig när den kullen jag snart kommer ta är lev klara? Vilken färg tycker ni jag ska satsa på till nästa kull?
#7 Platinum är riktigt svårt att förklara faktiskt :P Man kan säga att det är "bättre" gener i färgen, som sagt det är svårt att förklara :P
Är intresserad, fast jag tror du vet det redan ;D Vita eller black tycker jag iallafall. Fast sen beror det ju såklart på priset, men skulle lätt betala 100-200 kr för en white eller black.
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu
Oh! Oh! Jag! Vill starta upp fler kar om några månader tror jag, det var ju roligt! 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag är också intresserad, isåfall av en vit hane. Men jag vet inte hur/om det skulle kunna lösas praktiskt, Sundsvall-Värmland är ju en bit.
Ska kommer snart prova skicka en av mina crowntail honor som jag vill bli av med till någon. Ska se om det går att få tag i förpackningarna som jag fick mina fiskar i också. Klarar sig fiskarna att skickas över halva jordklotet så tror jag nog de klarar av att åka till Värmland eller någon annanstarns i Sverige ;)
Vilka skönheter du har fått hem! :)
jag skulle också vara intresserad av en vit hanne =D
Det verkar som det får bli en vit kull, till att börja med ;) Ska försöka starta den inom 2 veckor- måste mata upp honan och hanen, få hem mandelblad, artemiaägg och ev mikromask.
Åh, vad spännande!! De vita var som sagt fantastiska. Finns det fler som har den färgen i Sverige?
#16 Det tvivlar jag starkt på, det är inte så många här i Sverige som föder upp kampfiskar och ännu mindre som importerar.
Kanske, vissa kampfiskar gillar att provsmaka på dom och andra struntar fullständigt i dom.
Om du har funderingar på att föda upp vita kampfiskar så e jag intresserad av en hona och en hane =)
Jag håller på att mata upp honan nu som förhoppningsvis så ska det blir en kull på de vita inom 2 veckor.
Låter mycket bra det, du får gärna höra av dig till mig när kullen är kommen =)
Blir det någon kull så kommer jag göra en tråd så man kan följa utvecklingen hos ynglena, vecka efter vecka :) Det tar ju ca 3,5-4 mån för ynglena att bli leveransklara.
Oj, oj, oj så vackra de var, speciellt de vita och svarta!! Jag har med stort intresse följt kullen du har visat här på forumet och blev så inspirerad att jag gjorde ett eget försök. Hittills har det gått över förväntan, de är sex veckor gamla och väldigt många, dryga hundratalet uppskattar jag det till. Pappa Ninja är Royal Blue veiltail, mamman viltfärgad blå/röd. Matningen är ett äventyr, tycker det är svårt att få kläckning på artemian. Sedan ett par veckor får de även mikromask och idag var det premiär för röda mygglarver! Aldrig sett dem så tjocka!
Hälsningar Lotta
Simma lugnt!
Vad kul, du kommer få det ett riktigt helvete när du måste börja flytta hanarna till egna kar! ;D
Ja artemian kan vara svår att få till om man inte får tag på riktigt bra ägg med typ 80-90% kläckning ;) Du får göra en tråd och visa bilder på dom!
Jag inser att det blir nästan omöjligt om alla verkligen fortsätter att överleva! Jag trodde nog att jag skulle kunna vara glad om 10-20 st överlevde upp till denna ålder, men de verkar väldigt friska så här långt… De som är mycket mindre stryker väl med så småningom, men jag tänker inte storlekssortera för att försöka klara alla. Har funderat på godislådor på värmematta, samt har sett på nätet "yngelkassar" som har fem avdelningar och är lika långa som ett 60 l akvarium. Men något kanske händer så att de inte blir så många. Jag måste mata mina fiskar med raketbränsle eller nåt, för min Platy fick 98 yngel för ett par veckor sedan, så de skall ju också få plats!
Har du några tips på bra märken av artemia? De jag provat får jag skala med klor för att få att kläcka, lite omständligt.
Hälsningar Lotta
BETTAN NiNJA KARAT MiRA PLATYNA MUSSEPiGGPLATY MERLiN JAGO PENNY RUBEN
(Min 6-åriga son ville skriva upp namnen på alla våra vuxna fiskar…)
Simma lugnt!
Försökt att sära på hanarna så fort som möjligt, men ta bara de som är störst och i bäst form eftersom de bär på de bästa generna. Man bör ta bort de som är riktigt små ganska snabbt eftersom de oftast inte överöever och under tiden så snor de ju mat från de andra, de bär också på dåliga gener som man inte bör avla vidare på om man vill fortsätta få bra fiskar i framtiden.
Du bör nog inte ha platyynglena med kampfiskarna, då blir det ännu mer konkurrans om mate, de växer också ganska olika fort.
Jag har inte riktigt hittat något bra märke (har bara provat två olika och båda var jättedåliga), jag ska ta hem från en kille i Tyskland som hade ägg med 95% kläckning, dock vet jag inte märket..
Hur kläcker du artemian?
Hej!
Tack för svar, vad roligt med någon man kan prata betta med, jag tänker ju inte på så mycket annat än fisk nu! Platyynglen går självklart i en helt egen burk, eller egentligen två eftersom jag har en äldre kull Platy också. Jag har provat ett tyskt märke artemia som heter Zoo, det var inte bra, sen har jag köpt i zip-lockpåse som antagligen var från en stor burk. De funkar om man skalar dem. Jag har dessutom köpt på nätet "premiumägg" som skall ha 90% kläckbarhet, dessa har jag inte hunnit prova än. Jag blötlägger äggen en timme i vanligt sötvatten (1 dl), sen häller jag i Klorin (1/2 dl) och blandar om tills äggen ändrat färg till orange (ca 4 minuter), då sköljer jag noga och lägger äggen i det vanliga saltvattnet i genomluftad flaska. Jag har läst att det är mindre farligt för ynglen att få i sig dessa skal jämfört med de hårda bruna skalen, man kan t.o.m mata med äggen som de är, tydligen (men mina yngel spottar ut!).
MVH Lotta
J
Simma lugnt!
Jaha, den metoden använder dock inte jag. Min är mycket simplare. Jag tar helt enkelt en glasslåda, fyller den med 1 L vatten med en matsked salt i (jodfritt), klipper av locket till glasslådan på mitten och tejpar fast den i mitten på glasslådan så den blir som en avdelare men lämnar ca 1 cm mellanrum till bottnen. Sedan häller jag i ca 1 krm med ägg på ena sidan av glasslådan, låter lådan stå varmt i lite mer än ett dygn och sedan lyser jag med en lampa på den tomma sidan av glasslådan, då kommer den kläckta artemian simma över dit som jag sedan suger upp med en pipett, sköljer ren med hjälp av kaffefilter eller artemiasil. Sedan är det bara att mata :)
kan ju bara säga hur "inte" avundsjuk jag är >.< Sjuuukt fina!!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag har provat glassbyttemetoden också, men det blir inte tillräckligt många för min glupande hord om jag inte skalar dem först!
Hälsningar Lotta
Simma lugnt!
Så otroligt fina!! Jag är sjukt intresserad om du skulle para några av dem :D
#31 Hehe okej, jag hade 2 lådor igång samtidigt så det blev dubbelt så många.