Olika akvariefiskar.
Hej är väldigt förtjust i akvarium och undrar lite över de olika fiskarna.
Hade velat ha bilder och beskrvning om arten, tex vattentemp, ph-värde och vilka andra fiskar de passar med.
Gäller sötvattens akvarie nu då :) Nån som kan slänga in lite bilder och berätta om det. Kanske kan bli en artikel sen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur stort kar har du tänk att skaffa? Beror ganska mycket på storleken.
Jag tror det är smidigast om du springer till biblioteket och lånar någon akvaristikbok eller liknande :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hade tänkt mig runt 300-350 liter. Så är ju hyffsat stort.
Har lusläst varenda bok jag hittat plus att jag har några hemma. Hittar ingenstans som beskriver vilka fiskar som trivs ihop och inte.
har du haft akvarium förr?
Börja med att köpa en sorts fisk, sen när du funderar på att köpa en annan sort så fråga där du köper om den funkar med den sort du har :)
Vi har Molly - Platy - Svärbärare - Flying fox - o malar funkar fin fint tillsammans.
Fast två plecomalar tillsammans blev inte bra, den lilla fick flytta till det lilla akvariet 12cm stor funkade i 64liters som vi har till yngelkar.
Jag fastnade för levandefödande fisk, kul med yngel :) Mollys e tacksamma kommer yngel var 5:e vecka…
Det viktiga är var ifrån de kommer. Och om de är kött eller växtätare (oftast äter alla blandad kost). Och sådana saker som om de är revirhärdande, om de ska hållas i grupp eller par osv. :)
Bara på rak arm så kan jag lite snabbt skriva mina favvo fiskar
Tetror: Neontetra, Kardinaltetra, sorgmanteltetra
Malar/botior: Pansarmalar (själv har jag metall), Ancistrus, kinesisk gul algätare, praktbotia
Ciklider: Palettciklider (lätt den bästa fisk jag haft. Lätta att få yngel på), kakaduaciklid, scalare, Diskus, fjärilciklid
Levandefödare: Endlers (föredrar dessa framför guppys då de är mycket tåligare och lever längre)
Övriga(passar nödvändigtvis inte med de ovan, men ändå trevliga): Äppelsnäckor, posthorn snäckor, Slöjstjärt. Kampfisk, leopard/zebra danio, räkor
Har haft alla de ovanstående, många av de sammtidigt i ett sällskapsakvarium (inte jag som köpt fiskarna, utan räddat undan döden från vänner som gillat nedspolning). Och jag måste säga att jag aldrig haft ett problem med att hålla dessa ihop, så olika som de är.. Men är du smart så håller du rätt arter ihop. Exempelvis ciklider från malawisjön vs. tanganyika, fiskar ifrån afrika vs. sydamerika osv.. Kolla upp de DU tycker verkar vara intressanta och mixa och matcha ;)
Du skulle kunna göra ett tema om du har ett så stort akvarium. Tex afrikanskt, alla fiskar kommer från afrika, även växterna och inredningen.
Jo nån form av tema blir det. Gillar scalare så behöver ju fiskar som kommer överens med dom. Och så vill jag gärna ha nån stor mal. Mamma har en hyffsat stor på ca 30cm den är superläcker, :)
scalarer ska inte vara med slöjstjärtade fiskar (kampfisk, guppyhanar m.m.) Har hört många historier om fiskmobbning och slagsmål mellan scalarer och slöjstjärtade fiskar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
När scalarer börjar bilda par så blir dom riktigt aggressiva mot andra fiskar eftersom dom då kommer lägga ägg ungefär en gång i veckan och försvara dom mot precis allt som rör sig. Har du scalarer i olika storlekar så kommer de mindre bli supermobbade, dom kommer bli förvisade till ett litet hörn i stort sett.
Så det smartaste är att köpa ett äldre par (om du vill ha scalarer) som har slutat lägga rom en gång i veckan.
Okej, om man bara har hon scalare då. Är de lika elaka då. Är ju inte så sugen på massa yngel och sånt heller.
Det är väldigt svårt att se skillnad på könen om man nu inte har ett par då. Dom är parfiskar och trivs bäst så. Jag tror att om man lyckas hitta två honor som man är säker på är två honor så kan det nog bli lite grannigt mellan dom ju äldre de blir.