Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 4611 ggr
Chestnut
0

Äntligen, min första betta!

Idag fick äntligen min första betta komma med mig hem!

Planen var en CT och gärna i en ljus nyans men efter att ha frågat runt i tre olika butiker så var det bara att konstatera att någon CT fanns inte att få tag på.

Det närmsta mina önskemål var en ljuslilaaktig hane som "min" butik specifikt sparat undan till mig. Men han hade inte speciellt stora och snygga fenor och verkade rätt slö.

Valet föll istället på en klassiskt röd med lite vitt och lite svarta inslag. :)

Familjen har redan döpt honom till Spencer och kaxigare fisk har jag aldrig stött på! Han ville då inte vara kvar i påsen utan försökte att knuffa runt den så gott han kunde i akvariet vilket resulterade i flera växter på vift. Tungan ute

Nu gäller det bara att spara ihop till en större burk och skaffa ett par snygga honor…

Bilder kommer!

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Avråder dig för dina fiskars hälsas skull att inte skaffa honor till honom. Honor och hanar möts endast vid lek och är absolut inga stimfiskar. Både hanar och honor är väldigt revirhävdande och hanarnas uppvaktning är väldigt aggressiv och består för det mästa av att visa vem som är boss genom att bita/jaga/ och ständigt visa upp sig, vilket är väldigt stressande för både honor och hanar och det slutar ofta i död för någon av dom. Även fast djuraffärer säger att man kan det så vet dom egentligen inte vad de pratar om och många frågar varför hanen är så "dum" och försöker döda sina "tjejer". Jag lovar att han inte kommer känna sig ensam utan dom trivs faktist bäst så.

Nu blev det lång förklaring men många mister sina fiskar på det sättet, så jag varnar dig nu :)

Du får gärna lägga ut en bild på honom också ;)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Chestnut
0

#1 Har planer på att behålla hanen i det lilla akvariumet men skulle vilja ha ett större med några honor så att det kan bli lek såsmåningom. Alltså inte i samma burk 24/7! Glad

Verkar som att pumpen jag har är alldeles för kraftig (trots att jag testat tätare filtermaterial), ni andra med bettor - vad har ni för någon pump?

Bilder kommer, har ett gäng inlämningar att få in innan jag kan ägna sötnosen någon större uppmärksamhet..

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Jag har på allra minsta sprutet som går på mina pumpar och jag har också ganska små eftersom varken vattenkvalié eller syre spelar någon större roll för kampfiskar. I vissa kar har jag inte ens pump utan byter lite vatten varannan dagoch det fungerar precis lika bra. Om du vill minsta strömmen tillfälligt så kan du rikta den så nära rutan det går eller försöka sätta nåt litet nät för utblåset.

Mvh Linda

[Tassy]
0

#3 "eftersom varken vattenkvalité eller syre spelar någon större roll för kampfiskar"

Förlåt, men vad är det för ett uttalande?

Jag vet inte om jag missförstår dig, men alla levande varelser har väl ändå rätt till god omsorg, vilket i detta fall inkluderar god vattenkvalité. Visst kanske de överlever, men är det automatiskt rätt bara därför?

Förmodligen menar du inget illa alls, men ditt inlägg kan misstolkas rätt ordentligt.

Lindzen
0

Jag tror du missförstod mig, jag menade mer att ha filter inte är lika livsviktigt för en Kampfisk på det sättet som för många andra fiskar, kampfiskar är ganska kända för att klara av smutsigt vatten (även om det kanske inte är så snällt för fisken så överlever den lite skit som många andra fiskar inte gör). Dom härstammar ju från kampfiskar som lever på risfält och där är det nog inte världens bäta vatten. Syret tar dom ju från ytan och vattenkvalitén kan man hålla bara genom att byta lite vatten varannan dag som jag gör till ett kar med unga kampfiskar i och det funkar jättebra men man måste självklart vara mer försiktig med värdena då.

Mvh Linda

Chestnut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt mecka lite med pumpen under kvällen, stängde av den helt medan jag pluggade under eftermiddagen. Slutade i att utflödet nu är 1-2 cm ovan vattenytan. Känns som att varken växter eller fisk mår bra helt utan pump..Obestämd

Ni får nöja er med denna bild, herr Spencer var då inte på foto-humör. Syns inte att han är vit längst ut på fenorna och har lite svarta inslag, tyvärr. Men skulle uppskatta ifall någon kunnig skulle kunna våga sig på en gissning på fenformen! :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På denna syns kanske fenformen bättre

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Han är defenitivt fenformen veiltail och färgen super red.

Mvh Linda

Chestnut
0

#8 Har försökt att läsa på om färgerna, är ju en hel djungel Flört Men räknas det som super red även om de har svarta fläckar (oregelbundna) och är vita ytterst på fenorna (samt halva "bröstfenorna")?

Veiltail var dock vad jag misstänkte. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Ja det gör det om det är så lite, jag kan inte se något vitt på bilderna men om det är längst ut på fenspetsarna så kan det bara vara nytt "skinn", hade det varit så mycket vitt att det täckte halva fenorna så hade färgen kallats super red butterfly.

Mvh Linda

[Tassy]
0

#5 Så bra, blev lite undrande där ett tag Tungan ute En tåligare fisk med andra ord.

CaithSith
0

När jag hade bettor satte jag en nylonstrumpa över utsuget, det minskade draget endel

Chestnut
0

#10 Är som sagt bara på bröstfenorna det är såpass mycket som hälften, övriga är bara lite.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Okej, ja men då borde färgen klassas som super red/red :)

Mvh Linda

Chestnut
0

Har testat med lite artemia och lite flingfoder men hepp, han vill inte äta utan håller sig större delen av dygnet nära botten vid sina växter. Obestämd

Slängde till och med ner en stor sten i andra änden av akvariumet idag - ingen reaktion.

Kan det ha med att vattnet är något kallt (22-24 grader) att göra att han är så slö? Jobbar för fullt på att få upp värmen!

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Dom trivs ju bäst när det är mellan 28-30 grader så det kan ju kasnke vara kylan. Flingfoder kommer han aldrig äta ändå utan kommer bara förorena vattnet, prova köpa fryst oxhjärta och lägg i några bitar rakt framför honom när han är vid ytan. Är det strömt i vattnet? Har han problem att hålla sig stilla? isåfall kan det vara för strömt. Prova skaffa mer växter då de gärna inte simmar på speciellt öppna ytor, de brukar känna sig väldigt utsatta. Hur ser kan fenor ut när han spänner upp sig framför en spegel? Har dom liksom krymt eller dragit ihop sig?

Mvh Linda

[Tassy]
0

Han reagerar inte ens på en spegel om jag har förstått Chestnut rätt. Han håller ihop fenorna och ligger på bottengruset i en grop som han har grävt. Ingen förbättring då vi stängde av pumpen igår en stund.

Inga synbara tecken på sjukdom heller.

Han är väldigt lugn och foglig, har tydligen gått tillsammans med slöjstjärtar utan att ha rört dem också.

Lindzen
0

Okej, men om fenorna är som ihopdragna/krymta så kan det vara en sjukdom som mina pojkar har råkat ut för ett par gånger och jag har ingen aning om hur dom får den men den är väldigt lätt att få bort. Den sjukdomen gör dom också ganska slöa och dom står gärna nere vid bottnen och vilar.

Mvh Linda

[Tassy]
0

Hur botar man det?

Lindzen
0

Jag behandlade med ett medel som heter GeneralTonic, den är även för många andra sjukdomar så den är bra att ha :) Det är en engångsbehandling.

Mvh Linda

[Tassy]
0

Då får vi prova det om han inte verkar komma sig inom den närmsta tiden. Magkänslan säger mig att fisken har det jobbigt, men jag kan absolut noll om kampisar så jag vet inte om det är enkla saker så som temp/pump etc eller någon faktisk sjukdom.

Men som sagt, Chestnut får testa det om han fortsätter att ligga på botten.

Chestnut
0

Har fått upp tempen till 28-29 grader och han har farit runt som en fartdåre tills han parkerade sig vid ytan i ena hörnet där lite blad sticker upp :)

Fick se fenorna i all sin glans med nyss när han tyckte att min grävande hand, som planterade växterna han tidigare ryckt upp, var läskig, hehe Tungan ute

Dock äter han fortfarande inte, har testat varenda fodersort (frysfoder) jag har hemma men inget duger.. Det enda som inte blivit testat är algtabletter men det är nog inget han ens lär titta åt i vilekt fall.

Verkar som att temperaturen spelade in till stor del men börjar han inte äta sin mat snart får jag nog köpa den där medicinen och testa med.

Förvisso gick han snällt med slöjstjärtar i butiken men han verkade hyffsat livlig då även om han inte bet på dem..

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Medicinen behöver du ju bara använda om hans fenor är ihopdragna. Vänta tills imorgon att mata honom och prova igen med fryst artemia, kampfiskar kan vara väldigt individuella med vad de gillar för mat, du får prova dig fram mellan tex olika sorters mygglarver osv :)

Mvh Linda

Chestnut
0

Surpuppan är sjuk utan tvekan.

Han är otroligt slö, äter fortfarande inte och har vita "tussar" längst ut på fenorna. Ska köpa/hämta medicin idag. Har fått upp en konstant temperatur på 26-27 grader i akvariumet nu (fick byta lampa då den förra gick sönder och plötsligt blev vatten betydligt varmare Flört)

Är nog inte menat att jag ska ha djur…

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Ajdå, hur lång tid dröjde det inna du stoppade ner honom i karet från att du startade det? Vad använde du för vattenberedningsmedel?

Du får behandla så fort som möjligt, tyvärr så när det hade gått för lång tid innan jag behandlade en hane så blev han aldrig helt frisk utan fortsatte ha ihopdragna fenor och vara slö, tillslut efter några veckor så där så var jag tvungen att avliva honom.

Hade du doppvärmare?

Mvh Linda

[aammE]
0

#24 Tussarna är svamp.

Chestnut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#25 Har doppvärmare. Karet var igång i drygt 2-3 veckor innan han åkte i om jag inte minns tokigt. Dock bara en - en och en halv vecka innan med växter. Använde någon gul flaska med blå kork, kommer inte ihåg alls vad det heter…

Startade behandlingen igår så nu får vi se om det hjälper. Är Protazinin (stavning?) jag har skvätt i. Tar både encelliga parasiter och svamp.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Okej, jag använder alltid nitrivec varje dag i ungefär en vecka med nystartade kar så bakteriekulturen kommer igång och sedan så tar den också bort nitritet.

Mvh Linda

[Tassy]
0

Det är seras aquatan du har som vattenberedningsmedel, och jag tror du har ditrivec hemma också om jag inte såg fel.

Medicinen heter protozin Flört

Chestnut
0

Jag har legat på sjukhus sen i onsdags men fick höra precis att lillfirren dog inatt. Min syster har gjort sitt bästa för att ta hand om honom men han orkade helt enkelt inte mer.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindzen
0

Ajdå, vad synd "/

Mvh Linda

[Tassy]
0

#30 Vi får göra om ifrån grunden, ta filterbakterier och vatten att starta med ur min 300L, och så ska jag hjälpa till att fixa pumpen så den inte är så stark. Sen tror jag det kan vara bra att ha någon liten filur på botten som äter matrester ifall nästa kampis också skulle matstrejka i början. Glad

fiskargrabben
0

alla min kampisar äter flingfoder =D